Test: Ford Capri – Ondanks alle marketing toch vooral een Volkswagen
Koekoeksjong
159 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
'De Legende is terug' belooft Ford over de nieuwe, elektrische Capri in het obligate marketing-gezwets rondom de eerste test. Dat steekt, want waar de oude Capri inderdaad een legende is, is de nieuwe simpelweg een Volkswagen-ei dat in een Ford nest is uitgekomen.
Wat is de Ford Capri in deze test voor auto?
De aanleiding van deze test is de nieuwe Ford Capri. En dat is een wezenlijk andere auto dan z’n voorgangers die die legendarische naam droegen. Dat waren ietwat onbehouwen, maar uiterst vermakelijke en lichte coupeetjes. De nieuwe is een elektrische SUV annex cross-over. Heel wat anders dan de oude Capri dus en stiekem is het niet eens een Ford. Onderhuids rust de Capri namelijk op het MEB-platform van Volkswagen, net als de Ford Explorer. En de Volkswagens ID4 en ID5.

Het is echt een Ford Capri, want het staat er twee keer op....
Wat voor aandrijflijnen zijn er voor de nieuwe Ford Capri en welke zit in deze test?
De Ford Capri is leverbaar met drie aandrijflijnen en in deze test rijden we met de snelste. Dat is de Extended Range AWD met twee elektromotoren, dus vierwielaandrijving en 340 pk. Die worden gevoed door een batterij met een nettocapaciteit van 79 kWh. Een ding moeten we de nieuwe Ford Capri nageven: hij is en stuk sneller dan al z’n voorgangers. Het bekende sprintje doet de snelste Capri in 5,4 seconden en dat is meer dan snel genoeg. Sterker nog, wij zouden liever €8.000 in onze zak houden en voor de Extended Range RWD gaan. Die komt dik 600 km ver volgens de WLTP-cyclus en heeft een 286 pk elektromotor op de achteras. Snel zat. Wel heb je een iets kleinere batterij van 77 kWh en snelladen gaat niet met maximaal 185 maar 135 kW. De laatste optie is de Standard Range RWD. Die heeft 170 pk, een 52 kWh batterij en laadt met maximaal 115 kW.
Stuurt de Ford Capri als een echte Ford Capri?
Nee, de Ford Capri stuurt vooral als een Volkswagen, meer specifiek een ID.5. Ford zegt dat ze binnen de kaders van het platform hun eigen karakter hebben willen drukken op de Capri, maar veel verder dan wat andere dempers op de achteras en fractionele wijzigingen aan de veren is men niet gegaan. Dus wie denkt iets van de magie van de oude sportcoupé terug te vinden, komt bedrogen uit. Maar: ook bij Volkswagen weten ze wel hoe ze een onderstelletje moeten afstellen en dus rijdt de Capri ook zeker niet slecht. Comfortabel, vertrouwenwekkend en niet te direct. Een heel prettige reisauto.

Leuk gevonden, een wasmand voor je laadkabel in de Ford Capri.
Hoe is het ruimteaanbod van de Ford Capri?
Al snel in de test blijkt de Ford Capri gelukkig een ruime auto. Op de achterbank zit je met licht opgetrokken knieën, maar het is zeker acceptabel. Omdat de daklijn door de toegenomen wagenlengte ten opzichte van de Explorer pas na de achterbank echt gaat dalen, is de hoofdruimte goed. Helemaal achterin past 572 liter bagage en dat is heel fors. Dan moet je wel de laadvloer in de onderste stand zetten en dan past de laadkabel er dus niet meer onder. Daar heeft Ford een soort wasmandje voor bedacht. Op zich leuk, alleen moet je dan wel heel secuur zijn met het oprollen van je laadkabel. Dat ga je in de praktijk dus waarschijnlijk niet doen. Geeft niet, ook met de bagagevloer in de hoge stand heeft de Ford Capri nog meer dan voldoende ruimte.
Zitten er nog typische Ford-dingen in het interieur van de Capri?
Zeker, hoewel je niet lang in de Ford Capri hoeft te zoeken om de Volkswagen-knoppen te spotten, voegt Ford er een paar leuke gimmicks aan toe. Het prima werkende infotainmentscherm laat zich bijvoorbeeld heen en weer bewegen, zodat het dient als afsluiting van een vakje waar je waardevolle spullen in kunt verstoppen. Ford noemt het My Personal Locker. In de middentunnel is genoeg ruimte voor een 15-inch laptop of een paar PET-flessen. Ergonomisch werkt het prima, al mist het wel een beetje het speciale gevoel van het rijden met een uniek model.

Het interieur van de Ford Capri is een mengelmoes van Ford en VW.
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Capri Extended Range AWD Premium |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 56.600 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 2 elektromotoren |
Maximaal vermogen | 250 kW / 340 pk |
Maximaal koppel | 679 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 82 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.634 mm / 1.872 mm / 1.626 mm |
Wielbasis | 2.767 mm |
Massa leeg | 2.190 kg |
Laadvermogen | 555 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 750 kg |
Banden voor | 235/50R20Prijzen |
Banden achter | 255/45R20Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,3 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 15,8 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 560 km |
PRIVATE LEASE Ford Capri
Had je deze auto's al gezien?

Ford Capri Premium Extended Range RWD 77 kWh * B&O * AGR STOELEN * CAMERA *
- 2025
- 11 km

Ford Capri Premium Extended Range RWD 77 kWh | Nieuw te bestellen Zeeuw & Zeeuw Alphen a/d Rijn | Prijs inclusief Ford Voordeel | Financiering via Ford Options: €476,- per maand (0,99% rente!) | Private Lease: €681,- per maand - 5.000km / looptijd 72 maanden
- 2025
- 0 km

Ford Capri Premium Extended Range RWD 77 kWh | Nieuw te bestellen bij Zeeuw & Zeeuw Alphen a/d Rijn | Prijs inclusief Ford Voordeel | Financiering via Ford Options: €425,- per maand (0,99% rente!) | Private Lease: €619,- per maand - 5.000km / looptijd 72 maanden
- 2025
- 10 km
Lezersreacties (159) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.