Test: Audi A5 - Geen mild hybrid, plug in-hybrid laat nog op zich wachten
A4 wordt A5
106 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Audi heeft het modelprogramma overhoop gegooid, wat onder meer inhoudt dat de modellen met verbrandingsmotor een oneven cijfer krijgen en de elektrische een even. De ruim negen jaar oude A4 wordt nu afgelost door de A5. Die staat, net als de nieuwe Q5, op het PPC (Platform Premium Combustion). Is er nog plaats voor het klassieke d-segment?
Wacht even: de A5 was er toch al?
Ooit was een auto als de Audi A4 – die dit jaar zijn dertigjarige jubileum viert - de klassieke zakenauto. Die tijd is niet meer, we zijn met z’n allen hoger gaan zitten, in dit geval in een Q3, Q5 of elektrische Q4. Dat zie je uiteraard terug in de verkoopcijfers. Vorig jaar bleef de teller voor de A4 steken op net geen 1.200 stuks, nipt meer dan Mercedes deed met de C-klasse terwijl BMW voor de 3-serie bijna duizend klanten meer wist te vinden. Kijken we naar de totale verkopen van deze drie Duitse merken in 2023, dan zien we dezelfde rangorde. De A5 bestaat al sinds 2007. De eerste auto met die naam is een coupé, daarna kwamen de cabriolet en de Sportback. De productie van deze modellen is inmiddels gestopt.
De A5 Limousine is eigenlijk een Sportback
De nieuwe A5 presenteert Audi als Limousine en Avant. Toch is die ogenschijnlijke sedan feitelijk een liftback, aangezien hij een grote achterklep heeft. Dat hij van opzij gezien nog altijd als een sedan oogt, zal te maken hebben met het feit dat in sommige markten deze carrosserievorm nog altijd de voorkeur geniet. Uiteindelijk is de A5 in de basis toch nog een bloedverwant van de eerste Audi 80 uit 1972, zo blijkt uit de interne codenaam: B10. Vooralsnog blijft in Nederland de keuze qua aandrijflijn beperkt tot een 2,0-liter benzinemotor met 7-traps automaat en hij is minstens vijf mille duurder dan voorheen.
Is de A5 ruimer dan de A4?
Voorsprong door techniek, zo luidt het credo bij Audi. Toch lijkt dat in dit geval niet helemaal op te gaan, zo blijkt als we de specificaties doorspitten. Ten opzichte van de A4 neemt de lengte toe van 4,76 m naar 4,83 m, dat is 7 centimeter erbij. Lengte en breedte zijn nagenoeg gelijk gebleven, de wielbasis groeide eveneens met 7 centimeter tot 2,89 m. Toch is de beenruimte voor achterpassagiers nog altijd niet riant en zien we dat de bagageruimte zelfs minder liters inhoud (445 l limo, 476 l Avant) heeft dan de A4 en A5 Sportback. De groeispurt gaat gepaard met een gewichtstoename van ruim 200 kg, dat is geheel tegen de trend in.
Hoeveel elektrische actieradius heeft de plug in-hybrid?
Ook bijzonder is de keuze voor een krachtbron zonder elektrische ondersteuning. Want waar de A4 gebruik maakt van mild hybrid-technologie, heeft de A5 die brandstof besparende techniek niet. Dat resulteert in een hoger verbruik en meer CO2-uitstoot, ook al zijn de verschillen niet dramatisch groot. Het is verstandig om nog even te wachten op de plug in-versie, die een elektrische actieradius krijgt van meer dan 100 kilometer, net als bij de huidige Passat. Daar deelt hij overigens niet de aandrijflijn mee, voor de A5 is dat die met 220 kW/299 pk of 270 kW/367 pk systeemvermogen, bekend uit de A6.
Hoe zit het dan met die nieuwe MHEV-technologie?
We beklimmen de bekende Col de Vence in het zuiden van Frankrijk met een 204 pk sterke A4 sedan. De tweelitermotor klinkt een beetje hees en moet flink zwoegen om bergopwaarts te komen. In het grotendeels vlakke Nederland kun je ongetwijfeld heel goed uit de voeten met deze krachtbron, in de bergen is dat een heel ander verhaal. Audi zegt de motor aangepast te hebben, onder meer met een turbo met variabele geometrie en elektrisch verstelbare nokkenassen. Maar de assistentie van een starter/generator op de krukas moet hij missen, wat volgens zeggen van de woordvoerder uit kostenbesparing is gedaan. Kijken we naar de huidige, veel lichtere A4 Avant met de 2,0-liter en wél mild-hybrid, dan zien dat die zijn maximale koppel van 320 Nm al bij 1.450 tpm beschikbaar heeft en per 100 km 1,1 liter benzine minder verbruikt. Dat Audi ook nog inzet op diesel, blijkt uit het feit dat de in Nederland niet leverbare 2.0 TDI de nieuwe MHEV-Plus-technologie heeft. Naast de starter/generator heeft die versie een extra elektromotor in de aandrijflijn, goed voor 18 kW/220 Nm extra stuwkracht en tot 25 kW recuperatie. Daarmee is de A5 in staat om onder bepaalde omstandigheden volledig elektrisch te rijden. Met zijn 400 Nm bij 1.750 toeren en lage verbruik feitelijk de fijnste motor voor een A5.
Hoe stuurt de nieuwe A5?
De A5 beschikt altijd over progressieve besturing en tegen meerprijs over elektronisch geregelde schokdempers. De besturing heeft een variabele overbrenging, zodat je op lage snelheid minder kracht hoeft te zetten en gemakkelijker inparkeert en op snelheid juist meer stuurgevoel hebt. De motor ligt nog altijd in lengterichting, maar niet meer vóór de vooras, zoals dat ooit het geval was bij Audi. Je hoeft dan ook niet te vrezen voor een ernstig onderstuurde auto, verre van dat. Neemt niet weg dat het stuur- en rijgevoel alsnog een tikkeltje synthetisch is, ook al snijdt de A5 met het grootste gemak op hoog tempo door bochten. De zitpositie is zeer goed, met de aantekening dat we niet op de standaard-zetels zitten.
Optioneel scherm voor voorpassagier
Het interieur ziet er mooi uit en het meubilair, het dashboard en de portieren zijn deels bekleed met een warm ogende tweed-stof. Op het dashboard staat een licht gebogen, breed scherm voor de bestuurdersinformatie en het infotainment. Aan de rechterkant zien we een derde scherm, dat is een optie. Je passagier kan daar bijvoorbeeld Youtube kijken, zij het dat het geluid dan door alle speakers komt, verbinden met een koptelefoon kan niet. Na een dagje sturen in de A5 kunnen we in ieder geval concluderen dat een lage auto toch net iets fijner rijdt dan een hoge en dat er vanuit dat perspectief zeker nog plek is voor een auto als de Audi A5, maar niet meer zonder geëlektrificeerde krachtbron. Daar moet dit oneven nummer nog even op wachten.
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A5 Limousine TFSI quattro 150kW S edition |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 72.525 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.984 cc |
Maximaal vermogen | 150 kW / 204 pk bij 4.300 tpm |
Maximaal koppel | 340 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 56 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.829 mm / 1.860 mm / 1.444 mm |
Wielbasis | 2.897 mm |
Massa leeg | 1.725 kg |
Laadvermogen | 630 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.700 kg / 750 kg |
Banden | 245/40R19Prijzen |
Topsnelheid | 245 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,6 s |
Brandstofverbruik | 6,9 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 161 g/km |
Lezersreacties (106) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.