Test: Citroën C5 Aircross Hybrid 136
Nieuwe aandrijflijn belooft veel goeds voor hele concern
70 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Een belangrijke nieuwe aandrijflijn van Stellantis vindt snel zijn weg naar de toch al wat oude Citroën C5 Aircross. Dit veroorzaakt wel meteen een lastig dilemma.
Een test van de Citroën C5 Aircross? Die auto is toch al oud?
Zeker, hij stamt alweer uit 2017, al werd hij onlangs gefacelift. Je zou er snel overheen lezen, maar het nieuws dat de C5 Aircross voortaan ook als mild hybrid leverbaar is, is stiekem best belangrijk. Het betreft namelijk een gloednieuwe aandrijflijn, die snel zijn weg zal vinden naar de vele andere merken binnen het Stellantis-concern. De bekende 1.2-driecilindermotor heeft nu namelijk niet alleen steun van een 29 pk sterke elektromotor, maar hij is ook gekoppeld aan een gloednieuwe zestrapsautomaat met dubbele koppeling. Na veel kilometers in onder meer onze voormalige Citroën C4-duurtester met 1.2-motor en achttraps volautomaat kunnen we zeggen dat deze verandering niet kan worden onderschat. Deze combinatie van motor en bak is namelijk verre van ideaal. De 1.2 heeft toeren nodig en de oude automaat gaat daar simpelweg niet zo goed mee om. Een probleem dat de handgeschakelde versies logischerwijs niet hebben, maar nu is daar dus de vernieuwde 1.2 met elektrische ondersteuning.
De nieuwe neus kreeg de auto eerder bij de facelift.
Daar heb ik al eerder over gelezen, meen ik
Dat klopt. We reden de motor al eerder kort in de opnieuw vernieuwde Peugeot 3008, maar in de C5 Aircross blijkt opnieuw dat de op papier kleine veranderingen in de praktijk extreem veel verschil maken. Het totaalvermogen is wellicht niet veel gestegen, maar de elektroboost wordt ingezet precies daar waar die nodig is: bij lage toerentallen. Hierdoor missen we de twee versnellingen totaal niet. Je krijgt steeds een fijne duw in de rug, zonder dat de automaat meteen moet terugschakelen. Als dat wel nodig is, gaat dat bovendien merkbaar sneller en soepeler dan met de vorige automaat. De motor werkt bovendien met het Miller Cycle-principe en is dus juist heel zuinig in bepaalde toerengebieden, waardoor je hem in combinatie met de elektromotor veel efficiënter kunt laten werken.
De stroom komt van een kleine accu met minder dan 1 kWh aan capaciteit die wordt opgeladen zodra je van je gas gaat. De motor slaat dan meteen af en de remenergie vloeit terug naar de batterij. In de praktijk maak je ook veel minder vaak veel toeren, wat uiteraard het verbruik ten goede moet komen. Een bijzonder prettig geheel dus en een forse verbetering ten opzichte van de 1.2 met 130 pk die hiermee wordt vervangen. Overigens blijft de oude 1.2 voorlopig nog leverbaar en voor veel Stellantis-modellen is de nieuwe 136-versie nog niet eens leverbaar. Reken er echter op dat de oude motor op termijn het veld zal ruimen.
Overzichtelijk interieur, de jaren gaan wel tellen.
Altijd deze versie van de Citroën C5 Aircross nemen dus?
Nou, nu komt er wel ineens een interessant dilemma bovendrijven. De grotere modellen van het groep, zoals deze C5 Aircross, maar ook de C5 X en Peugeot 3008 en 308, zijn ook als plug-in hybride leverbaar met 180 en 225 pk. Sowieso moet je altijd de 180 pk-versie hebben, omdat de krachtiger variant alleen sneller is als je flink toeren maakt, en daar zijn het de auto’s niet voor.
Kijken we naar de C5 Aircross, dan is de PHEV 180 met een gelijke uitvoering krap duizend euro goedkóper dan de nieuwe mild hybride. Dit heeft uiteraard alles te maken met ons belastingstelsel, dat voor plug-ins erg voordelig is. Je krijgt dus meer vermogen voor minder geld. Bovendien kun je je benzinekosten drukken door braaf te stekkeren, maar de praktijk is wat weerbarstiger. We weten van onze 308 180 hybrid-duurtester dat het verdraaid lastig is tot een laag benzineverbruik te komen. Ook al stekker je altijd braaf, een paar lange ritten en daar gaat je mooie score. Zonder stroom is de auto namelijk merkbaar minder zuinig dan de 1.2, ook omdat hij flink zwaarder is. Bij de C5 Aircross scheelt het zo’n 230 kilo. Bovendien zal de nieuwe 1.2 mild hybrid nog zuiniger zijn. De auto rijdt door dat lagere gewicht ook nog eens beter en je hebt meer kofferbakruimte: 460 tegen 580 liter. Je moet dus wel een heel trouwe plugger zijn, die weinig lange ritten maakt, om de balans te laten doorslaan naar de PHEV. Als deze nieuwe motor in compactere modellen van het concern komt, zoals de Peugeot 208 of de Citroën C4X, is de keus gemakkelijk, aangezien die geen PHEV-variant kennen. De mild hybrid is dan zonder meer de variant die je moet kiezen.
Flipperen gaat nu merkbaar beter.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | C5 Aircross Hybrid 136 Max |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 40.770 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn, mild-hybrid |
Cilinderinhoud | 1.199 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 136 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 230 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 53 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.500 mm / 1.860 mm / 1.689 mm |
Wielbasis | 2.730 mm |
Massa leeg | 1.506 kg |
Laadvermogen | 544 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.250 kg / 750 kg |
Banden | 205/55R19Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,3 s |
Brandstofverbruik | 5,6 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 127 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C5 Aircross 1.6 Plug-in Hybrid 180 Max | Wordt verwacht | Panoramadak | Camera | Comfort vering
- 2024
- 15.490 km

Citroën C5 Aircross 1.2 PureTech 130pk EAT8 Shine | Navi | Climate | Adaptive Cruise | Full LED | Elektrische Achterklep | Stoelverwarming
- 2023
- 11.040 km

Citroën C5 Aircross 1.2 PT AUTOMAAT BNS PLUS AIRCO NAVI 360GR CAMERA.
- 2023
- 46.472 km
Lezersreacties (70) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.