Test: Jeep Avenger 4xe - Eindelijk kun je met de kleinste Jeep het asfalt af

Mild hybride maar wel 4x4

34 reacties

Video

Jeep is al decennia een eponiem voor terreinwagen. Dat de Avenger alleen met voorwielaandrijving te krijgen is, is daarom een krasje op het imago. Gelukkig realiseert Jeep zich dat ook en hebben ze het krasje weggepoetst met de 4xe. Wij mogen hem voor de leeuwen gooien.

Om te beginnen een erratum voor wie alleen de video kijkt: de beperkte oplage betreft alleen de The North Face Edition.

4xe, een plug-in hybride dus?

De andere 4xe's worden gebouwd zoveel de wereld er maar wil hebben. De Jeep Avenger werd in de herfst van 2022 op de beurs van Parijs onthuld, toen nog als uitsluitend volledig elektrische auto. Die versie reden wij zelfs al zeer uitgebreid als duurtester, een knalgele auto die je regelmatig in AutoWeek voorbij zag komen. Toch volgden ook versies met benzinemotor, al dan niet mild hybrid. Keuze genoeg dus, maar wat nog niet op het menu kwam, was een versie met vierwielaandrijving. Natuurlijk, andere tijden dus andere normen, maar een Jeep die niet eens leverbaar is met 4x4; daarmee doe je de merktraditie toch op zijn minst een klein beetje geweld aan.

Die tijd is voorbij, want vandaag rijden we met de Jeep Avenger 4xe. Ho even, zeg je dan wellicht. Bij Jeep betekent die aanduiding dat je met een plug-in hybride te maken hebt, toch? Zeker, dat deden ze wel eens, maar deze 4xe is mild hybrid. Oké, met een tic.

Dat zit zo: de 4xe heeft in de neus een 1.2 turbo driecilinder met 136 pk en 230 Nm, die hulp krijgt van een 28 pk sterke elektromotor. Dat alles gaat samen via een zestraps automaat met dubbele koppeling naar de voorwielen. Maar nu komt de tic: op de achteras heeft Jeep nog een tweede elektromotor gebouwd, eveneens met een bescheiden 28 pk, maar anders dan de 55 Nm van de voorste, heeft de elektromotor achterin 88 Nm. Daar zit nog een reductor met 22,7:1 op, die er 1.900 Nm van maakt. En zo krijgt de Avenger weer het 4x4-karakter dat je van een echte Jeep mag verwachten.

Jeep Avenger 4xe

Hoe zit het met de terrein-functies?

De aandrijflijn, systeemvermogen 145 pk, is voorzien van Selec Terrain System, waarmee je de boel in vier standen kunt zetten, afhankelijk van de omstandigheden. In Auto is de Avenger in principe voorwielaangedreven en wordt de elektromotor achter alleen bijgeschakeld als de elektronica dat nodig acht. In deze stand kan de auto zelfs een kilometer volledig elektrisch rijden, mits je onder de 30 km/h blijft. Handig dus om fluisterstil door een woonerf te rijden of na een ondeugende avond ongehoord thuis te komen. Boven de 90 km/h wordt de achterste elektromotor fysiek losgekoppeld om het verbruik wat te drukken. Stand Snow zul je in ons land zelden meer nodig hebben, maar kan natuurlijk heel handig zijn als je tijdens de wintersport overvallen wordt door heftig winterweer, voor het normale terreinwerk heb je Sand & Mud. Met beide terreinfuncties draait de achterste motor lekker mee en ben je dus permanent 4x4. Omdat de accu met zijn 0,42 kWh ongeveer zo zwaar is als die van een elektrische fiets, werkt op zulke momenten de voorste motor als generator, omdat het terreinfeestje anders na een paar honderd meter al over zou zijn. Sport tenslotte is voor de vlotte jongens en meisjes en zorgt ervoor dat de achterste elektromotor een extra boost geeft wanneer je lekker verkwistend gas geeft. Daarover gesproken: de 4xe heeft een topsnelheid van 194 km/h en sprint in 9,5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h.

Jeep Avenger 4xe

Hoe presteert de Jeep Avenger 4xe offroad?

Naast de aandrijflijn zijn er ook aanpassingen aan de rest van de auto gedaan om het meer ‘trail rated’ te maken. De 4xe staat 10 mm hoger op de poten dan de gewone Avenger en mede daardoor heeft hij een grotere aanrijhoek (22 graden), overgangshoek (21 graden) en vertrekhoek (35 graden). Verder heeft hij voor het betere pootjebaden een doorwadingsdiepte van 400 mm en voor mooie, gecontroleerde afdalingen for dummies beschikt hij over Hill Descent Control.

Dat zijn mooie woorden en cijfers, maar alleen daarmee bedwing je geen terreinen. Dus gaan we op pad, of beter, van het padje af met de Avenger.

We krijgen een enorme olijfgaard ten noordoosten van Florence als speeltuin. Echt uitdagend wordt het niet, maar op de hindernissen die we krijgen, blijft de 4xe overeind. Het onderstel klautert vol zelfvertrouwen over rotsblokken en door kuilen en ook op diep uitgesleten karresporen blijft de buik vrij van de grond. Heuvel op, zeker wanneer de ondergrond onvast wordt, voel je hoe het koppel op de achterwielen je gestaag maar zeker in de rug naar boven duwt.

Ook op het asfalt ben je met de Avenger 4xe goed uitgerust. De driecilinder is wat rumoerig, maar tegelijkertijd alert, levendig en krachtig genoeg. Vergeet niet dat deze auto zo’n 200 kilo extra heeft mee te zeulen door de extra motor en de multilink achteras. In stand Sport is de boost op de achteras een prettige service, zeker op de glooiende, meanderende en onoverzichtelijke wegen hier, waar achter elke bocht een zwoegende vrachtwagen of steunende Piaggio in de weg kan zitten. Gas erop, de automaat reageert razendsnel en je hebt de weg weer vrij. De besturing zou wat ons betreft wat meer gevoel mogen bieden en het onderstel zit aan de weke kant van comfortabel, waardoor sportief sturen niet tot de kwaliteiten van deze Avenger behoort.

Jeep Avenger 4xe

Wat gaat hij kosten?

De vierwielaangedreven Avenger krijgt zijn eigen uitrustingsniveaus, drie om precies te zijn. De eenvoudigste is de Upland, die voor €39.535 op de prijslijst staat. Die staat op zwarte 17-inch lichtmetalen wielen en heeft standaard hill descent control, offroad skidplates, een zwarte hemel, adaptieve cruisecontrol, full-led koplampen, achteruitrijcamera en afwasbare bekleding. Een trapje en tweeduizend euro hoger vinden we dé uitvoering voor wie gauw zeeziek wordt, de Overland. Die heeft donker glas achter, velours vloermatten, rondom parkeersensoren, level 2 autonomie, inductieladen voor je telefoon, dodehoekmonitor en meerkleurige sfeerverlichting. Het neusje van de zalm is vernoemd naar een avontuurlijk bedoeld kledingmerk, The North Face Edition. Met €45.535 is dat meteen de duurste Avenger die je kunt krijgen, maar dan heb je wel een heel bijzonder uiterlijk met onder meer een antireflecterende motorkap, stoelverwarming voor, speciale bekleding, verwarmde voorruit, keyless entry, speciale wielen en een elektrisch bedienbare achterklep. En iets bijzonders, want van deze editie zullen slechts 4.806 exemplaren de fabriek verlaten. Benieuw naar het waarom van dat rare getal? Beklim dan de Mont Blanc maar eens, niet per se via de noordwand, en kijk boven gekomen op je sporthorloge hoeveel meters je hebt geklommen. Trouwens, behalve een vrij zeldzame uitvoering krijg je bij de North Face Edition ook nog een goodybag, het Explorer Pack met een drinkfles, een sporttas en, jawel, een tentje. De eerste 4xe’s zullen in mei op de Nederlandse wegen verschijnen.

Signalement

Merk Jeep
Model Avenger 1.2 4xe Upland
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 38.535

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn, mild-hybrid
Cilinderinhoud 1.199 cc
Maximaal vermogen 100 kW / 136 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 230 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 44 l
Lengte / breedte / hoogte 4.084 mm / 1.776 mm / 1.541 mm
Wielbasis 2.563 mm
Massa leeg 1.400 kg
Laadvermogen 576 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 920 kg / 620 kg
Banden215/60R17Prijzen
Topsnelheid 194 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,5 s
Brandstofverbruik 5,4 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 124 g/km

PRIVATE LEASE Jeep Avenger

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (34) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum