Test: Audi Q8 e-tron edition Dakar
Stofzuiger
16 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Sommige mensen noemen elektrische auto’s gekscherend stofzuigers. Bij Audi zeggen ze dan: "Hold my beer." Deze gelimiteerde Q8 e-tron edition Dakar is precies dat: een stofzuiger.
Binnen het bestuur van de Volkswagen Group is er kennelijk iemand met een passie voor offroad. Vorig jaar kwam Porsche namelijk al met de 911 Dakar en Lamborghini met de Sterrato. Beide zijn het sportauto’s die naast asfalt en curbstones ook ineens gravel en zand lusten. Een haast onwaarschijnlijke combinatie. Deze Q8 edition Dakar is uit diezelfde vijver gevist. Hoewel de auto van zichzelf een SUV-achtige lijn en Quattro-vierwielaandrijving heeft, is hij alleen al vanwege zijn gewicht geen echte terreinauto. Bovendien zit het accupakket dichter bij de grond dan je op basis van het uiterlijk zou denken. Aan de basis staat een Q8 55 e-tron. Het uiterlijk kreeg een vergelijkbare behandeling als de Porsche 911 Dakar en de Lamborghini Sterrato. Dakdragers en een imperiaal zijn dus standaard.
Aan de aandrijflijn met twee elektromotoren werd niets veranderd, aan het 106-kWh batterijpakket ook niet, maar aan de luchtvering des te meer. Zo staat de Dakar-versie 65 mm hoger, waardoor hij nu een bodemvrijheid heeft van 22 cm en een doorwaaddiepte van 30 cm. De luchtvering kreeg een extra stand voor offroad rijden, waarmee hij nog eens 30 mm verder uit de veren komt.
Ruige banden
We proberen de auto uit daar waar hij voor is bedoeld: in de woestenij, in het stof, op de stenen. Het allerbelangrijkste in het terrein zijn de banden. Die maken het meest direct contact met de ondergrond en dus komt de editon Dakar op ruige General Grabber AT3-banden, die geschikt zijn voor ondergronden als zand, modder, gravel en sneeuw. Het is even wennen als je over een gravelweg rijdt, maar het speciale profiel zorgt ervoor dat er geen troep in de groeven blijft zitten en je dus optimale grip hebt. Je voelt dat je niet de volledige grip hebt, maar wel een heel behoorlijke controle. In bochten glijdt het licht, maar met wat kleine stuurcorrecties houd je hem in het spoor.
Wat we niet hebben gedaan, is op het gewone asfalt rijden, dus we hebben niet ervaren dat bij rechtuit rijden op de gewone weg de auto geleidelijk wordt verlaagd. Bij 85 km/h gaan de eerste 15 mm van die extra 65 eraf, bij 100 km/h nog eens 17 mm en bij 120 km/h weer 13 mm.
Hoewel die banden geschikt zijn voor gebruik op de normale weg levert Audi bij de Dakar-serie een extra set zomerbanden op 20-inch wielen.
Had je deze auto's al gezien?

Audi Q8 e-tron 50 quattro S Edition 95 kWh 360° camera | Head-Up | Stoelverwarming | Navi | Adaptieve Cruise | Keyless
- 2024
- 790 km

Audi Q8 e-tron 50 quattro Advanced Edition 95 kWh Leer Camera Privacyglas Memory Pdc
- 2024
- 20.144 km

Audi Q8 e-tron 50 quattro 95 kWh 340pk | 22" Velgen | Leder | Stoelverwarming | Navi | Apple Carplay
- 2024
- 33.599 km
Lezersreacties (16) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.