Test: Audi A6 Avant – Vreemde keuzes beperken de kansen
(Bijna) alles blijft bij het oude
84 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Lang leek het erop dat de Audi A6 voortaan als Audi A7 door het leven zou gaan. Toch staat op de auto in deze test weer gewoon Audi A6. En dat is niet de enige opmerkelijke keuze die de autofabrikant uit Ingolstadt heeft gemaakt bij het ontwikkelen van de nieuwe A6.
Wacht even, je test een Audi A6 Avant maar die is toch altijd elektrisch?
Nee hoor, dat heb je dus verkeerd begrepen want de nieuwe Audi A6 Avant in deze test is gewoon een ouderwetse E-segment stationwagon met verbrandingsmotor. De elektrische A6 heet dan weer A6 e-tron en heeft eigenlijk niet zoveel met deze A6 te maken. Daarom zou de A6 eigenlijk A7 gaan heten zoals de A4 de A5 werd. Behalve dan dat niemand dat begreep en het dus niet gebeurde. Logisch toch?
Eh, ga maar door met de test van de nieuwe Audi A6 Avant, is die echt nieuw?
Nou, tijdens de test blijkt al snel dat het platform van de nieuwe Audi A6 Avant weliswaar Premium Platform Combustion heet, maar eigenlijk meer aanvoelt als MLB Evo Evo. Veel van de basis-hardware komt gewoon over van de vorige Audi A6 Avant, maar dan op alle fronten verder verfijnd. Het is vooral aan de software kant dat er veel nieuw is en daar deelt de A6 ook onderdelen met de A6 E-Tron, die op het wel volleidg nieuwe Premium Platform Electric rust.

Dik 500 liter past er achter in de Audi A6 Avant.
Hoe rijdt de Audi A6 Avant in deze test?
De A6 Avant bewijs zich al snel als een echte Audi: ideaal voor lange ritten op hoge gemiddelde snelheid. Het is binnenin stil en hoewel de auto absoluut steviger is dan een Frans merk zou aandurven, zit er veel souplesse in het standaard onderstel. Toch heeft Audi werk gemaakt van de overbekrachtigde besturing van de oude. De nieuwe werkt wat zwaarder en dat komt het vertrouwen in de vooras ten goede. Het blijft een forse, behoorlijk zware auto en veel van die massa zit nu eenmaal voor in de neus, maar de nieuwe lijkt minder bezwaar te hebben tegen een snel genomen bocht. Wie meer wil, kan tegen bijbetaling kiezen voor een sportonderstel of adaptieve luchtvering en vierwielbesturing. Vooral de combinatie van de laatste twee maakt indruk als we een blokje om gaan met een exemplaar waarop beide aanwezig zijn. De A6 voelt dan veel wendbaarder en is zowel comfortabeler als dynamischer. Bovendien koop je een auto in dit segment niet alleen voor de ruimte, maar ook of vooral voor het comfort en gevoel van overdaad.
Oké, dus als je de nieuwe Audi A6 Avant koopt, moet je die systemen zeker bestellen?
Ja, behalve dan dat je de systemen in deze test in Nederland niet kunt bestellen op de Audi A6 Avant. Luchtvering en vierwielbesturing zijn alleen maar leverbaar op de versies met quattro vierwielaandrijving. Dat is optioneel voor de 2.0 TDI en standaard op de 3.0 V6 TFSI, maar niet verkrijgbaar op de 2.0 TFSI. En laat die laatste nou net de enige motor zijn die Audi in Nederland gaat voeren. Al net zo opmerkelijk: de 2.0 viercilinder is de enige versie zonder mild hybrid technologie. Het is gewoon een 2-liter viercilinder turbo en een start/stop-systeem. Voor een basismotor voldoet die heel aardig. Het blok levert 204 pk en 340 Nm en zit altijd vast aan een zeventraps S-tronic automaat met dubbele koppeling en dus voorwielaandrijving. Zolang je niet te veel haast hebt, gedraagt die aandrijflijn zich keurig. De S-tronic bak schakelt vlot en ongemerkt en omdat de motor vanaf 2.000 toeren al zijn koppel levert, maakt het ook niet zoveel uit dat de automaat het liefst in de hoogste versnelling blijft hangen. Pas als je echt een keer snel wilt invoegen op de snelweg, merk je dat er gewoon niet zo heel veel reserve aanwezig is. Het duurt dan even voordat de automaat terugschakelt en als dat eenmaal gebeurt, wordt de A6 er nog steeds niet echt snel van. Net als bij het onderstel geldt bij de aandrijflijn dat het allemaal niet slecht is, maar ook niet helemaal het gevoel van overmacht biedt dat past bij een auto in dit segment.

Het interieur van de Audi A6 Avant is erg mooi en hightech.
Jammer, hoe is het interieur van de Audi A6 Avant?
Heel erg ruim, zoals de Audi A6 Avant ook hoort te zijn natuurlijk. Dankzij de royale wielbasis en buitenmaten is er op de achterbank aan alle kanten ruimte te over. Uiteraard zijn ook daar twee usb-c poorten aanwezig. Helemaal achterin past 503 liter bagage en met de bank plat groeit dat naar 1.534 liter. Niet zoveel als een E-klasse, wel genoeg voor bijna iedereen. Het interieur heeft verder de vertrouwde, steengoede afwerking en een prettige hightech sfeer. Niet alles werkt even eenvoudig, maar frustratie levert het gelukkig zelden op.
Wat kost de Audi A6 Avant?
De prijslijst van de Audi A6 Avant begint bij €69.990 en het kost niet heel veel moeite om daar nog 10 mille bij te doen, zoals de auto in de test. Voor een A6 Avant met de basismotor en zonder de mooiste onderstelsystemen is dat wel flink geld. Gelukkig gloort er wel hoop aan de horizon, want het merk maakt er geen geheim van dat er op niet al te lange termijn ook weer plug-in hybridevarianten van de A6 komen. Die zullen niet meer zo concurrerend geprijsd zijn als voorheen, maar vermoedelijk wel een gunstiger prijs/waar-verhouding hebben. Voor Nederland lijken de keuzes die Audi maakt het voorlopig echter lastig te maken voor de A6. En niet alleen vanwege de verwarring rondom de naam.

De achterbank van de Audi A6 Avant is riant.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A6 Avant TFSI S edition |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 76.425 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.984 cc |
Maximaal vermogen | 150 kW / 204 pk bij 4.300 tpm |
Maximaal koppel | 320 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 61 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.999 mm / 1.875 mm / 1.472 mm |
Wielbasis | 2.923 mm |
Massa leeg | 1.765 kg |
Laadvermogen | 345 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 750 kg |
Banden | 245/45R19Prijzen |
Topsnelheid | 240 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,9 s |
Brandstofverbruik | 7,1 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 164 g/km |
Lezersreacties (84) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.