Test: BMW i5 Touring - fijner dan een SUV
Onderstel houdt zwaargewicht i5 met technische toverkunst onder controle
177 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Stationwagens nemen rap af in populariteit ten gunste van SUV en crossovers. BMW vaart tegen de stroom in door zelfs met een elektrische versie van de nieuwe 5 Touring te komen. We reden met de dikke i5 M60 Touring.
Een elektrische station, dat is wel uniek?
Zeldzaam zeker, maar niet uniek. Er zijn al de Porsche Taycan Sportturismo en de Volkswagen ID7 Tourer, nog los van wat Chinezen als Nio en MG in de aanbieding hebben. Maar SUV's en cross-overs genieten zeker de voorkeur van veel fabrikanten. In het geval van de BMW i5, die dezelfde basis heeft als de BMW 5-serie met benzinemotor, is het voor het merk een makkelijke stap om ook een elektrische versie van de nieuwe 5-Touring te maken. Maar kijken we bijvoorbeeld naar de klassieke concurrent Mercedes dan heeft die fabrikant wel een E-Klasse Estate op de prijslijst, maar de elektrische EQE is er enkel als sedan. Wil je vijf deuren moet je voor de hogere EQE SUV gaan. En dan blijkt meteen weer het voordeel van een stationwagon: de i5 Touring heeft 570 liter bagageruimte en de EQE SUV maar 520. Vergelijk dat met de E-Klasse Estate met zijn 615 liter en het verschil is evident. Voor ons reden om nog maar eens te benadrukken dat een stationwagon veel meer praktisch nut heeft dan een SUV, maar we realiseren ons dat dat een verloren strijd is.
Zijn er geen nadelen aan dat gedeelde platform voor de 5-serie?
Ja. zo is er nog altijd de tunnel voor de cardanas bij de benen van de achterpassagiers, wat onnodig ruimteverlies is. Ook mist de auto een frunk, met veel loze ruimte in de neus. In een auto die als EV ontworpen is kan men hier veel slimmer mee omgaan. Maar verder is onze ervaring dat het BMW verrekte goed lukt om de elektrische versies te laten rijden als de benzinevarianten. En de i5 is er geen uitzondering op. “We weten dat het nooit precies hetzelfde kan rijden, maar het mikpunt is gelijk”, legt een engineer uit.
570 liter kan er mee, genoeg voor een fijne vakantie.
Oké, maar hoe rijdt die BMW i5 Touring dan ?
We merken dat de neus lichter is door gebrek aan een zware brandstofmotor, wat helpt met insturen. Evengoed is de totale auto juist zwaarder. Het gewicht zit laag en dat is top, maar met remmen of in snel genomen, krappe bochten duwen de kilo’s altijd door. De dikke M60-versie waar we mee rijden heeft een heel arsenaal aan ondersteltechnieken om de kilo’s zoveel mogelijk in toom te houden. Vierwielsturing, vierwielaandrijving, actieve stabilisatie, dynamische schokdempers en actieve besturing. De technische toverkunsten zijn fabelachtig en als je wilt kun je gemeen hoeken met de auto, die door zijn 601 pk dankzij twee elektromotoren ook nog ziekelijk snel is. We missen wel een beetje oude vertrouwde BMW-gevoel waarbij er altijd wat beweging in de koets zit en alles wat natuurlijker doet aanvoelen. Een M340i rijdt merkbaar leuker, al is dat door het lagere gewicht van die auto wellicht een open deur. Onze tip is om gewoon voor de eDrive40 versie te gaan met één motor en 370 pk. Dat is snel zat en anders dan bij de iX krijg je ook hetzelfde accupakket als in de M60: 84 kWh. Hiermee scoor je ruim 500 WLTP kilometers, reken op krap 400 in de praktijk, afhankelijk van je rijgedrag. Snelladen gaat met een nette 205 kW en de M60 heeft standaard een 22 kW AC-lader aan boord.

Een prachtige cockpit met een overdaad aan multimedia.
Bij de sedan was de multimedia wel een ding
Hier ook. De cockpit is zoals we die al kennen van de sedan: luxe en hypermodern, met een overkill aan opties, systemen, multimediaschermen en actieve hulpsystemen. Zeer indrukwekkend al wordt het er allemaal niet overzichtelijker op. Wat we er willen uitpikken is BMW’s nieuwe highway assist, die automatisch rijden op de snelweg mogelijk maakt tot 130 km/h, zonder dat je je handen aan het stuur hoeft te houden. Dus niet iedere vijftien tellen een piepje of waarschuwing, maar echt ‘hands-off’. Daarbij houdt het systeem het verkeer goed in de gaten en wisselt het ook semiautomatisch van rijstrook als je een auto moet passeren, of als het ziet dat de rijstrook rechts van je vrij is. Het enige wat je hoeft te doen is in de buitenspiegel van de betreffende kant kijken en de auto wisselt volautomatisch van rijstrook. Dit werkt verbluffend goed en vooral erg snel, zeker in vergelijking met alle bestaande (vrij waardeloze) systemen van verschillende merken waar je zelf de richtingaanwijzer moet bedienen en het vervolgens eeuwen duurt voordat er iets gebeurt. De BMW kijkt nu bovendien ver vooruit en zal als jij met 130 km/h op de rechterbaan richting een vrachtwagen rijdt, al heel ruim van tevoren een baan opschuiven. Helaas heeft het merk maar in enkele landen toestemming om het systeem te gebruiken en Nederland valt daar niet onder. BMW werkt hard aan een Europa-brede goedkeuring, maar durft niet te zeggen hoe lang dat duurt.

Volledig handsfree snelwegrijden inclusief rijstrookwissel, het kan!
Had je deze auto's al gezien?

BMW 5-serie Touring 530e xDrive M Sport Pro, pano, tr.haak, B&W, 21", memory, privacy, NP97k
- 2025
- 5.005 km

BMW 530e M Sport Pro | Shadow | Harman/Kardon | Driving Ass. Plus | Trekhaak | Iconic Glow | 19' Inch |
- 2024
- 14.690 km

BMW 5-serie Touring 550e xDrive *Direct leverbaar!*Full option*
- 2024
- 6.110 km
Lezersreacties (177) (gesloten)
Nu zal het verschil bij BMW vermoedelijk wat kleiner zijn, omdat de ICE modellen ook wat geraffineerder zijn, maar ik kan mij niet voorstellen dat voor dagelijks gebruik de EV niet gewoon beter rijdt.
Dus meneer Carbon lult uit zijn nek.
Dat ik een ice lekkerder vind rijden, dat is persoonlijk.
Of, rij eens rond met drie volwassen passagiers in je wagen, laat die uitstappen en doe je zelfde traject, of ga van een volgeladen wagen naar een lege. Als je dan geen verschil voelt in het rijden moet je jezelf toch wel afvragen of je als chauffeur de juiste focus hebt.
Wanneer je even nadenkt over wat je nou eigenlijk wil is het net zo eenvoudig als een smartphone.
Daarnaast: je stelt de heleboel één keer in, past het nog twee keer aan en dan is het wel klaar.
Echter vrees ik dat de instapper er wat minder fraai uitziet en je dus best een nier verkoopt om hem op te kunnen smukken…
Maar ik ben het wel met je eens, de mogelijkheden zijn legio.
Voor de rest een fijne auto om lange afstanden mee te rijden.
Tja en in de test wordt uiteraard weer de allerduurste versie (>110k€) met alle technische features (onderstel) getest en deze mooie rooie kleur is dus niet te verkrijgen op de e40 touring.....
En wat een gewicht, zelfs voor een EV, 2385 kg leeg.....
Tip: de bestuurdersstoel in een BMW kan veel lager dan in menig andere auto. Als je die laag zet zorgt dat voor de perceptie dat de auto achterin erg krap is. De passagier kan de voeten dan namelijk niet onder de voorstoel kwijt. Zet de bestuurdersstoel op vergelijkbare hoogte met de stoel van de concurrentie en je zal zien dat de ruimte achterin minstens gelijkwaardig is.
Maar een range extender is een vrij complexe techniek, die Chevrolet heel mooi had vormgegeven, maar niet meer van deze tijd.
Mijn vader had een 2CV in mijn kinderjaren.
Met 3 kinderen en ik dus de jongste, zat je altijd op de "stang" midden in de bank.
En als vaders in de achteruitkijkspiegel moest kijken -buitenspiegel rechts was er niet in die tijd- kreeg je altijd de opdracht "kop weg" naar je hoofd geslingerd.
Laat ik het nu overleefd hebben :-)
Want deze maakt ongetwijfeld deel uit van de stijfheid van de constructie bij een in eerste instantie als niet EV ontworpen auto.
Laat je die dan weg, dan vereist dat elders de nodige verstevigingen.
.
Marco laat het een beetje lacherig zien, maar ik voel de frustratie ook als ik hem bezig zie. Overal springt iets op en het voelt ook alsof het touch screen niet goed werkt met swipen en sliden want er selecteert altijd wel iets alsof je het half aanklikt.
Simpel knopje op scherm maakt dat je alleen de functies van de auto in beeld krijgt en alle overige apps niet ziet.
Druk op knop stuur zet de snelheidswaarschuwing uit.
In shortcut menu de leukste radiozenders en de optie om de lange departure warning uit te zetten.
Speed limit vanaf stuur te bedienen.
Volume vanaf stuur en blind te vinden op middenconsole.
Telefoon vanaf stuur aan te nemen en te beëindigen
Als het koud is start auto automatisch met stoelverwarming.
Als het warm is start auto automatisch met stoelkoeling.
Geheugenstanden op stuur, stoel, spiegels.
Digitale meters is wennen. Zou morgen kiezen voor ronde meters als die optie komt.
.
Ik blijf het verder eeuwig zonde vinden dat de koplampen nu verticale styling zijn ipv de oh zo prachtige Corona of 2 horizontale platte styling. Ook op de X5 vind ik het gewoon echt niet mooi.
.
Wat het sturen betreft daar ben ik nog niet over uit. Ik had 10-12 jaar geleden een 525D F11 en dat was een hele fijne auto maar op de snelweg was je continu bezig met sturen/corrigeren vanwege de directe besturing waardoor rijden eigenlijk voortdurend inspannend was. Er is nu heel wat meer rust in de besturing zonder dat daar scherpte is verdwenen op het moment van insturen.
.
Wat de verlichting betreft daar ben ik het volledig met je eens; ik (we) missen de 'angel eyes'.
.
Dat infotainment ben ik met je eens dat het beetje zeuren is (filmpje gaat er te lang over door), maar ik vind het wel echt zelf ook onoverzichtelijk moet ik zeggen. Een beetje een bezem doorheen mag wel bij BMW.
.
De nieuwe 5 is veel en veelste afstandelijk en ontworpen met verkeerde uitgangspunten. Neem al de knop van de modi. Ik dacht dat zijn de rijmodi zoals altijd, maar nee… het zijn de ‘gevoelsmodi’
Die gebruikersinterface ziet er echt rampzalig uit, heb er een beetje hetzelfde gevoel bij als in een Kia. Teveel te kleine icoontjes die te lastig van elkaar te onderscheiden zijn. Terwijl in die rijmodusselectie weer enorme stoeptegels van buttons zitten, vaak met maar 1 functie erachter. Wonderlijk.
Ook al die ondersteltechniek die kennelijk nodig is. Steeds vaker bij dit soort verhalen prijs ik me gelukkig dat ik een auto van 1200 kg voor de deur heb, die qua rijden ook nog eens precies doet wat ik wil, zonder trucage. En oh ja er past meer in dan in deze 5, ook nog eens. Gaat nog eens heel zeldzaam worden.
PS een prachtig apparaat
In ander nieuws: ‘gras is doorgaans groen’
Maar zonder gekheid, ik vind het een mooie wagen!
.
Ruimte op de achterbank vind ik niet baanbrekend en voor de grootte van de auto had ik wel meer ruimte verwacht. Voor ca 100K heb je een volledig aangeklede edrive40 versie en mis je alleen de extra elektromotor en 260PK. De vraag is of je het waard vindt om daar 25-30K extra voor te betalen. Volgend jaar komt er ook een edrive40 X-versie (net zoals bij de i5) en heb je voor 5K iets meer power en integrale aandrijving.
.
Ik twijfel nog sterk over Touring als opvolger voor de iX3 met de Neue Klasse in aantocht. Ondertussen blijft BMW gewoon wel het merk dat zich op vele manieren weet te onderscheiden van hun concurrentie. Stiekem wil iedereen een BMW....:-)
Het verhaal van Roy is echt heel erg vreemd. Hij maakt er echt een potje van.
De kunt het niet mooi vinden maar de bediening is echt super.
Ik ga onderaan mijn ervaring plaatsen.
.
We krijgen een video te zijn en baseren daarop onze mening. Zo werkt het hier, ik kan niet in 1.001 auto’s proefrijden nee, ik heb ook nog andere dingen te doen… maar vanwege figuren zoals jij heb ik eigenlijk al geen behoefte meer om nog in de i5 te gaan rijden, want met zulke figuren zoals jij, wordt ik liever niet geassocieerd.dus i5 van de shortlist af. Fijn weekend!
Ik snap dat het leuk is om te zien, maar Roy lijkt expres de boel op te naaien want het slaat nergens op. Ik ben er nu aan gewent en het is beter dan het oude systeem. 1 ding is minder, zoals het klimaatmenu. Daar moet je voor op een icoontje klikken en dan kom je in het menu. Maar fijner zijn de oude knoppen.
Helemaal eens dat het dashboard overkill is, het optimum hadden ze en hebben ze om voor mij totaal onduidelijke reden opgegeven. Weet uit ervaring dat voice control vele commando’s niet begrijpt.
Meer en meer een rijdend tablet en minder een rijders auto. Ik hou het lekker bij mijn huidige BMW’s en ga tzt op zoek naar een ander merk.
Maar ben ik de enige die de grill met dat rechthoekige inzetstuk er enorm goedkoop vind uitzien?
En de hoge aanschafprijs zal invloed hebben op het maandelijkse leasebedrag, ondanks het "ontbreken van onderhoud", waarbij dat laatste de medeweggebruikers op zal breken. En de afschrijving tikt ook in het maandleasebedrag wel degelijk door.
Geen banden- en rem controles, verlichtingsystemen niet regelmatig gecontroleerd en bijgesteld worden en ga zo maar door.
.
Ik zit zelf bij de occasions enkel bij stations te kijken. Ik wil wel de ruimte maar heb geen versleten gewrichten. N=1, ik weet het, maar toch. Wanneer stations echt sneller afschrijven, dan is dat in het voordeel van ons occasion kopers lijkt me.
Je maakt een denkfout die veel mensen maken; die denken nl. dat als je veel geld hebt je dus ook veel uitgeeft.
Tip: je wordt niet vermogend door geld over de balk te gooien.
Even wat v/d rijkste mensen op deze planeet: Jeff Bezos (Amazon) reed jarenlang een 1996 Honda Accord, Warren Buffet (Berkshire Hathaway, obv beurswaarde 6e bedrijf ter wereld) rijdt nog steeds een 2014 Cadillac, Larry Page (Google) rijdt een Prius, Steve Ballmer (Microsoft) rijdt gewoon een Ford.
En over geld en Ikea: ik heb vorig jaar een flinke villa gekocht, zonder hypotheek; en ja, ik slaap nog steeds in mijn Ikea bed uit 1990 (was 199 gulden).
Echter het interieur ademt plastic en de flatscreen user interface is een dealbreaker. Jammer. erg Jammer maar dit gaat hem dus niet worden.
De software is steeds belangrijker geworden en daar heeft BMW al veel stappen gemaakt maar …. Er moeten nog veel stappen gemaakt worden.
Nu na 2 jaar hebben wij de iX een beetje door en weten we wat wel goed en minder goed functioneert en heb je je workarounds paraat
Ik hoop wel dat de laatste versie van het adeptive cruise control systeem snel voor de iX beschikbaar komt.
De i5 is een mooie auto maar van een M60 verwacht ik een grotere accu, hogere laad en topsnelheid en grotere range (normaal gebruik).
Ik zou wachten op de 50 versie met vierwielaandrijving. Komt die niet dan de iX die qua binnenruimte veel beter is als je grote kids hebt.
Met name de keuzeknoppen welke je veel gebruikt (media, tel en navigatie) zijn blindelings te bedienen (én te vinden) met een soort braille-bediening op het middenconsole. Pak vervolgens de controllerknop ernaast voor details en meer heb je in basis niet nodig. Prima voor mij. De keuzemogelijkheden zijn werkelijk enorm; hou je ervan om alles uit te zoeken, dan kan je er beslist een zaterdagmorgen besteden.
Ik rij sinds kort met hetzelfde scherm in een 3 serie en dacht hetzelfde als velen hier. Maar vooral dat ik het niet mooi vond.
De bevindingen die ik nu na een tijdje heb zijn v.w.b. de bediening t.o.v. mijn oude F31 zijn bijna alleen positief. En ik weet zeker dat de meeste BMW rijders dat ook gaan vinden. Mooi of niet.
Roy maakt er volgens mij expres een potje van, want:
Idrive is er nog gewoon.
Rij modi zijn gewoon vooraf in te stellen, 1x instellen en je zit altijd goed.
Voorkeurstoetsen.....idrive knop kantelen en je ziet ze allemaal
Er zit een heel handig nieuw knopje op het stuur met scrol functie. Scrollen is direct scrollen in de radiozenders of rechtstreeks scrollen binnen je playlist (erg fijn en mooi te zien recht voor je in het dashboard).
Verder zijn alle apps te zien waar Roy in rommelt, maar die zijn veelal extra. Je moet(!) er niks mee.
De schermbeelden zijn erg groot en het is een OLED scherm, dus super scherp.
Het leidt alleen maar af van waar een auto voor bedoeld is, rijden. Als ik een rijdende iPad wil koop ik wel een Tesla.
Vierwielbesturing, AWD, dynamische dempers, actieve stabiliteit en actieve besturing + kitsch-schermen en range ruk. Haal de extra's eraf, blijft er zeepkist over? geen idee.
.
https://ev-database.org/nl/auto/2115/BMW-i5-M60-xDrive-Touring
Ik zou met je 6 cilinder naar een BMW dealer gaan.
Freude am Fahren of Freude am AufLaden?
Freude am Fahren blijft.....Freude am Aufladen sucks voor iedere EV.
Verder vind ik de range niet echt bijzonder, zeker niet voor het geld wat dergelijke auto's kosten. Ik blijf nog even hybride rijden, al zou ik het accupakket het liefste daar ook uitslopen.
De raampartij is ook niet heel sterk getekend; wat lafjes.
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.