AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Test: BMW i5 Touring - fijner dan een SUV

Onderstel houdt zwaargewicht i5 met technische toverkunst onder controle

177 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
Volgende Video
BMW i5 Touring - Eerste kennismaking
05:50
00:00
00:00
00:00
 

Stationwagens nemen rap af in populariteit ten gunste van SUV en crossovers. BMW vaart tegen de stroom in door zelfs met een elektrische versie van de nieuwe 5 Touring te komen. We reden met de dikke i5 M60 Touring.

Een elektrische station, dat is wel uniek?

Zeldzaam zeker, maar niet uniek. Er zijn al de Porsche Taycan Sportturismo en de Volkswagen ID7 Tourer, nog los van wat Chinezen als Nio en MG in de aanbieding hebben. Maar SUV's en cross-overs genieten zeker de voorkeur van veel fabrikanten. In het geval van de BMW i5, die dezelfde basis heeft als de BMW 5-serie met benzinemotor, is het voor het merk een makkelijke stap om ook een elektrische versie van de nieuwe 5-Touring te maken. Maar kijken we bijvoorbeeld naar de klassieke concurrent Mercedes dan heeft die fabrikant wel een E-Klasse Estate op de prijslijst, maar de elektrische EQE is er enkel als sedan. Wil je vijf deuren moet je voor de hogere EQE SUV gaan. En dan blijkt meteen weer het voordeel van een stationwagon: de i5 Touring heeft 570 liter bagageruimte en de EQE SUV maar 520. Vergelijk dat met de E-Klasse Estate met zijn 615 liter en het verschil is evident. Voor ons reden om nog maar eens te benadrukken dat een stationwagon veel meer praktisch nut heeft dan een SUV, maar we realiseren ons dat dat een verloren strijd is.

BMW i5 Touiring M60

Zijn er geen nadelen aan dat gedeelde platform voor de 5-serie?

Ja. zo is er nog altijd de tunnel voor de cardanas bij de benen van de achterpassagiers, wat onnodig ruimteverlies is. Ook mist de auto een frunk, met veel loze ruimte in de neus. In een auto die als EV ontworpen is kan men hier veel slimmer mee omgaan. Maar verder is onze ervaring dat het BMW verrekte goed lukt om de elektrische versies te laten rijden als de benzinevarianten. En de i5 is er geen uitzondering op. “We weten dat het nooit precies hetzelfde kan rijden, maar het mikpunt is gelijk”, legt een engineer uit.

BMW i5 Touiring M60

570 liter kan er mee, genoeg voor een fijne vakantie.

Oké, maar hoe rijdt die BMW i5 Touring dan ?

We merken dat de neus lichter is door gebrek aan een zware brandstofmotor, wat helpt met insturen. Evengoed is de totale auto juist zwaarder. Het gewicht zit laag en dat is top, maar met remmen of in snel genomen, krappe bochten duwen de kilo’s altijd door. De dikke M60-versie waar we mee rijden heeft een heel arsenaal aan ondersteltechnieken om de kilo’s zoveel mogelijk in toom te houden. Vierwielsturing, vierwielaandrijving, actieve stabilisatie, dynamische schokdempers en actieve besturing. De technische toverkunsten zijn fabelachtig en als je wilt kun je gemeen hoeken met de auto, die door zijn 601 pk dankzij twee elektromotoren ook nog ziekelijk snel is. We missen wel een beetje oude vertrouwde BMW-gevoel waarbij er altijd wat beweging in de koets zit en alles wat natuurlijker doet aanvoelen. Een M340i rijdt merkbaar leuker, al is dat door het lagere gewicht van die auto wellicht een open deur. Onze tip is om gewoon voor de eDrive40 versie te gaan met één motor en 370 pk. Dat is snel zat en anders dan bij de iX krijg je ook hetzelfde accupakket als in de M60: 84 kWh. Hiermee scoor je ruim 500 WLTP kilometers, reken op krap 400 in de praktijk, afhankelijk van je rijgedrag. Snelladen gaat met een nette 205 kW en de M60 heeft standaard een 22 kW AC-lader aan boord.

 

BMW i5 Touring M60

Een prachtige cockpit met een overdaad aan multimedia.

Bij de sedan was de multimedia wel een ding

Hier ook. De cockpit is zoals we die al kennen van de sedan: luxe en hypermodern, met een overkill aan opties, systemen, multimediaschermen en actieve hulpsystemen. Zeer indrukwekkend al wordt het er allemaal niet overzichtelijker op. Wat we er willen uitpikken is BMW’s nieuwe highway assist, die automatisch rijden op de snelweg mogelijk maakt tot 130 km/h, zonder dat je je handen aan het stuur hoeft te houden. Dus niet iedere vijftien tellen een piepje of waarschuwing, maar echt ‘hands-off’. Daarbij houdt het systeem het verkeer goed in de gaten en wisselt het ook semiautomatisch van rijstrook als je een auto moet passeren, of als het ziet dat de rijstrook rechts van je vrij is. Het enige wat je hoeft te doen is in de buitenspiegel van de betreffende kant kijken en de auto wisselt volautomatisch van rijstrook. Dit werkt verbluffend goed en vooral erg snel, zeker in vergelijking met alle bestaande (vrij waardeloze) systemen van verschillende merken waar je zelf de richtingaanwijzer moet bedienen en het vervolgens eeuwen duurt voordat er iets gebeurt. De BMW kijkt nu bovendien ver vooruit en zal als jij met 130 km/h op de rechterbaan richting een vrachtwagen rijdt, al heel ruim van tevoren een baan opschuiven. Helaas heeft het merk maar in enkele landen toestemming om het systeem te gebruiken en Nederland valt daar niet onder. BMW werkt hard aan een Europa-brede goedkeuring, maar durft niet te zeggen hoe lang dat duurt.

 

BMW i5 Touiring M60

Volledig handsfree snelwegrijden inclusief rijstrookwissel, het kan!

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (177) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
PieterDB
PieterDB
  • 13
Weeral een top berline van BMW. Hij ziet er mooi uit en rijdt vlot. Alleen jammer dat het gewicht bij een EV zich steeds weer laat voelen en er een boel technische hulpmiddelen nodig zijn om dat in toom te houden
Frits79
Frits79
  • 9
Daar zul je met normaal gebruik denk ik weinig last van hebben
Anoniem 1081360
Anoniem 1081360
  • 6
Inderdaad. Ik rij zelf een E208 (de 156pk variant) en heb ook gereden in de gewone 208 75pk en 100pk modellen (de laatste met automaat). Je merkt wel dat die auto's iets van 400kg lichter zijn in het snelle bochtenwerk, maar hoe vaak ben je daar nou mee bezig? Op elk ander moment rijdt de elektrische variant gewoon veel en veel beter. Veel stiller en vooral heerlijk soepel.
Nu zal het verschil bij BMW vermoedelijk wat kleiner zijn, omdat de ICE modellen ook wat geraffineerder zijn, maar ik kan mij niet voorstellen dat voor dagelijks gebruik de EV niet gewoon beter rijdt.
Carbon Runner
Carbon Runner
  • 4
Dat is persoonlijk. Ik vind de M440i ook voor dagelijks gebruik fijner dan een i4 M50.
Gewijzigd door auteur
Alex 6336017
Alex 6336017
  • 4
Het is nogal een verschil of je een elektromotor vergelijkt met een 380 pk sterke 6 in lijn of dat je een 156 pk electro motor vergelijkt met een 75 pk pruttel 3-pitter met de helft van dat vermogen.
VrijNederland
VrijNederland
  • 1
Ik heb gisteren nog een John Deere maaier losgetrokken met een 138pk evtje, geen enkel probleem. Het zit hem in het koppel wat gelijk vrijkomt.
Dus meneer Carbon lult uit zijn nek.
Dat ik een ice lekkerder vind rijden, dat is persoonlijk.
Tiporon
Tiporon
  • 0
Maar als je de 100pk versie vergelijkt heb je een heel ander verhaal want dan spelen die 400kg wel mee.
Carbon Runner
Carbon Runner
  • 2
KDRIVE kan zich niet voorstellen dat een redelijk vergelijkbare ICE ook voor dagelijks gebruik beter kan rijden dan een EV. Mijn persoonlijke ervaring is dat dat wel kan en eerder afhankelijk is van je persoonlijke voorkeur.
Gewijzigd door auteur
Jokiiiiiiiiiii
Jokiiiiiiiiiii
  • 1
Zelfs bij normaal gebruik voel je in iedere bocht wanneer een wagen te zwaar is, ik ga niet zeggen dat je er op de snelweg last zal van hebben, maar van zodra je wat bochten in de weg hebt voel je overgewicht. Je hoeft daar echt niet abnormaal voor te rijden en ik zeg niet dat elektrische wagens geen bochten kunnen nemen maar het gaat om het gemak, de wil om van richting te veranderen zonder dat gevoel dat je tegen de natuur van de wagen vecht.
Of, rij eens rond met drie volwassen passagiers in je wagen, laat die uitstappen en doe je zelfde traject, of ga van een volgeladen wagen naar een lege. Als je dan geen verschil voelt in het rijden moet je jezelf toch wel afvragen of je als chauffeur de juiste focus hebt.
Mirage
Mirage
  • 27
Kon niet vrolijk worden dat geswipe, gedoe, véél teveel mogelijkheden, doorgeslagen in compleet onzinnige achteruitgang. De kleur wel mooi.
Ed 8310661
Ed 8310661
  • 5
Zal wel meevallen. In de twee jaar in de iX kan dar beamen
DeZ
DeZ
  • 3
Precies dit. Alsof je autorit bol staat van het alsmaar veranderen van instellingen.
Bart V
Bart V
  • 5
Er zit gewoon nog een Idrive controller in, dus je hoeft het scherm niet aan te raken. Scheelt ook weer poetsen.
Z 248 RZ
Z 248 RZ
  • 0
Dst poetsen doe je toch niet zelf?
Frits79
Frits79
  • 2
95% van de instelling doe je 1x en verander je daarna niet meer, dus uit eindelijk valt het allemaal wel mee. Daarbij heb je ook nog gewoon de I-drive.
Frank2B
Frank2B
  • 3
Als je als een totaalmalloot in dolle paniek willekeurige keuzes gaat maken op het scherm dan raak je de weg kwijt.
Wanneer je even nadenkt over wat je nou eigenlijk wil is het net zo eenvoudig als een smartphone.
Daarnaast: je stelt de heleboel één keer in, past het nog twee keer aan en dan is het wel klaar.
Frits79
Frits79
  • 7
Deze heeft in tegenstelling tot de NIO wel een bruikbare kofferbak. Persoonlijk vind ik de i5 ook mooier.
Mijnheer de voorzitter
Mijnheer de voorzitter
  • 0
Hij is inderdaad in deze uitvoering en opties knap.
Echter vrees ik dat de instapper er wat minder fraai uitziet en je dus best een nier verkoopt om hem op te kunnen smukken…
Gewijzigd door auteur
Frits79
Frits79
  • 0
De mensen die dit soort auto's kopen doen dat zelden standaard.
JAG20
JAG20
  • 15
Nou Roy, kom op zeg, swipen op een scherm, de 5 serie heeft iDrive en knopen rond de middentunnel, een echte BMW rijder gebruikt het scherm zelf niet of nauwelijks, 10 minuten heb ik erover gedaan, en ik ben een paar jaartjes ouder dan jij 😁.
Maar ik ben het wel met je eens, de mogelijkheden zijn legio.
Voor de rest een fijne auto om lange afstanden mee te rijden.
I H 4107233
I H 4107233
  • 0
Wat is de definitie van een echte BMW rijder ?
Sregor
Sregor
  • 4
Nou ik ben aan het kijken om onze BMW 3GT te gaan vervangen voor een nieuwe electrische auto. Naast de BMW rijden wij al sinds 2019 ook een Tesla model 3. Het belangrijkste probleem van de Tesla model3 is dat nu onze kinderen (16 en 18) volwassen zijn (> 1.80 meter), het achterin te krap is. Dat is in de BMW 3GT zeker beter. Als ik de video bekijk dan hoef ik eigenlijk, voor de ruimte achterin, al niet eens bij de dealer te gaan kijken....
Tja en in de test wordt uiteraard weer de allerduurste versie (>110k€) met alle technische features (onderstel) getest en deze mooie rooie kleur is dus niet te verkrijgen op de e40 touring.....
En wat een gewicht, zelfs voor een EV, 2385 kg leeg.....
Carlo 8725048
Carlo 8725048
  • 5
De 3GT (op onderstel verlengde 3 serie Chinese markt) heeft als een van de weinige BMW’s zeer veel beenruimte. De 5 is altijd krap geweest achterin. Kan je echter uit ervaring vertellen dat dat bij de i5 veel beter is dan bij de vorige generatie. Ben 1,84 en mijn zoon 1,93. Kunnen prima achter elkaar zitten. Ik rij de sedan.
Tip: de bestuurdersstoel in een BMW kan veel lager dan in menig andere auto. Als je die laag zet zorgt dat voor de perceptie dat de auto achterin erg krap is. De passagier kan de voeten dan namelijk niet onder de voorstoel kwijt. Zet de bestuurdersstoel op vergelijkbare hoogte met de stoel van de concurrentie en je zal zien dat de ruimte achterin minstens gelijkwaardig is.
Sregor
Sregor
  • 1
Dank voor de tip. Dan toch maar eens gaan kijken...
Frits79
Frits79
  • 1
Ik zou gewoon eens gaan passen ipv op de video af te gaan.
janboel
janboel
  • 5
Dat de i8 en i3 dedicated als elektronische auto’s zijn ontwikkeld klopt niet helemaal. Beide zijn als hybride op de markt verschenen. De i3 was later ook (en alleen) verkrijgbaar als EV.
Bart V
Bart V
  • 3
De i3 was elektrisch en is later met range extender uitgekomen. Dus serieel hybride, in plaats van het nu gebruikelijke en minder efficiënte parallel hybride.
Zoefzoef de H
Zoefzoef de H
  • 0
Parallele hybride is efficiënter dan een seriele hybride: De motor kan dan direct aandrijven ipv. via de elektromotor. Dat is het meest efficient als je op de brandstofmotor rijdt, zoals bij continu op de snelweg bijvoorbeeld.
A B 7215152
A B 7215152
  • 0
Dat had Chevrolet met de Volt (en de daarvan afgeleide Opel Ampera) destijds goed gezien. Serieel hybride tot ongeveer 110 km/u. Daarboven kon via een planetair tandwielstelsel de range extender de wielen direct aandrijven.; parallel dus. Omdat er geen versnellingsbak in zat, moest dat bij snelheidswisselingen weer worden losgekoppeld.
Maar een range extender is een vrij complexe techniek, die Chevrolet heel mooi had vormgegeven, maar niet meer van deze tijd.
i3 ix3
i3 ix3
  • 1
Klopt, het benzinerendement van de I3 met range extender is niet best maar het blijft waar dat de I3 als BEV ontwikkeld is en de benzine motor een afterthought is omdat 120 km range wat krap is. Bij latere versies was die extender niet meer nodig, in elk geval bij de 120AH accu (ca 40kWh)
janboel
janboel
  • 0
Nee, beide modellen zijn tegelijkertijd op de markt gekomen, in 2013. De range extender kon je er volgens mij ook als optie bij bestellen destijds.
Gewijzigd door auteur
eTech
eTech
  • 3
Uiterlijk is super! Materialen ook super mooi. Voor zo’n dure auto wel een paar missers. Die lelijke middentunnel hoort niet bij een EV. En dat goedkope temperatuur roostertje achterin terwijl een goedkope Model 3 al een display heeft met Netflix. Het verbruik en de laadsnelheid is ondanks niet EV dedicated wel prima.
Gewijzigd door auteur
ViererFahrer
ViererFahrer
  • 19
Ik vind die middentunnel juist fijn! Voelt meer als de auto om je heen hebben. En dan zeker met een normale zit positie ipv “op de bok” te zitten. Heerlijk hoor. Al die EV’s met dat kale interieur… ik vind dat weer niks. Alsof de auto niet af is.
Gewijzigd door auteur
Platoon
Platoon
  • 5
Die middentunnel in een EV is net zo logisch als een stoker op een dieseltrein. Niet dus. Voor mijn kinderen was het één van de vele punten waarom de iX3 waarin ik een dagje op proef heb gereden het niet ging worden. Degene die middenachterin zit is wel heel vreselijk de bok.
Koppakking
Koppakking
  • 3
En zo zie je.....voor iedereen anders. Als je vaak met z'n drieën de achterbank nodig hebt is het lastig dat klopt. Maar anders is het niet echt een bezwaar.
ViererFahrer
ViererFahrer
  • 0
De middentunnel gebruik ik zelf ook als opbergruimte zodat er niks in het zicht ligt. Zonnebril, allergie tabletten, wat contact geld, enz enz. Heel handig. Ook bij een EV kan ik me zo voorstellen. Dan hoeft de middentunnel niet eens door naar achteren te lopen zeg maar.
Gewijzigd door auteur
RobSmith
RobSmith
  • 6
Ach ja, en kinderen kunnen nergens meer tegen.
Mijn vader had een 2CV in mijn kinderjaren.
Met 3 kinderen en ik dus de jongste, zat je altijd op de "stang" midden in de bank.
En als vaders in de achteruitkijkspiegel moest kijken -buitenspiegel rechts was er niet in die tijd- kreeg je altijd de opdracht "kop weg" naar je hoofd geslingerd.
Laat ik het nu overleefd hebben :-)
eTech
eTech
  • 2
Het gaat niet om de midden tunnel voorin, het gaat om dat nutteloze hoge ding op de achterbank waar je niks aan hebt.
RobSmith
RobSmith
  • 2
En helemaal nutteloos is die natuurlijk niet.
Want deze maakt ongetwijfeld deel uit van de stijfheid van de constructie bij een in eerste instantie als niet EV ontworpen auto.
Laat je die dan weg, dan vereist dat elders de nodige verstevigingen.
Ed 8310661
Ed 8310661
  • 2
Want jij kijkt Netflix als je in de auto zit? Kun je thuis niet kijken?
DFC
DFC
  • 5
Mag jij niet binnen ‘s avonds 😋
Ed 8310661
Ed 8310661
  • 0
Dat denk ik ook. Ik heb geen netflix in de auto. Maar goed; ik kan het dan ook thuis kijken.
eTech
eTech
  • 1
Oké, hij is leuk Maar wat ik bedoelde is zeurende kinderen op de achterbank en allerlei Ali express meuk die dan als tv of iPad houder over de hoofdsteun hangt, zou in een i5 niet nodig moeten zijn. Een Model 3 die de helft kost heeft wel zo’n game device / tv op de achterbank dus een i5 mag ook best wel dat gratis aanbieden.
Koppakking
Koppakking
  • 2
Een display voor Netflix? Daar heb je toch je tablet voor? Even het USB'tje inpluggen.
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 0
Wat heeft een Tesla met een BMW te maken? Graag on topic reageren svp.
janboel
janboel
  • 15
Wat mij verder opvalt is dat de Europeanen en met name de Duitse merken maar niet snappen hoe ze hun GUI clean kunnen houden. Ik snap dat het geen techbedrijven zijn en wat dat betreft niet het niveau van Tesla hebben. Maar het is net of je een laptop van AlieExpress vol met bloatware opentrekt of een Chinese telefoon met overdadige functies en animaties gebruikt . Echt verschrikkelijk.
eTech
eTech
  • 8
Perfect omschreven. Ze gaan van een knoppenwinkel interieur naar een overdadigheid van icons. De gemiddelde Samsung Android met 3 browsers, 3 mail clients en 3 agenda apps is er niks bij
.
Marco laat het een beetje lacherig zien, maar ik voel de frustratie ook als ik hem bezig zie. Overal springt iets op en het voelt ook alsof het touch screen niet goed werkt met swipen en sliden want er selecteert altijd wel iets alsof je het half aanklikt.
Gewijzigd door auteur
ak2
ak2
  • 4
De BMW I5 Touring vind ik erg geslaagd. Het is een hele mooie en praktische, elektrische stationwagon geworden. De Multimedia lijkt mij wel erg ingewikkeld, dat moet toch eenvoudiger kunnen.
Gewijzigd door auteur
v d Heyden
v d Heyden
  • 1
Hele mooie auto, maar met het commentaar van Roy op het multimedia moest ik wel gelijk denken aan een artikel van eerder deze week ('ONOPLETTENDE AUTOMOBILIST STEEDS VAKER SCHULDIG AAN AANRIJDING' ). Nou heb ik geen ervaring met een uitgebreide multimedia in de auto, dus ik weet ook niet of mijn gedachte terecht is. (Ik ben, denk ik, een van de weinigen die zelden of nooit belt tijdens het autorijden).
Carlo 8725048
Carlo 8725048
  • 1
De multimedia is m.i. erg overzichtelijk en eenvoudig. Maar ik gebruik het ook nauwelijks. Ik rij auto, gebruik de navigatie, stel de temperatuur bij, zet de stoelverwarming aan/uit en bel. Alle andere poespas gebruik ik nooit, Apple CarPlay heb ik niet aangesloten. Hoe meer functies hoe lastiger de toegang. Maar wat gebruik je nu echt?
Simpel knopje op scherm maakt dat je alleen de functies van de auto in beeld krijgt en alle overige apps niet ziet.
Druk op knop stuur zet de snelheidswaarschuwing uit.
In shortcut menu de leukste radiozenders en de optie om de lange departure warning uit te zetten.
Speed limit vanaf stuur te bedienen.
Volume vanaf stuur en blind te vinden op middenconsole.
Telefoon vanaf stuur aan te nemen en te beëindigen
Als het koud is start auto automatisch met stoelverwarming.
Als het warm is start auto automatisch met stoelkoeling.
Geheugenstanden op stuur, stoel, spiegels.
Digitale meters is wennen. Zou morgen kiezen voor ronde meters als die optie komt.
Frits79
Frits79
  • 0
Hoe vaak verander je allerlei instelling? Ik doe af en toe de airco een graad warmer of een graad kouder. Zie alleen niks over het uitschakelen van alle nutteloze veiligheidssystemen.
De Dude
De Dude
  • 6
Ik vind de touring erg geslaagd qua looks! Dit wordt een knaller denk ik in dit segment, er is weinig alternatief . Mja… dat gewicht he…
.
Ik blijf het verder eeuwig zonde vinden dat de koplampen nu verticale styling zijn ipv de oh zo prachtige Corona of 2 horizontale platte styling. Ook op de X5 vind ik het gewoon echt niet mooi.
De Dude
De Dude
  • 1
Oh en verder natuurlijk volmondig eens met @Roy - de F10/F11 heeft nog echt dat natuurlijke BMW stuurgevoel ;-)
DeZ
DeZ
  • 4
Ik vind Roy best (overdreven) zuur in dit filmpje, met name dat gezeik over al die instellingen alsof je continue alles aan het wijzigen ben tijdens het rijden. Hooguit een keer de temperatuur, ander radiostation of navigatiebestemming. En de spraaksturing werkt inmiddels feilloos is mijn ervaring.
.
Wat het sturen betreft daar ben ik nog niet over uit. Ik had 10-12 jaar geleden een 525D F11 en dat was een hele fijne auto maar op de snelweg was je continu bezig met sturen/corrigeren vanwege de directe besturing waardoor rijden eigenlijk voortdurend inspannend was. Er is nu heel wat meer rust in de besturing zonder dat daar scherpte is verdwenen op het moment van insturen.
.
Wat de verlichting betreft daar ben ik het volledig met je eens; ik (we) missen de 'angel eyes'.
Gerrit Zerken
Gerrit Zerken
  • 1
Onbegrijpelijk idd qua verlichting. Vind het helemaal niks die verticale verlichting ook. Ik mis ook de angel eyes of horizontale verlichting. Voelt niet meer als een BMW aan. Zou voor mij een reden zijn om geen BMW meer te kopen. Dit zijn stijl iconen die het merk ademen...
De Dude
De Dude
  • 0
@DEZ had je de pre LCI? Die stond bekend om z’n trekken naar rechts. Ik moet zeggen dat ik het corrigeren in mijn F11 (LCI) wel mee vind vallen. Ik rijd altijd met m’n rechterarm op middenconsole en m’n linker arm op 10u zeg maar en stuur niet veel bij gevoelsmatig en op lange afstanden heel comfortabel.
.
Dat infotainment ben ik met je eens dat het beetje zeuren is (filmpje gaat er te lang over door), maar ik vind het wel echt zelf ook onoverzichtelijk moet ik zeggen. Een beetje een bezem doorheen mag wel bij BMW.
Koppakking
Koppakking
  • 1
Dat stuurgevoel vind ik ook wel een dingetje. Het scheelt gewoon 500kg(!) met de 3 van mij. Die rijdt geweldig EN strak als een BMW. Maar je merkt wel het gewichtsverschil met mijn vorige F31. Dus 500 kg meer.....dan is het BMW gevoel niet te handhaven.
DFC
DFC
  • 0
Het is wachten op volgende generatie batterijen. Als ik lees dat een toekomstige 60 kWh batterij de prestaties zal leveren van een huidige 100 kWh dan is dat een enorme stap vooruit in gewicht.
Gewijzigd door auteur
BlendedMix
BlendedMix
  • 1
Het zal voor velen in dit segment dan deze worden of de Q6 denk ik. Lastige keuze, i5 rijdt beter, Q6 heeft moderner accupakket met sneller laden en in theorie veel grotere actieradius. Beide niet moeders mooiste
Elektrisch Verhaal
Elektrisch Verhaal
  • 2
Q6 staat toch stapje lager qua afwerking (middenconsole al gezien? plastic a gogo) en Audi moet nog steeds eerste bewijs leveren van een EV die op alle vlakken voldoet. Q8 en Q4 waren op dat vlak toch valse starten. Enkel de E-Tron GT is wel naar verwachting, maar dat is eigenlijk een Porsche. Dus Audi speelt wat mij betreft voor EVs in de lagere klasse.
Ferr Arie
Ferr Arie
  • 3
De Q6 had twee jaar geleden al op de markt moeten komen maar werd steeds uitgesteld door softwareproblemen. BMW is bovendien nog steeds de rijdersauto dus vraag me zeer af of deze tegen elkaar concurreren.
BlendedMix
BlendedMix
  • 0
Simpel. Qua status. Zoveel keuze is er niet. I5 Touring of Q6, tenzij je in China bakjes gezien wilt worden
Elektrisch Verhaal
Elektrisch Verhaal
  • 0
Met de vraag hoe lang Audi nog kan teren op die status. Als ik iemand met een Q4 zie rondrijden moet ik altijd glimlachen, weer eentje die de hoofdprijs betaalt voor een veredelde ID.4, die zelf dan ook nog te duur is (was) voor wat je kreeg naar afwerking en prestaties.
Johan 4110236
Johan 4110236
  • 4
Eindelijk nog eens een echt fraaie BMW, hallo Mercedes (ook al is daar nog geen stationwagen voorhanden) zo kan het dus ook. Lijkt me een prima aanbod. Goed gedaan BMW!!
Gewijzigd door auteur
J 6073869
J 6073869
  • 0
Hé, eindelijk komt er nog een elektrische stationwagen. Mooie kans voor een vergelijkende test met de Porsche Taycan sport of cross turismo die alweer 4 jaar op de markt is.
DeZ
DeZ
  • 3
De Porsche Taycan kun je toch niet vergelijken met de BMW i5? De een is echte sportwagen de ander een sportief rijdende auto. Verschillende filosofie.
MG ZR 160
MG ZR 160
  • 1
De grap is dat ze wel even veel kosten als je de i5 M60 neemt. Dus kan BMW ook maar beter zorgen dat de auto navenant presteert. Wat 'ie waarschijnlijk niet doet, en waardoor de E40 versie de betere optie is. Zelfde geldt voor de Polestar 4 die in de basis van 64k veel interessanter is dan het topmodel van 95k.
Bimmert
Bimmert
  • 6
En profil en achterzijde mooi, voorkant en interieur vind ik niet mooi. Ik heb er in gezeten, de auto ademt voor mij gewoon niet het BMW gevoel van de 3 en 5 versies tot op heden, en zo te horen is dat qua rijden ook niet zo. En het niet beschikbaar zijn van een panorama schuif- kanteldak is een misser van jewelste. Maar misschien ben ik te conservatief, ik zie bij meer merken dat er veel verschuift...
De Dude
De Dude
  • 2
@bimmert gek hè hoe dat gevoel zo sterk kan zijn. Ik had het ook de eerste seconde dat ik instapte. Het voelt minder BMW aan. Een BMW moet voor mij voelen als; ik stap in, ik word omklemd door de auto en ik voel m krimpen als ik een bocht inzet. Je favoriete spijkerbroek als je m aantrekt of dat maatpak waarbij je niet te gekke bewegingen moet maken
.
De nieuwe 5 is veel en veelste afstandelijk en ontworpen met verkeerde uitgangspunten. Neem al de knop van de modi. Ik dacht dat zijn de rijmodi zoals altijd, maar nee… het zijn de ‘gevoelsmodi’
Gewijzigd door auteur
MinicooperS 3461811
MinicooperS 3461811
  • 0
Deze is net als de I7 en IX niet ontworpen voor de Europese markt. Niet op gebied van uiterlijk en interieur, zeker niet op gebied van rijgedrag. Vind het interieur zelfs veel bling / bling en is op sommige plaatsen een stuk goedkoper afgewerkt dan bijvoorbeeld de F10 /F11. Als ik in het verleden bij de dealer kwam was proefrijden een plezier en moeilijk wat te kiezen, nu is er steeds minder wat persoonlijk mijn smaak is.
Gewijzigd door auteur
Ferr Arie
Ferr Arie
  • 1
Inderdaad, alles schuift, behalve het dak!
Nico 3224364
Nico 3224364
  • 0
Ja ik kan het zelfs zien in de video dat het interieur iets plasticachtigs uit straalt. Erg jammer vind ik dat.
KrV
KrV
  • 0
Wie kan dat betalen???? En de 1ste keer dat je voor een herstelling naar BMW moet is de gemiddelde partikulier helemaal failliet...
DeZ
DeZ
  • 3
Als er iets kapot gaat en je moet het zelf betalen maar je kunt het niet, dan is het geen auto voor jou. En dat heeft niks met het merk BMW te maken.
Frits79
Frits79
  • 2
Genoeg mensen kunnen die betalen. wat in godsnaam is een partikulier?
Sregor
Sregor
  • 2
Is ook niet voor de gemiddelde particulier.....
phil
phil
  • 2
Dat eerste plaatje, zo driekwart van achteren, is meteen de beste look. Al dat zwarte cladding is maar zo-zo. Zoveel aandacht om mee te beginnen voor de overkill aan settings op dat scherm zegt genoeg over waar we beland zijn.
JMe
JMe
  • 7
Ik begrijp Roy wel. Als liefhebber van autorijden koop of lease je een heerlijke station en geen SUV.
Coupe Hans
Coupe Hans
  • 4
Kijk, BMW kan het wel, een mooie auto bouwen. Dat weten we al van de 3-serie maar BMW maakt ook auto’s die ik allen kan omschrijven als vierkante hokken met monsterneus. Deze is dus wel heel mooi en daarbij ook fijn dat het geen SUV is. Alleen is het gewicht wel erg hoog, te hoog. Ook blijf ik een meer klassiek dashboard echt mooier vinden dan alleen twee tablets. De Alfa Romeo Junior (ik weet, heel ander klasse, is voor illustratie) vind ik wat dat betreft een uitstekende mix van klassiek en modern.
EVolutie
EVolutie
  • 2
Prima looks maar verlegd nergens bakens. Te zwaar, geen grote frunk of ruimte onder bagage vloer. Die onnodige tunnel en dan die complexe user interface en dure optielijst om de basisversie op smaak te brengen. Zal een conservatieve doelgroep wellicht aanspreken maar mij allang niet meer.
Koppakking
Koppakking
  • 0
Die tunnel bewijst het volgende: dedicated is overated. Ja....die frunk is wel een dingetje..hahaha
DeeTwee
DeeTwee
  • 3
Prachtige kleur. Nagenoeg alle nieuwe vijfs die ik tot dusver heb gezien zijn in de "kleurstelling" zwart, met zwart en ook nog extra zwart. En dan met die infantiele ledstripjes voorop ipv een grille. Wat een treurnis.
Die gebruikersinterface ziet er echt rampzalig uit, heb er een beetje hetzelfde gevoel bij als in een Kia. Teveel te kleine icoontjes die te lastig van elkaar te onderscheiden zijn. Terwijl in die rijmodusselectie weer enorme stoeptegels van buttons zitten, vaak met maar 1 functie erachter. Wonderlijk.
Ook al die ondersteltechniek die kennelijk nodig is. Steeds vaker bij dit soort verhalen prijs ik me gelukkig dat ik een auto van 1200 kg voor de deur heb, die qua rijden ook nog eens precies doet wat ik wil, zonder trucage. En oh ja er past meer in dan in deze 5, ook nog eens. Gaat nog eens heel zeldzaam worden.
Gewijzigd door auteur
DeeTwee
DeeTwee
  • 2
Nee hoor, die auto is weldegelijk minstens 1100 kg lichter dan deze BMW. En hij heeft meer bagageruimte, en de achterbank is volgens mij minstens zo ruim als die van de BMW. Verder heeft-ie geen elektronische onderstelfoefjes, geen regeneratieve remmen, geen variabele besturing, dat schamele beetje vermogen heeft-ie altijd, ook als de tank bijna leeg is. Kortom gewoon een consistent rijdende auto die geen natuurwetten probeert te tarten. Dat vind ik prettig. En hij kost btw ook nog een derde tov deze i5. Geen grap!
Barry Kool
Barry Kool
  • 0
De selfdrive assistant had voorkennis... heerlijk toch voor de politieke backbenchers, je moet tenslotte nog wel fysiek stemmen maar kan eigenlijk verder gewoon thuis blijven wonen tussen de andere boeren... wel even wetgeving aanpassen maar daarvoor zit je er!
PS een prachtig apparaat
Gewijzigd door auteur
JL86
JL86
  • 2
Ik heb het al eerder gezegd dat rode kleurtje staat hem goed, zijkant en achterkant top. Als je hem met de voorkant ziet aan komen is het wel heel erg generiek en herken ik er amper BMW. Het in je spiegel kijken en denken oeh daar komt een dikke bmw aan, heb je niet zo snel met deze. Verder wel een goede auto, heb er al in gezeten en zal eens een proefrit gaan maken.
JvS 030
JvS 030
  • 2
Auto week: ‘Een stationwagen rijdt fijner dan een SUV’
In ander nieuws: ‘gras is doorgaans groen’
Maar zonder gekheid, ik vind het een mooie wagen!
FW Ta 183 Huckebein I
FW Ta 183 Huckebein I
  • 0
Maar hoe rijdt het zonder vierwielsturing, vierwielaandrijving actieve stabilisatie, dynamische dempers en actieve besturing...?
DeZ
DeZ
  • 3
Beetje een zuur/zeikverhaal van Roy over die bediening; alsof je de godganse dag allerlei instellingen moet veranderen; als dat zo is dan grenst dat aan het bi-polaire. Daarnaast heb je allerlei short-cuts, pre-settings en fysieke sneltoetsen om de voor jou belangrijke instellingen te wijzigen. Aldus een ervaringsdeskundige.
.
Ruimte op de achterbank vind ik niet baanbrekend en voor de grootte van de auto had ik wel meer ruimte verwacht. Voor ca 100K heb je een volledig aangeklede edrive40 versie en mis je alleen de extra elektromotor en 260PK. De vraag is of je het waard vindt om daar 25-30K extra voor te betalen. Volgend jaar komt er ook een edrive40 X-versie (net zoals bij de i5) en heb je voor 5K iets meer power en integrale aandrijving.
.
Ik twijfel nog sterk over Touring als opvolger voor de iX3 met de Neue Klasse in aantocht. Ondertussen blijft BMW gewoon wel het merk dat zich op vele manieren weet te onderscheiden van hun concurrentie. Stiekem wil iedereen een BMW....:-)
JL86
JL86
  • 3
Het is geen zeik verhaal van Roy, die bediening is gewoon ruk tov het oude I drive systeem. Dat jij dat met je roze bril niet wil zien is wat anders…
Koppakking
Koppakking
  • 3
JL86 Je weet nu echt niet waar je het over hebt. Er zit nog gewoon de 'oude' I drive in.
Het verhaal van Roy is echt heel erg vreemd. Hij maakt er echt een potje van.
De kunt het niet mooi vinden maar de bediening is echt super.
Ik ga onderaan mijn ervaring plaatsen.
JL86
JL86
  • 2
Je weet prima wat ik bedoel.
Ed 8310661
Ed 8310661
  • 1
Want je hebt hier zelf ervaring mee opgedaan? Waarschijnlijk in een proefrit van een paar minuten en dan blaten dan het niks is. Je weet echt niet waar je over schrijft. Dit is een perfect systeem. Of heb jij de behoefte alle instellingen iedere 10 minuten aan te passen?
JL86
JL86
  • 2
Ik zie het toch in de video, menus, submenus, instellingen links en rechts, klopt geen snars van. Ergonomie op een laag pitje. Bij de oude bmws kon je tenminste alles vinden. U moet je eerst een sudoku puzzle uitspelen voordat je rij modu mag aanpassen!
Ed 8310661
Ed 8310661
  • 1
Aha, je baseert je mening dus op 1(!) video van een journalist die zuur reageert. Nee, dan snap ik hem. Misschien moet je eens de moeite nemen om het in het echt te proberen voordat je achter de kudde aanloopt. Maar dat zal lastig zijn omdat je al een vooringenomen mening hebt. Jammer.
JL86
JL86
  • 2
Fles azijn bij de aflevering van je auto gekregen kerel? Man man man, in m’n eerste reactie hemel ik de auto nog op maar dat streelt je ego niet genoeg?
.
We krijgen een video te zijn en baseren daarop onze mening. Zo werkt het hier, ik kan niet in 1.001 auto’s proefrijden nee, ik heb ook nog andere dingen te doen… maar vanwege figuren zoals jij heb ik eigenlijk al geen behoefte meer om nog in de i5 te gaan rijden, want met zulke figuren zoals jij, wordt ik liever niet geassocieerd.dus i5 van de shortlist af. Fijn weekend!
Ed 8310661
Ed 8310661
  • 1
Ok, dus je ziet 1 video en mijn reactie en jouw beslissing ligt al vast . Wow, wist niet dat ik zoveel invloed op je heb. Je laat je dus wel heel snel beïnvloeden…. Zegt meer over jou dan over mij. Jij laat je keuzes dus door andere mensen bepalen en niet door jezelf. Ja; dan ben je ook geen BMW-rijder.
JL86
JL86
  • 2
Beïnvloeden? Ik laat me helemaal niet beïnvloeden ik maak eigen keuzes, zie m’n auto profiel. Zo kleinerend doe je en je gaat er gewoon mee door ook nog. Droeftoeter!
Gewijzigd door auteur
Koppakking
Koppakking
  • 1
Nee dat weet ik niet. Er is er maar eentje die dat niet weet en dat ben je zelf.
Ik snap dat het leuk is om te zien, maar Roy lijkt expres de boel op te naaien want het slaat nergens op. Ik ben er nu aan gewent en het is beter dan het oude systeem. 1 ding is minder, zoals het klimaatmenu. Daar moet je voor op een icoontje klikken en dan kom je in het menu. Maar fijner zijn de oude knoppen.
JL86
JL86
  • 4
Aan jouw mening en “kennis van zaken” hecht ik 0 waarde, kerel. Die van Roy daarentegen, als gerespecteerd auto journalist, in ieder geval heel veel.
Gewijzigd door auteur
Sjors999
Sjors999
  • 3
Bij het zien van de complexe "functionaliteit" van het infotainment system viel ik al af. Als je als merk niet begrijpt dat dit nu het belangrijkste is in een modern vervoersmiddel, dan ben je fout bezig.
Ed 8310661
Ed 8310661
  • 1
Niks complex aan. Roy is gewoon iemand die niet doorheeft hoe dit systeem werkt.
Koppakking
Koppakking
  • 0
Ik wil ook wel een demo geven, dan denk je dat het het mooiste systeem is wat je kunt bedenken.
M85025
M85025
  • 1
Op afstand best mooi om te zien, maar van dichtbij veel plastic, te veel voor zo’n dure auto, veel te groot ook. Ze steken allemaal uit in een parkeergarage.
Helemaal eens dat het dashboard overkill is, het optimum hadden ze en hebben ze om voor mij totaal onduidelijke reden opgegeven. Weet uit ervaring dat voice control vele commando’s niet begrijpt.
Meer en meer een rijdend tablet en minder een rijders auto. Ik hou het lekker bij mijn huidige BMW’s en ga tzt op zoek naar een ander merk.
Pink Panther
Pink Panther
  • 1
Mooie kleur.
Maar ben ik de enige die de grill met dat rechthoekige inzetstuk er enorm goedkoop vind uitzien?
Kminne
Kminne
  • 1
Zeker niet, goedkoop is het juiste woord.
Bouwjaar68
Bouwjaar68
  • 3
BMW grill lelijk, infotainment systeem te complex, te zwaar, te duur, te weinig onderscheidend...ik haak af.
VKG4
VKG4
  • 3
Duidelijk en eerlijke review en absoluut een mooie wagen (vind de uitgaande generatie overigens mooier). Maar wat een trieste bedoeling qua gewicht. Waar blijft de doorbraak op EV gebied die deze trend kan keren. Tot die tijd inferieur aan de brandstofvariant.
Gewijzigd door auteur
Koen 5155739
Koen 5155739
  • 0
Nog nooit een mooie stationwagen gezien, deze is het ook zeker niet.
MG MGA
MG MGA
  • 0
Dit ding kost in basis uitvoering 80 mille, beetje aangekleed 100. Reken maar dat deze auto als een malle af gaat schrijven - want de markt wil in het algemeen liever SUV’s en geen stationcars meer…..
Barry Kool
Barry Kool
  • 1
Afschrijving is niet perse gerelateerd aan wat de markt nu wil... overigens gaat 95% van deze auto's de lease in, dan zijn (het ontbreken van) onderhoud en lage brandstofkosten ook een factor
RobSmith
RobSmith
  • 1
De bijtelling is afhankelijk van het aankoopbedrag, voor de leaserijder.
En de hoge aanschafprijs zal invloed hebben op het maandelijkse leasebedrag, ondanks het "ontbreken van onderhoud", waarbij dat laatste de medeweggebruikers op zal breken. En de afschrijving tikt ook in het maandleasebedrag wel degelijk door.
Geen banden- en rem controles, verlichtingsystemen niet regelmatig gecontroleerd en bijgesteld worden en ga zo maar door.
RobG
RobG
  • 0
Iedere auto in dit prijssegment schrijft als een malle af.
.
Ik zit zelf bij de occasions enkel bij stations te kijken. Ik wil wel de ruimte maar heb geen versleten gewrichten. N=1, ik weet het, maar toch. Wanneer stations echt sneller afschrijven, dan is dat in het voordeel van ons occasion kopers lijkt me.
Elektrisch Verhaal
Elektrisch Verhaal
  • 1
Een IKEA bed schrijft ook af als een malle. Dat is de prijs van iets nieuw te kopen.
Gewijzigd door auteur
MG MGA
MG MGA
  • 0
Als je 100.000 euro uit wilt geven voor een auto lijkt het me onwaarschijnlijk dat je een bed bij Ikea gaat kopen…..
Elektrisch Verhaal
Elektrisch Verhaal
  • 0
De parking bewijst het tegendeel. Maar het mag ook een Auping bed zijn. Koop het, en zet het week nadien op marktplaats.
FW Ta 183 Huckebein I
FW Ta 183 Huckebein I
  • 2
Als je 100.000 euro uit wilt geven voor een auto lijkt het me onwaarschijnlijk dat je een bed bij Ikea gaat kopen…..

Je maakt een denkfout die veel mensen maken; die denken nl. dat als je veel geld hebt je dus ook veel uitgeeft.
Tip: je wordt niet vermogend door geld over de balk te gooien.
Even wat v/d rijkste mensen op deze planeet: Jeff Bezos (Amazon) reed jarenlang een 1996 Honda Accord, Warren Buffet (Berkshire Hathaway, obv beurswaarde 6e bedrijf ter wereld) rijdt nog steeds een 2014 Cadillac, Larry Page (Google) rijdt een Prius, Steve Ballmer (Microsoft) rijdt gewoon een Ford.
En over geld en Ikea: ik heb vorig jaar een flinke villa gekocht, zonder hypotheek; en ja, ik slaap nog steeds in mijn Ikea bed uit 1990 (was 199 gulden).
RobSmith
RobSmith
  • 1
De leaserts geven helemaal geen 100k voor een auto uit. Maar rijden vervolgens wel "gratis" naar Ikea, want de bijtelling.....:-)
Kminne
Kminne
  • 1
Alleen al vanwege die afgrijselijke bediening zou ik hem laten staan.
Nico 3224364
Nico 3224364
  • 0
Na van alles te hebben gereden waaronder diverse SUV's ben ik tot de conclusie gekomen dat lagere auto's beter rijden en dat stationcars het handigste zijn. Dus ja een EV stationcar lijkt mij top.
Echter het interieur ademt plastic en de flatscreen user interface is een dealbreaker. Jammer. erg Jammer maar dit gaat hem dus niet worden.
Fer Auto
Fer Auto
  • 0
Van buiten mooi van binnen is het wennen zeg maar. Mooiste auto`s komen nog steeds uit Duitsland en Italië.
Wim vd Berg
Wim vd Berg
  • 2
Maakt BMW een mooie station, is de bediening op het niveau van VW uit 2021. Waarom? Waarom kan de directie die knutselaars, visieloze ICT’ers niet in bedwang houden? Zorg voor eenvoud. Ken de ergernissen van de klant: irritante veiligheidssystemen, te weinig fysieke knoppen en overdaad aan schermen die ook nog afleiden. BMW, heb je de Chinezen dit werk laten dien? Ophouden met die onzin.
RobVR
RobVR
  • 2
Wij komen van een 5 touring 2009, de eerste generatie i3 en de laatste i3s, en als laatste de iX die we nu 2 jaar rijden.
De software is steeds belangrijker geworden en daar heeft BMW al veel stappen gemaakt maar …. Er moeten nog veel stappen gemaakt worden.
Nu na 2 jaar hebben wij de iX een beetje door en weten we wat wel goed en minder goed functioneert en heb je je workarounds paraat
Ik hoop wel dat de laatste versie van het adeptive cruise control systeem snel voor de iX beschikbaar komt.
De i5 is een mooie auto maar van een M60 verwacht ik een grotere accu, hogere laad en topsnelheid en grotere range (normaal gebruik).
Ik zou wachten op de 50 versie met vierwielaandrijving. Komt die niet dan de iX die qua binnenruimte veel beter is als je grote kids hebt.
Ab 3612534
Ab 3612534
  • 0
Kan je mij vertellen hoe de IX bevalt en qua range ?
HolliX
HolliX
  • 3
Ik ben bijna 60, en beslist geen computer-nerd. De bediening komt de eerste week inderdaad wat druk over, maar daarna bedien je het blindelings.
Met name de keuzeknoppen welke je veel gebruikt (media, tel en navigatie) zijn blindelings te bedienen (én te vinden) met een soort braille-bediening op het middenconsole. Pak vervolgens de controllerknop ernaast voor details en meer heb je in basis niet nodig. Prima voor mij. De keuzemogelijkheden zijn werkelijk enorm; hou je ervan om alles uit te zoeken, dan kan je er beslist een zaterdagmorgen besteden.
MG ZR 160
MG ZR 160
  • 3
Hoe uitgebreid het infotainment is hangt er ook maar net vanaf hoeveel opties je bestelt. Wij hebben een i4 E40 met het 8.5 systeem en ik vind het prima werkbaar. Sterker nog; het digitale dash is een stuk minder configureerbaar dan in een Mercedes met MBUX.
Koppakking
Koppakking
  • 1
Ik zie veel reacties over de bediening. Jammer.
Ik rij sinds kort met hetzelfde scherm in een 3 serie en dacht hetzelfde als velen hier. Maar vooral dat ik het niet mooi vond.
De bevindingen die ik nu na een tijdje heb zijn v.w.b. de bediening t.o.v. mijn oude F31 zijn bijna alleen positief. En ik weet zeker dat de meeste BMW rijders dat ook gaan vinden. Mooi of niet.
Roy maakt er volgens mij expres een potje van, want:
Idrive is er nog gewoon.
Rij modi zijn gewoon vooraf in te stellen, 1x instellen en je zit altijd goed.
Voorkeurstoetsen.....idrive knop kantelen en je ziet ze allemaal
Er zit een heel handig nieuw knopje op het stuur met scrol functie. Scrollen is direct scrollen in de radiozenders of rechtstreeks scrollen binnen je playlist (erg fijn en mooi te zien recht voor je in het dashboard).
Verder zijn alle apps te zien waar Roy in rommelt, maar die zijn veelal extra. Je moet(!) er niks mee.
De schermbeelden zijn erg groot en het is een OLED scherm, dus super scherp.
Gewijzigd door auteur
MB 300SL
MB 300SL
  • 2
Minder stijlvol en minder mooi afgewerkt dan de E-Klasse, en de grootste misser is dat we geen schuifdak meer mogen bestellen (wie dat bij BMW verzonnen heeft…), dus nee mijn volgende auto wordt geen 5-Serie.
Kevertje
Kevertje
  • 3
Een beetje zoals met zoveel van de huidige modellen in dit gamma: waar is de BMW gebleven in deze BMW? Het lijkt wel op een goedkope oosterse interpretatie van een oer-merk, dat ooit zo'n prachtige design-signatuur had, zowel wat de uiterlijke styling betrof als het interieur. Dat overtuigde elke BMW-rijder om weer BMW te kopen, niet de gruwel van scherpe hoeken en rare vormen, of de ingebouwde plastic-breedbeeld-TV. We zwijgen dan nog over het karakterloze batterij-zoem-apparaat dat de wielen aandrijft. Ik word alvast te oud om voor dit soort van evolutie (niet alleen bij BMW nb.) ook maar nog het minste liefde te voelen...
Gewijzigd door auteur
Ed 8310661
Ed 8310661
  • 1
Ja, als je jezelf kevertje noemt snap ik dat je moeite hebt met de veranderende tijden.
427v8
427v8
  • 3
Tesla Model S is, 11 jaar na het op de markt komen, nog steeds de betere keus. Meer range, sneller laden, etc.
Frank2B
Frank2B
  • 3
... Tesla: slechtere auto, betere smartphone.
Reinaart
Reinaart
  • 2
‘Smartphone’ beschouw ik als een compliment, aangezien ik nog nooit een journalist heb horen klagen over de interface van een Tesla. Iedereen rijdt zo in een Tesla weg. Ben ook benieuwd of deze BMW net zo mooi opdroogt na 11 jaar als een Model S. Wat dat betreft heb ik hogere verwachtingen van de aankomende ‘Neue Klasse’ van BMW.
Koppakking
Koppakking
  • 2
Mindere bouwkwaliteit, materialen, individualisering, aftersales.....eigenlijk geen vergelijk.
Dacia Spring 2024
Dacia Spring 2024
  • 0
Zoals eerder geschreven, van de week voor het eerst eentje in het echt gezien. Man man man wat werkte die auto op mijn lachspieren, in het echt nog lelijker dan op de foto’s. Het zou comfortabel rijden, en als je erin zit hoef je de buitenkant in ieder geval niet te zien. Beter de vorige generatie 5 serie.
Ed 8310661
Ed 8310661
  • 1
Je weet dat je zelf in een Dacia Spring rijdt? Nough said…
Mirage
Mirage
  • 3
Iedereen mag mening geven.
Gewijzigd door auteur
Koppakking
Koppakking
  • 0
Zoals eerder geschreven.......je kan er geen genoeg van krijgen zo leuk vind je jezelf.....
Kristian2
Kristian2
  • 1
Of het infotainment nou wel of niet goed werkt in de nieuwste BMW-modellen, het is mij veel te aanwezig en veel te uitgebreid en het ziet er niet uit.
Het leidt alleen maar af van waar een auto voor bedoeld is, rijden. Als ik een rijdende iPad wil koop ik wel een Tesla.
Mirage
Mirage
  • 1
Testwagen Roy kost € 110.477,- en weegt 2425 kg.
Vierwielbesturing, AWD, dynamische dempers, actieve stabiliteit en actieve besturing + kitsch-schermen en range ruk. Haal de extra's eraf, blijft er zeepkist over? geen idee.
.
https://ev-database.org/nl/auto/2115/BMW-i5-M60-xDrive-Touring
Wouter69
Wouter69
  • 1
Dan liever een Model S. (Van het geld wat je bespaard koop je nog een leuke youngtimer 6 in lijn BMW.) Qua ruimte zal het ongeveer gelijk zijn en 10k goedkoper. Wltp over de 700km, veel std opties en de nieuwere versies zijn voor Amerikaanse begrippen prima gebouwd met dubbel glas en betere isolatie. Daarbij qua belijning best een mooie auto in mijn optiek (de enige goed uitziende tesla naar mijn mening).
carfreak75
carfreak75
  • 0
Eens de model s is net zo ruim of ruimer, veel meer bereik, vermogen en gewoon goede software en bediening. Ja misschien iets minder mooie materialen (al is de BMW ook niet meer wat het ooit was) maar de andere zaken wegen voor mij zwaarder.
Koppakking
Koppakking
  • 1
Inderdaad, je hebt geen idee, haha. Ga configureren en je ziet dat er al een i5 is voor 80K. Die is al compleet en kan je zo aankleden zoals je zelf nodig vind. Je hebt dan een auto die 10x beter in elkaar zit als jou S met veel betere en mooiere materialen. En mocht er wat zijn dan helpen ze je echt...... Niet 'geen idee', dat is een feit.
Gewijzigd door auteur
carfreak75
carfreak75
  • 0
compleet voor 80K? hmm ligt eraan wat je compleet vind. Er moeten best wel wat opties op nog in mijn ogen. Een mooie lak, wielen, inovation pack, comfort pack e.d. en je zit al op ruim 95K en dan komt hij in de buurt van zoals ik hem zou willen. En service bij Tesla is echt geen probleem, ze komen gewoon netjes naar je toe, ook voor een beurt in keer in de twee jaar. Heb hier ook een BMW 3 6 cilinder met wat motorische problemen en enige wat ik hoor bij de dealer is 'geen idee', gelukkig zijn er nog specialisten :-)
Gewijzigd door auteur
Koppakking
Koppakking
  • 0
Klopt, maar ik zou ook 'er is er een voor 80K' . Niet dat hij dan compleet zou zijn.
Ik zou met je 6 cilinder naar een BMW dealer gaan.
carfreak75
carfreak75
  • 0
je zegt dat die van 80 al compleet is, maar dat is het niet het is een start :-) denk ook niet dat er een i5 verkocht word voor die prijs. De BMW dealer komt er niet uit, al voor 3000 aan verspijkerd maar ze weten het niet meer, een bmw specialist in Zwolle komt al wat verder dan de dealer.
Carpe
Carpe
  • 0
Mooie Touring, maar wat een geld
carfreak75
carfreak75
  • 0
Touring een stuk mooier dan de sedan, snap goed dat mensen hiervoor kiezen. Vind persoonlijk de accu/range wat beperkt voor deze auto maar als het een station en EV moet zijn is dit wel de mooiste.
FA1
FA1
  • 0
Het niet meer leverbare schuifdak is echt de allergrootste misser. Bij de nieuwe X2 al niet meer en straks bij geen enkel model bmw nog leverbaar.
BVD79
BVD79
  • 0
Vind je ja? Omdat ik tweedehands kocht zat het er vaak op, maar eigenlijk vond ik het maar irritant. Het gaf best veel windgeruis, en daarom had ik eigenlijk altijd het "doekje" ervoor. Op dit moment rijd ik een Panamera, en daar is het dak veel beter. Geen geruis, en ook geen klappend windgeluid wanneer het open staat.
LaRo4ever
LaRo4ever
  • 0
Oei 2425kg rijklaar daadwerkelijk bereik snelweg-winter 305km, let wel, dat is bij 110km/h. (Zie ev-database) Als je op normale snelheid naar Oostenrijk rijdt haal je dus geen 200km.
Freude am Fahren of Freude am AufLaden?
Gewijzigd door auteur
carfreak75
carfreak75
  • 0
kan wel kloppen ja zo tussen de 300 en 350 praktijk, accu is ook niet erg groot, had ook wat meer verwacht. 300 is in basis voor normaal gebruik ook voldoende alleen in uitzonderingen heb/wil je wat meer. Was voor het geld ook wat mooier geweest als er 90+ kWh accu in had gelegen. Tesla legt bied 100kWh, EQE een 98kWh, daar tegen is dit aan de lage kant.
Gewijzigd door auteur
A7iv
A7iv
  • 0
Een prachtige auto, zeker ook in deze kleur. Voor Nederland is deze uitvoering echt veel te veel. De infodisplay slaat echter ver door, zó herkenbaar hoe Roy (prima presentatie trouwens!) de aanjager aan weet te krijgen en hem niet meer uit krijgt. Voor maximaal vier personen een mooie auto.
Koppakking
Koppakking
  • 0
560 km voor de i5 40. Dus 305 km bij 110km/h lijkt me sterk....ook in de winter.
Freude am Fahren blijft.....Freude am Aufladen sucks voor iedere EV.
Hijko
Hijko
  • 0
Mooie auto, mooie kleur, eindelijk GEEN SUV () maar helaas ook beetje duur (voor mij). Wacht geduldig op nieuwe elektrische 3-serie....
BVD79
BVD79
  • 0
Helemaal met Roy eens. Het ziet er allemaal netjes uit, maar het echte BMW gevoel is er steeds meer uit gegaaan, en bij deze BMW is het er wat mij betreft helemaal uit. Bij de F11 en F07 die ik heb gehad, heb ik dat gevoel het laatst gehad. ... maar het is idd misschien een generatie dingetje .
Verder vind ik de range niet echt bijzonder, zeker niet voor het geld wat dergelijke auto's kosten. Ik blijf nog even hybride rijden, al zou ik het accupakket het liefste daar ook uitslopen.
Elaste
Elaste
  • 0
Ik vind die nieuwe ontwerptaal met afgevlakte flanken helemaal niet 'BMW'. Ziet er Aziatisch uit. Bij BMW hoort een subtiele horizontale knik in de flank.
De raampartij is ook niet heel sterk getekend; wat lafjes.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum