Test: Audi RS6 Avant Performance – Turbo-dino die alles kan en alles kost
Nog meer performance
112 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De nieuwe Audi RS6 Performance is misschien wel de beste RS6 ooit. En dat is maar goed ook, want was een RS6 vroeger nog dé auto om snel veel in te vervoeren, daar kan de gemiddelde elektrische auto die rol tegenwoordig ook gewoon vervullen. De nieuwe RS6 Performance moet er nog een schepje bovenop doen.
Performance? Dat had de Audi RS6 toch al?
Zeker, met 600 pk en 800 Nm was de Audi RS6 Avant al geen trage auto, maar de Performance heeft nog meer performance dan de gewone. Dankzij grotere turbo’s levert de 4,0-liter biturbo-V8 nu 640 pk en 850 Nm. Samen met een achttraps automaat en quattro-vierwielaandrijving is dat genoeg om de vijf meter lange en twee ton wegende stationwagon in 3,4 seconden naar de 100 te katapulteren.
Grotere turbo's leveren de 4.0 30 pk en 50 Nm extra op.
Wat is er nog meer anders aan de RS6 Performance?
Audi zegt het quattro-systeem nog verder te hebben verfijnd en dus kan de RS6 Performance nu maximaal 85 procent van de kracht naar achteren sturen indien nodig. Verder is er acht kilo geluidsisolatie weggehaald, zijn vierwielbesturing en een topsnelheid van 280 km/h nu standaard en kun je heel fraaie, lichtgewicht 22-inch wielen bestellen die vijf kilo minder wegen dan de reguliere exemplaren. Per stuk.
Met deze wielen en remmen is de RS6 Performance 54 kilo lichter en zo'n 13.000 euro duurder.
Verder nog interessante dingen op de optielijst van de RS6 Performance?
Ja. Standaard veert de Audi RS6 Performance op lucht, maar tegen meerprijs op stalen veren met hydraulisch verbonden schokdempers. Keramische remmen staan op de optielijst, evenals een nog hogere topsnelheid van 305 km/h. De keramische remmen kosten een vijfcijferig bedrag, maar zijn dat wel waard. Je komt met 630 pk namelijk vaak best hard een remzone in.
Rijdt de Audi RS6 Performance ook een beetje?
Zeker! In een vol uitgerust exemplaar zoeken we de bergen rondom Barcelona op en daar weet de Performance aangenaam te verrassen. Door minder isolatie hoor je die geweldige V8 een stuk beter en wat je de RS6 in bochten kunt laten doen, lijkt op een videogame met alle cheatcodes aan. Je ramt hem erin en hij gehoorzaamt. Natuurlijk: het gaat allemaal met de typische Audi-afstandelijkheid in het stuur en te sterk bekrachtigde remmen (het blijft een snelle Audi), maar hij doet het allemaal wel. Je mag zelfs de achterkant af en toe een klein beetje laten uitwaaieren, al heb je daar wel echt serieus de ruimte voor nodig.
De afwerking is om door vier ringetjes te halen, maar niet zo mooi als bij Mercedes of BMW.
En als je klaar bent met knallen, is de Audi RS6 Performance dan nog te doen?
Heel erg zelfs, in standje Comfort is het echt een enorm fijne kilometervreter. Dat mag ook wel, want in Nederland moet de Audi RS6 Performance meer dan 214.000 euro opleveren. Daar doe je zo nog 20 mille bovenop. Daarbij is de RS6 ruim, maar vanbinnen wel duidelijk van een oudere generatie dan een 5-serie of E-klasse. In meerdere opzichten is het een dinosaurus. Maar geef toe: T-Rexen blijven altijd cool.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | RS6 Avant quattro performance |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 224.506 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8, mild-hybrid |
Cilinderinhoud | 3.996 cc |
Maximaal vermogen | 463 kW / 630 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 850 Nm bij 2.300 tpm |
Inhoud brandstoftank | 73 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.995 mm / 1.951 mm / 1.460 mm |
Wielbasis | 2.929 mm |
Massa leeg | 2.090 kg |
Laadvermogen | 650 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.100 kg / 750 kg |
Banden | 275/35R21Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 3,4 s |
Brandstofverbruik | 12,2 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 280 g/km |
PRIVATE LEASE Audi A6
Had je deze auto's al gezien?

Audi A6 Avant TFSI Quattro 17 D.Km Sportuitlaat Dynamica Pakket
- 2023
- 17.788 km

Audi A6 Avant 4.0 TFSI quattro Dyn+ B&O-high Carbon Pano Ceramic HUD Alc-hemel Softclose Stoelvent
- 2022
- 52.610 km

Audi A6 Avant 4.0 TFSI quattro DynPlus Pano Nardo Design Sportuitl 4WS HUD ACC 22"
- 2020
- 73.030 km
Lezersreacties (112) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.