Test: BMW M5 Touring - De meest logische waanzin
Het gaat om de inhoud
105 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
We zouden het in deze test kunnen hebben over het enorme gewicht van de BMW M5 Touring of het feit dat de connectie met de motorsport nog nooit zo dun is geweest als nu. Dat had gekund, ware het niet dat de M5 je zintuigen zo bestookt met rauw vermogen dat je er niet aan toekomt.
Hoe snel is de BMW M5 Touring?
Nou, om de snelheid van de BMW M5 Touring te duiden, beeld je dit even in: je zit in alle stilte aan boord van een BMW-stationwagon bij het verkeerslicht. Het plan is om bij Utrecht de A12 op te rijden. Er is niets aan de hand, geen geluid te horen. De labrador zit braaf achter in de bagageruimte te wachten tot hij eruit mag. Naast je komt een motorfiets staan, ook een BMW. De berijder daarvan wil graag zien we de snelste heeft. Dus je drukt op M2, waar toevallig je meest sportieve instellingen onder staan. Een fractie van een seconde later gaat het licht op groen en je geeft gas. In een oogwenk laat de elektromotor 197 pk los en ondanks de aanzienlijke massa van de stationwagon waar je in zit, zet de auto zich in beweging. Een moment later spoelen de turbo’s van de 4,4-liter V8 op en voegt de 585 pk van de verbrandingsmotor zich bij het elektrische vermogen, waardoor er eerst 1.000 Nm en daarna 727 pk wordt losgelaten. Dan kijk je nog eens goed en is de motorrijder verdwenen en rijd je opeens bij Arnhem. O, en je labrador heeft nu het formaat van een chihuahua. Dit is ongeveer het acceleratiepotentieel van de nieuwe BMW M5 Touring, behalve dat de werkelijkheid nog een tandje surrealistischer is dan deze alinea. Het is voor het eerst sinds de E61 dat de M5 weer beschikbaar is als stationwagon en wie de tussenliggende twee generaties heeft gemist, staat voor een behoorlijke cultuurschok. Van een hoogtoerige atmosferische V10 en achterwielaandrijving gaat het naar een plug-in hybride aandrijflijn met een turbomotor, vierwielaandrijving, vierwielbesturing en genoeg rekenkracht om pi uit te rekenen.

Ondanks de forse buitenmaten is de achterbank van de BMW M5 Touring niet heel ruim.
Hoe is het onderstel van de BMW M5 Touring?
In weerwil van zijn enorme buitenmaten gaat de BMW M5 Touring met veel precisie en daadkracht de hoek om. Door de tegensturende achterwielen draait de M5 relatief snel in en omdat ze op hogere snelheid meesturen is de stabiliteit voorbeeldig. Bij het uitkomen van de bocht helpen de vierwielbesturing en de elektronica om het volle vermogen zo efficiënt mogelijk op het asfalt te krijgen. Tenminste, als je dat wilt, want de vierwielaandrijving kan in twee stappen uit. In eerste instantie stuurt het systeem alleen nog vermogen naar de voorwielen als het echt fout dreigt te gaan, in het tweede geval is de M5 honderd procent achterwielaangedreven. Wel goed opletten: het ESP gaat dan ook echt uit en met 1.000 Nm hebben zelfs 295 brede banden op een gegeven moment geen antwoord meer. Het is allemaal bijzonder indrukwekkend, maar er is wel een maar: de auto is enorm groot en weegt 2.550 kilo. We zijn voor het eerst in mensenheugenis bovendien niet op een circuit, maar louter op de openbare weg en het is herfstweer. Heb je de grens eenmaal gevonden, dan wil de M5 bovendien best een beetje ondersturen en met zoveel massa moet je heel snel zijn met je correcties. Het vormt een wonderlijk contrast met zijn voorganger, zeker in het geval van de Touring. Ook de vorige M5 sedan was nog altijd een auto die permanent aanvoelde alsof de achterzijde de voorzijde aan het opduwen was. De nieuwe voelt zwaarder en minder wendbaar en tegelijkertijd toegankelijker en stabieler. Dat brengt de M5 Touring in de moeilijke positie dat hij een beetje te goed is voor de openbare weg, maar vermoedelijk te zwaar voor echt circuitgebruik. Daar staat tegenover dat het een fantastische GT is, want in Comfort veert de M5 Touring daadwerkelijk comfortabel. Zeker als je stilstaat bij hoe hard die veren en dempers moeten werken om zoveel massa in bedwang te houden.

Het interieur van de BMW M5 Touring is voorin gelijk aan de sedan.
Maar: hoe is de laadruimte van de BMW M5 Touring?
Uiteraard weegt de BMW M5 Touring nog net wat meer dan de sedan, maar daar krijg je wel een flinke laadruimte voor terug: 500 liter met de bank overeind en 1.630 liter als je alles platlegt. Op de achterbank ervaar je alle bewegingsvrijheid en net als elke 5-serie zit het ergonomisch best goed in elkaar. Natuurlijk, er zijn allerlei overbodige tierlantijnen, feestverlichting en te veel menu’s om je af te leiden van het feit dat de connectie met Motorsport nog nooit zo dun was als nu. Dat laat onverlet dat het een prettige auto is om mee te rijden, eventueel met veel personen en/of bagage en het liefst op hoge snelheid. In het licht van de zielsverandering van de M5 is de Touring dan ook de variant die het beste lijkt te kloppen. De plug-in hybride aandrijflijn zorgt dan nog voor een leuke bonus. De papieren CO2-uitstoot is zoveel lager dat de M5 Touring goedkoper is dan zijn voorganger. En dan bedoelen we niet alleen de vorige generatie M5, maar de E61 met V10. Die kostte toen hij in 2010 van de markt verdween zo’n €165.000 en de nieuwe is er al vanaf €146.604. In elk meetbaar opzicht is de nieuwe daarbij beter. Echt waar. BMW zegt het, dus dan moet het wel kloppen. En als je jezelf er toch op betrapt dat je twijfelt: geef gewoon vol gas en laat je zintuigen geselen door het geweld van 727 pk en 1.000 Nm. Aanval is de beste verdediging. Arme labrador.

Er past dik 500 liter achter in de BMW M5 Touring.
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | M5 Touring |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 144.374 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 4.395 cc |
Maximaal vermogen | 535 kW / 728 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 1.000 Nm bij 1.800 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 22 kWh |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.096 mm / 1.970 mm / 1.516 mm |
Wielbasis | 3.006 mm |
Massa leeg | 2.450 kg |
Laadvermogen | 600 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden voor | 285/40R20Prijzen |
Banden achter | 295/35R21Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 3,6 s |
Brandstofverbruik | 2,0 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 46 g/km |
Lezersreacties (105) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.