Test: Dacia Bigster - Enorm veel ruimte voor je geld, maar wel een goedmoedige auto
Ook als hybride of met LPG!
145 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Dacia weet als geen ander de autokoper met wat krappere beurs te bedienen. De torenhoge verkoopcijfers smaakten naar meer en dus gaat het merk een stapje omhoog met de grote Bigster. Maar past zo’n forse auto nog wel bij het merk?
Die Dacia Bigster is gewoon een Duster met extra ruimte toch?
Zeker niet. De Bigster staat dan wel op hetzelfde CMF-B-platform als de Duster en de Clio, maar is duidelijk een slag groter. Hij is 4,57 meter lang en dat is een bepaald niet kinderachtige 23 centimeter langer dan de Duster. Daarnaast is hij 5 centimeter hoger. De wielbasis is eveneens toegenomen, zij het met slechts 4 centimeter. Dat de wielbasis ten opzichte van die van de Duster minder is gegroeid dan de wagenlengte zie je goed, want de overhang is aanzienlijk. Het is de grootste Dacia ooit, maar het is niet de Dacia met de grootste wielbasis, want dat is de Jogger.

De Dacia Bigster ziet er lekker stoer uit.
Maar vanbinnen ziet de Dacia Bigster er hetzelfde uit?
Nee! Het merk begrijpt dat een hoger segment méér betekent dan extra ruime en alles is dan ook zichtbaar hoogwaardiger dan in de Duster. Zo krijg je (afhankelijk van de uitvoering) een gescheiden klimaatregeling een panoramisch schuifdak en een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel. Niet bepaald de norm in een Dacia.
Afhankelijk van de gekozen uitvoering heb je daarbij een 7- of 10-inch digitaal instrumentarium en centraal in het dashboard tref je een 10,1-inch infotainmentscherm. De duurste uitvoeringen krijgen daarbij een hoge console tussen de voorstoelen met een armsteun, een inductielader, opbergruimte en een koelvak. Sowieso is er veel aflegplek. Er zijn ook onzichtbare elementen die de Bigster boven de Duster uittillen: hij heeft een geluiddempende voorruit en extra geluiddempend materiaal rond de wielkuipen en onder de motorkap.

De Bigster-cockpit gaat verder dan die in de Duster.
De motoren zijn zeker ook nieuw?
Dat heb je goed bedacht. Bijna alles is nieuw of vernieuwd. Zo is er een 155 pk sterke hybride aandrijflijn. Tijdens deze eerste kennismaking konden we met deze uitvoering op pad. De motor lijkt veel op de techniek in de Duster hybride, maar dan wel compleet vernieuwd. Zo heeft de auto een gloednieuwe 1.8-viercilindermotor in plaats van de bekende 1.6. Opnieuw met lagere compressie voor zuinigheid en met twee elektromotor die middels een viertraps en een tweetrapsautomaat samenwerken met de benzinemotor. We kennen het principe van de Clio, de Captur, de Duster en ga zo maar door.
Hoe rijdt dat?
Prima. Op koppel kom je dan meestal waar je zijn moet, maar je hebt totaal geen controle over de output. Van een direct gasrespons is dan ook geen sprake, hetgeen ergernis kan opwekken als je er op een bochtige weg het tempo er een beetje in hebt. Uiteraard is een grote SUV in principe geen bochtenridder, maar neem het mee in je overwegingen. Wil je geen hybride of automaat, dan kun je dus ook kiezen voor de 1.2 mildhybride, die altijd met een handbak wordt geleverd. En je kunt kiezen tussen benzine en gas! Want jawel, ook de Bigster is verkrijgbaar met lpg. Dat is niet de 1.0 uit de Duster, maar de 1,2-turbo mild hybrid, die tevens de instapper is als je voor benzine kiest. Je krijg dan wel 140 pk, terwijl de lpg-versie maar 100 pk levert. De benzinevariant is in beginsel dezelfde motor als in de Duster, maar dan met een grotere turbo. Wil je toch exact de Duster-motor? Kies dan voor vierwielaandrijving, want dan krijg je wél de 130-pk aandrijflijn uit de (vierwielaangedreven) Duster. Het feit dat er een vierwielaangedreven Bigster naar Nederland komt is al de moeite van het benoemen waard, want menig SUV haalt de Nederlandse prijslijst niet vanwege de hogere CO2 en daarmee de forse bpm-boete die 4x4 oplevert. Maar bij de Bigster levert het geen beletsel op: voor ruim €37.000 heb je de vierwielaandrijver, inclusief verschillende terreinstanden.

Veel ruimte op de achterbank en 700 liter kofferbakruimte.
Vanbinnen is de auto lekker ruim?
Nogal. Al die ruimte is lonend, want je zit voora; achterin als een vorst. Niet alleen heb je veel hoofd en beenruimte, maar door het ontbreken van accu’s in de bodem (want geen EV) zitten je benen in een fijne hoek. Als je het middelste deel van de achterbank neerklapt krijg je, afgezien van een armsteun, ook bekerhouders. De afwerking is simpel maar robuust en nooit armoedig. Gaan we door naar de kofferbak dan heb je hier 700 liter aan ruimte. Klap je de banken om ga je naar 2.000 liter. Het is allemaal enorm veel in vergelijking met 'concurrenten' als de Volkswagen Tiguan,Nissan Qashqai en Mazda CX-5, maar al helemaal als je kijkt naar wat de Bigster kost.
Maar hoe rijdt dat?
Het is vooral een rustgevende en gemoedelijke auto die beter rijdt dan je gezien zijn prijs wellicht vermoedt. De besturing is licht met niet al te veel gevoel, maar wel soepel; de Bigster laat zich goed plaatsen. Wel merken we dat grip en tractie niet op het niveau zitten van de eerder genoemde duurdere concurrenten. Het 205-formaat banden oogt ook smal op een auto van dit formaat en het gebrek aan rubber is ook merkbaar. Zeker op nat wegdek was er toch wel eerder sprake van onderstuur of blokkerende wielen bij remacties dan we van een SUV in dit segment gewend zijn. Het kan natuurlijk ook niet anders dat de lagere prijs zich ergens uit. Maar de totale uitstraling van de Bigster is goed. Hij oogt stoer en door hem vanbinnen een soort 'niet bang om vies te worden'-uitstraling mee te geven voorkomt Dacia dat het plastic armoedig overkomt. Slim gedaan. Technisch laat hij ook weinig steken vallen. De nieuwe hybride aandrijflijn is modern en de rij-eigenschappen zijn prima. Hij blijft qua verfijning en techniek wel flink achter bij andere modellen van dit formaat, maar die kosten met leuke opties bijna het dubbele. Er is een kans dat. als Dacia zich te veel omhoog beweegt, het merk zijn kernwaarden verliest. Maar de Bigster is zó groot voor zo’n laag bedrag, terwijl hij daarbij bepaald niet mager aanvoelt. We denken dat veel Nederlanders dat wel zien zitten.

Gescheiden klimaatcontrole met fysieke knoppen.
Nog dingen die ik moet weten over de Dacia Bigster?
Reken niet op meer stoelen. Dit formaat auto schreeuwt uiteraard om een derde zitrij, zou je denken. Maar dat gaat niet gebeuren. Dacia heeft daarvoor al de Jogger en voor de Bigster zou het te veel aanpassingen betekenen. “De tweede zitrij zou minder comfort bieden en je moet aanpassingen maken aan de achteras vanwege het extra gewicht”, legt een woordvoerder van Dacia uit. Dat zou weer ten koste gaan van de ruime auto zoals hij nu is.Het blijft dus bij vijf stoelen en een enorme kofferbak.”

Veel plastic, maar het oogt eerder robuust dan goedkoop.
Signalement
Merk | Dacia |
---|---|
Model | Bigster Hybrid 155 Extreme |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 35.900 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 1.793 cc |
Maximaal vermogen | 115 kW / 156 pk bij 5.300 tpm |
Maximaal koppel | 172 Nm bij 3.000 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 1 kWh |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.570 mm / 1.812 mm / 1.662 mm |
Wielbasis | 2.702 mm |
Massa leeg | 1.394 kg |
Laadvermogen | 546 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 745 kg |
Banden | 215/60R18Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,7 s |
Brandstofverbruik | 4,6 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 104 g/km |
PRIVATE LEASE Dacia Bigster
Had je deze auto's al gezien?

Dacia Bigster 1.2 Mild Hybrid 140 Extreme
- 2025
- 100 km

Dacia Bigster 1.8 Hybrid 155 Launch Edition | UIT VOORRAAD LEVERBAAR!! NU MET €500,- INTRODUCTIEVOORDEEL.
- 2025
- 10 km

Dacia Bigster 1.2 Mild Hybrid 140 Extreme | UIT VOORRAAD LEVERBAAR!! NU MET €500,- INTRODUCTIEVOORDEEL.
- 2025
- 10 km
Lezersreacties (145) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.