Test: Citroen ë-C3 - nieuwe lage lat voor betaalbaar elektrisch rijden
Goedkope Franse EV voelt alles behalve budget en zet de markt op scherp.
213 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Terwijl iedereen aan het wachten is op al die 'goedkope Chinese EV's' die Europa gaan overspoelen, zijn daar ineens de Franse autofabrikanten met zeer interessante auto's. Met als eerste Citroën, dat zijn ë-C3 onder de 25.000 weet te houden. Roy reed de auto en was verrast door de kwaliteit.
Ah een elektrische C3. Dat is dus een omgebadgede Peugeot e-208?
Nee zeker niet. De auto staat niet op de basis van de elektrische Peugeot 208, maar op een nieuwer, kleiner platform, genaamd Smart car platform. Dit wordt door de groep al gebruikt in markten op andere continenten zoals India. Het heeft in elektrische vorm een kleinere accu met 44 kWh, die eenvoudig rechthoekig van vorm is. De WLTP range van de auto is 320 kilometer en op de vooras vinden we een elektromotor met 113 pk. In tegenstelling tot andere supergoedkope EV’s is een snellader standaard en dat kan zelfs tot een nette 100 kW! Driefasenladen is een optie, altijd nemen vinden wij.
Merkbaar hoger dan de vorige C3
Maar wacht, is dit niet de Aircross? Hij is zo hoog...
Ja hij is hoog. De nieuwe C3, de vierde generatie alweer, is wel even lang als zijn voorganger, maar ook tien centimeter hoger wat leidt tot meer bodemvrijheid. Maar dit is niet de opvolger van de C3 Aircross, die volgt binnen afzienbare tijd. Dat wordt dus een hogere cross-over van deze lagere cross-over… Hij mag dan wat stoerder ogen door zijn strakke neus en hogere koets, het guitige van de vorige C3’s is er wat ons betreft wel een beetje vanaf, het is een minder herkenbare auto dan voorheen.
Is de ë-C3 krap vanbinnen?
Nou, dat valt enorm mee. Citroën heeft sowieso zijn best gedaan om niet dezelfde fout te maken van veel nieuwe auto’s door alles te versimpelen en weg te stoppen in een touchscreen. Je krijgt een overzichtelijk, symmetrisch dashboard met leuke vormen. Onze testauto is een Max-uitvoering en heeft een groot multimediascherm in het midden, maar de instapper moet dit ontberen. Daar biedt men een houder en stroomaansluiting voor je smartphone. Uiteraard kan je daarmee zaken als google-maps gebruiken, maar Citroën komt ook met een app waarmee veel functies uit het multimediascherm op je telefoon kunnen worden gebruikt. Recht voor je neus vind je een prettig scherm, dat eigenlijk een gespiegelde projectie is, in de dunne sleuf boven het stuur. Het is gejat van Peugeot maar beter uitgevoerd, want in de Citroën blokkeert de bovenkant van het stuur nooit de informatie. De stoelen zijn Citroëns bekende comfortstoelen met extra schuim. Zeker zacht, maar verwacht niet te veel zijdelingse steun. De achterbank profiteert van de toegenomen hoogte, want de hoofdruimte is indrukwekkend. Beenruimte is in orde voor het segment, er bestaan krappere modellen in dit segment. De kofferbak is met 310 liter net iets groter dan voorheen. Je zal daarbij soms diep moeten reiken om je spullen te pakken.
Door de hoogte is het een ruimtelijke auto.
Rijdt de auto ook als een budget-versie?
Absoluut niet. Onderweg blijken de 113 pk dik in orde voor de auto. Geholpen door het meteen leverbare koppel voelt de auto nooit traag en dat hij klaar is op 135 km/h klinkt mager, maar tot je daar bent komt de C3 prima mee. Het vermogen wordt overigens uitstekend gedoseerd zodat je nooit wielspin hebt, zelfs als je dat probeert. Niet verrassend voor een Citroën is de ë-C3 extreem comfortabel is, maar de manier waarop is een verademing na de vorige C3’s. Die waren ook zacht, maar ook tegen het weke aan. De dempers konden het zelden bijbenen als je bijvoorbeeld vanuit een uitrit een weg opdraaide, waarna ASR aan de bak moest. Je voelde gewoon hoe goedkoop de auto was. Die klachten zijn nu volledig weg. De koets blijft relatief vlak in bochten, en de bekende hydraulische bump-stops van Citroën vangen harde klappen van de weg uitstekend op. Het is echt een grote stap voorwaarts voor Citroën in dit gamma, en juist omdat de focus zo ligt op de lage prijs is dat het een compliment waard. De tractie profiteert van dat goede onderstel en het geheel levert een bijzonder fijn rijdende auto op. De besturing is niet té licht, maar je moet geen enkele vorm van communicatie verwachten. Mocht het strakkere onderstel je verleiden wat harder door bochten te gaan merk je pas dat je over de grens gaat als de hele koets gaat zeilen, want in het stuur voel je niets. Maar dan gaan we al harder dan 99 procent van de C3-rijders vermoedelijk van plan is.
Een leuke cockpit, het grote scherm zit niet op de basis-uitvoering!
En hoe duur is de Citroën ë-C3 nou precies?
Een auto met een voorlopige vanafprijs van €23.300. Ja, ook in Nederland. Althans, het is de fiscale prijs die zakelijke rijders mogen rekenen voor hun bijtelling. Met wat additionele kosten rijd je hem niet de showroom uit voor minder dan €24.290 voor de You-uitvoering. Daarop krijg je, anders dan op de duurdere Max-versie, geen ledverlichting, geen dakrails, een simpele airco, zoals gezegd geen multimediasysteem, de achterbank is niet deelbaar, geen achteruitrijdcamera en de lijst gaat even door. Het is wel écht een instapper. Niet raar voor dit geld, maar wel goed om in de gaten te houden.
Voor 2025 staat er een nóg meer basic-versie op het programma, met een kleinere accu en minder vermogen. Deze moet 200 WLTP-kilometers ver komen en een snellader kun je vergeten. Maar de prijs daalt dan ook verder, we rekenen op zo’n €20.000 in Nederland. Als de rijkwaliteiten verder overeind blijven, wordt ook dat een goede deal.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | ë-C3 44kWh Max |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 27.800 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 83 kW / 113 pk |
Maximaal koppel | 120 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 45 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.015 mm / 1.755 mm / 1.577 mm |
Wielbasis | 2.540 mm |
Massa leeg | 1.383 kg |
Laadvermogen | 563 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 600 kg / 550 kg |
Banden | 205/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 135 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,0 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 15,0 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 324 km |
PRIVATE LEASE Citroën C3

Lezersreacties (213) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.