Test: Audi RS6 Avant GT - De beste ooit
Meer dan alleen stickertuning
49 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Binnenkort is het over en sluiten voor een van de bruutste en meest tot de verbeelding sprekende Audi’s: de RS6. Er komt weer een nieuwe, maar niet meer zoals we ‘m kennen: puur en zonder een stekker. Voordat de RS6 onder een nieuwe naam verdergaat als plug-in hybride, nemen we op gepaste wijze afscheid met de Audi RS6 Avant GT, die meer in zijn mars heeft dan alleen opzichtige bestickering.
Die opzichtige stickers, zijn die nou nodig?
Die bonte bestickering is inderdaad niet te missen, maar de GT is ook verkrijgbaar zónder. Is wit je ook te heftig? Hij is ook leverbaar in het bruin of grijs. De nostalgisch ingestelde kijker heeft het kleurenschema natuurlijk al lang herkend. Het grijs-zwart-rood zagen we in de jaren 80 al op de rally-Quattro’s, en daarna ook op die dikke V8-en in het DTM. In het geval van de RS6 GT verwijst Audi echter specifiek naar de Audi 90 die in 1989 indruk maakte in het Amerikaanse IMSA-kampioenschap met Hans-Joachim Stuck en Walter Röhrl aan het stuur. Het uiterlijk van de GT is daarnaast geïnspireerd op het studiemodel RS6 GTO uit 2020.
De Audi 90 IMSA uit 1989 diende als inspiratiebron voor de RS6 GT.
Een gevalletje ‘stickertuning’ dus.
Zeker niet. Ook al hebben de dichte BBS-deksels van de IMSA-racer (en de GTO concept-car) het productiestadium niet gehaald, die enorme witte 22-inch wielen staan de RS6 GT ook prima. Verder wordt de GT geleverd zonder dakrails (waardoor hij op het oog nog lager ligt), heeft-ie een andere grille en diffuser, een dubbele achterspoiler (wederom een knipoog naar de IMSA-90) en voorste wielkasten met verticale luchtuitstroomopeningen. Die wielkasten zijn opgetrokken uit koolstofvezel, net als de motorkap. Dat levert zo’n 15 kg gewichtsbesparing op, al is dat verwaarloosbaar op een wagengewicht van ruim 2.100 kg. Het geeft de GT wel dat extra stukje exclusiviteit.
Nog steeds alleen maar uiterlijk vertoon. Zijn er onderhuids nog wijzigingen?
Ja, maar niet qua aandrijflijn. Die is identiek aan die van de RS6 Performance: een 4.0 V8 biturbo, gekoppeld aan een achttraps-automaat. Met 630 pk en 850 Nm kom je helemaal niets te kort, het is een beest van een motor met een haast oneindige hoeveelheid trekkracht. Als het echt hard gaat, kan de automaat al dat geweld maar net verwerken, met name bij het terugschakelen kan hij het soms amper bijbenen. Maar het volstaat, net als de nog altijd niet supercommunicatieve besturing. Binnenin een dashboard meextra veel Dinamica-vezels (een soort alcantara), heerlijk zittende racekuipen en uiteraard de nodige RS6 GT-badges.
Fraaie werkplek met een setje uitstekende kuipstoelen.
Waar zit het verschil met de Audi RS6 Performance dan wel?
In het onderstel. Wanneer het op de scherpte daarvan aankwam, liet de RS6 nog wel eens een steekje vallen. Dat heeft Audi geprobeerd op te lossen door de luchtvering bij Audi Sport in Böllinger Höfe te vervangen door zogenaamde ‘coilovers’, in de volksmond ook wel een ‘schroefsetje’ genoemd. Hierbij zit de demper ín de veer en deze setup van de wielophanging zorgt voor een directere verbinding tussen auto en wegdek. De wagenhoogte is er bovendien mee verstelbaar.
Geen luchtvering maar een 'schroefset' voor de RS6 GT. Het doet wonderen voor het rijgedrag.
Wat voor invloed heeft dat op het rijgedrag?
Opmerkelijk veel, in positieve zin. Wij rijden volgens Audi in de laagste ‘straatlegale’ stand, waarmee de GT 10 mm lager ligt dan de Performance. Op het circuit zou je eventueel nog een tandje lager kunnen. Dankzij de aangepaste wielophanging krijg je veel meer mee van wat er onder je gebeurt tijdens stevig stuurwerk. De GT is stugger en communicatiever dan de Performance, ook vanwege aanzienlijk stijvere stabilisatorstangen voor en - met name – achter. Bovendien is de afstemming van het Quattro-differentieel meer op de achteras gefocust, waardoor de achterkant wat ‘losser’ wordt. Al met al lever je met deze coilover-opzet een stukje comfort in ten opzichte van de RS6 met luchtvering en Dynamic Ride Control, maar je krijgt er aanzienlijk meer scherpte voor terug.
Klinkt goed. Doe mij er maar eentje!
Dan moet je niet alleen een goed gevulde bankrekening hebben, maar ook de juiste connecties. Want in principe is de volledige serie van 660 exemplaren uitverkocht. Vooralsnog komt er officieel één RS6 GT naar Nederland, voor een prijs van bijna drie ton. Heel veel geld, al zou het ons niet verbazen als je ‘m binnenkort ergens voor een nóg hoger bedrag gaat tegenkomen. Vanwege de beperkte oplage, het afwijkende uiterlijk en z’n beduidend scherpere rijeigenschappen ten opzichte van de ‘gewone’ RS6-en. Bovendien is dit de laatste RS6 zonder stekker; de nieuwe (die RS7 zal gaan heten) wordt een plug-in hybride.
In het wit komt het zwart-grijs-rood het beste tot zijn recht. Maar je kunt de GT ook in grijs en zonder stickers bestellen.
PRIVATE LEASE Audi A6
Had je deze auto's al gezien?

Audi A6 Avant TFSI Quattro 17 D.Km Sportuitlaat Dynamica Pakket
- 2023
- 17.788 km

Audi A6 Avant 4.0 TFSI quattro Dyn+ B&O-high Carbon Pano Ceramic HUD Alc-hemel Softclose Stoelvent
- 2022
- 52.610 km

Audi A6 Avant 4.0 TFSI quattro DynPlus Pano Nardo Design Sportuitl 4WS HUD ACC 22"
- 2020
- 73.030 km
Lezersreacties (49) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.