Test: Honda CR-V - Wordt nieuwe Honda CR-V wél een succes?
Niet spannend, wel fijn
75 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Honda CR-V heeft het de afgelopen jaren moeilijk. Het is weliswaar een van de grondleggers van de SUV-hype, maar hij verkoopt de laatste jaren maar mondjesmaat. Van de nieuwe komt een hybride e:HEV en een plug-in hybride e:PHEV. Daarmee zouden de kansen wel eens kunnen keren.
Honda is nu ook aan de plug-in hybride?
Yep, de CR-V wordt de eerste Europese Honda ooit met een plug-in hybride aandrijflijn. Hij is er ook meteen als reguliere hybride. In de basis is dat hetzelfde systeem als de Civic, maar dan met wat kleine wijzigingen. Daardoor kan de 2,0-liter verbrandingsmotor met twee overbrengingen de voorwielen aandrijven in plaats van met één. Goed voor de efficiëntie én het trekgewicht, want deze plug-in mag 1.500 kilo trekken. In principe rijd je echter het grootste deel van de tijd op de elektromotor van 184 pk en 335 Nm. Het 17,8 kWh grote accupakket moet je dan in staat stellen zo’n 70 tot 80 kilometer elektrisch te rijden. De prestaties zijn naadloos, maar 184 pk is voor een auto van twee ton natuurlijk niet overdadig.
In hoeveel standen is de rugleuning van de achterbank verstelbaar?
Leuk dat je het vraagt! Zestien standen maar liefst. Niet dat je dat ooit gaat doen, maar het kán wel. Omdat de achterbank bovendien verschuifbaar is en de nieuwe CR-V tien centimeter langer dan de oude is, kun je er in ieder geval alle kanten mee op. Veel beenruimte voor de achterbankzitters of juist heel veel bagageruimte: het kan allemaal, al naar gelang je wens.

Je kunt alle kanten op met de achterbank.
En voorin is het precies als de Civic?
Voor 99 procent. Er zijn in de plug-in natuurlijk wat knopjes voor het energiebeheer en de middentunnel is wat kloeker uitgevoerd, maar het verschil tussen de CR-V en de Civic is verder klein. Dat betekent dat het allemaal aan de zwarte kant is, maar wel oerdegelijk en het maakt een goede kwaliteitsindruk. Bovendien zit het met de ergonomie wel snor. Dat geldt ook voor het navigatiesysteem: het werkt eenvoudig, maar ziet er ook zo uit.
Rijdt het dan ook als een Civic?
In grote lijnen wel, maar de auto is wel hoger en zwaarder. Waar je in de Civic echt met plezier zit te sturen, is de CR-V dus duidelijk zwaarlijviger. Het is dan ook een grote, zware auto, dus de grip is gewoon minder goed. Wel is de CR-V lekker comfortabel. De PHEV krijgt standaard adaptieve dempers en met 18-inch wielen is de bandwang aanzienlijk. Prettige reisauto dus, met voldoende feedback in het stuur en het rempedaal om vertrouwen te wekken.

Veel Civic, maar dan net wat robuuster.
En de prijs?
Dat is een beetje de achilleshiel van de CR-V. De plug-in moet minimaal € 63.000 opbrengen en hoewel de auto dan wel meteen heel luxe is uitgerust, is dat natuurlijk wel een fors bedrag. Zeker als je bedenkt dat andere plug-ins in dit segment soms anderhalf keer het vermogen hebben, vaak ook nog eens voor duizenden euro’s minder.
Signalement
Merk | Honda |
---|---|
Model | CR-V 2.0 PHEV 2WD Advance Tech |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 62.955 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 1.993 cc |
Maximaal vermogen | 158 kW / 215 pk bij 6.100 tpm |
Maximaal koppel | 315 Nm bij 4.500 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 18 kWh |
Inhoud brandstoftank | 47 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.706 mm / 1.866 mm / 1.673 mm |
Wielbasis | 2.701 mm |
Massa leeg | 1.816 kg |
Laadvermogen | 614 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 600 kg |
Banden | 235/60R18Prijzen |
Topsnelheid | 195 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,4 s |
Brandstofverbruik | 0,8 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 18 g/km |
PRIVATE LEASE Honda CR-V

Lezersreacties (75) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.