Test: Aston Martin Vantage – Investeren in geluk
Niet om te beleggen, maar om van te genieten
42 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Aston Martin heeft de Vantage vernieuwd. De 4,0-liter V8 heeft meer vermogen, het onderstel en de besturing zijn verder verfijnd en het infotainment kreeg een upgrade. Wij zoeken uit of het een goede company car is voor als Max Verstappen toch nog eens de overstap maakt naar het Aston Martin F1-team...
Waarom doen jullie een test met de Aston Martin Vantage?
Onder de lange motorkap van de Aston Martin Vantage ligt bijna midscheeps in het chassis een imposante V8 van AMG-huize. Het is een vierliter met twee turbo’s in de V, goed voor 665 pk en 800 Nm aan koppel. Dat de krachtbron zo ver naar achteren kan liggen, komt mede door de positionering van de automatische achttraps versnellingsbak van ZF. Die ligt namelijk (net als bij de AMG GT) tegen de achteras en dat brengt de gewichtsverdeling op een perfecte 50:50. Inderdaad, die vracht aan vermogen gaat naar de achterwielen, dus dat rubber in de breedtemaat 325 (vóór 275) is geen overbodige luxe.
Wat is er verder nieuw aan de Aston Martin Vantage?
De Aston Martin Vantage is er sinds 2017 en heeft nu een front dat overeenkomsten vertoont met dat van de DB12. De smalle koplampen maakten plaats voor grotere exemplaren, de grille in het onderste deel van het front werd iets kleiner. In het interieur valt het vernieuwde instrumentarium op, dat is te configureren, bijvoorbeeld met een grote toerenteller centraal in beeld. Waar voorheen een klein infotainmentscherm boven op het dashboard stond, is er nu een groter en goed bereikbaar scherm in de middenconsole. We weten niet of de ontwikkelingsafdeling van Aston Martin ook input krijgt van Alonso, Stroll of Safety Car-bestuurder Bernd Mayländer, maar we kunnen ons levendig voorstellen dat er wel eens overleg plaatsvindt. Hoe dan ook, de vernieuwde Aston Martin Vantage heeft actieve schokdempers van Bilstein, een elektronisch sperdifferentieel en anders gekalibreerde besturing voor een betere respons en nog meer gevoel. In samenwerking met Michelin is de Pilot Sport S 5 ontwikkeld, voorzien van AML-codering (Aston Martin Lagonda). Puik setje rubber.

Uiteraard een prachtig afgewerkt interieur aan boord van de Aston Martin Vantage.
Hoe reageert het publiek tijdens de test met de Aston Martin Vantage?
En nu even heel subjectief: wat een schitterende auto is de Aston Martin Vantage. Over smaak valt niet te twisten, we weten het, maar gezien het overweldigende aantal opgestoken duimpjes, bewonderende blikken, enthousiaste reacties en fotograferende mobieltjes maakt de Vantage die we testen wel iets los bij het publiek. De zwarte wielen en gifgroene accenten zijn misschien een beetje discutabel, maar verder is het een stijlvolle verschijning. Een auto die je heel bewust kiest op basis van zijn uiterlijk, het merkimago en de beleving. In de showroom van Kroymans in Hilversum staan we nog even bij een Vantage in diepdonkergroen op koperkleurige 21-inch wielen met een cognackleurig interieur; wat een beauty. De hamvraag is echter: stuurt de Aston net zo goed als hij eruitziet? Daar zijn we snel genoeg achter.
Hoe rijdt de Aston Martin Vantage in de test?
Lekker rijden begint met een goede zitpositie en op dat vlak is er in de Aston Martin Vantage niets te klagen. De optionele carbonzetel zit subliem en heeft je torso goed in de greep. Prominent op de middentunnel staat de draaiknop voor de rijmodi met daarin de startknop. Even indrukken en de V8 slaat enthousiast aan. Een brok techniek dat zijn aanwezigheid graag kenbaar maakt, maar dan op een aangename manier. Kies voor de Sport-modus en de kleppen in de uitlaat gaan open, hoewel een deel van het geluid ook door de speakers komt. Pookje naar D, rem los en rollen. Dan voel je meteen al hoezeer de Vantage je bij het rijden betrekt. De combinatie van een stijve koets, een formidabel chassis, harde vering en een directe, communicatieve besturing maakt je meteen al één met de auto en vooral heel hongerig naar meer en bochtig asfalt.

De dempers wisselen mee met de stand waarin de Aston Martin Vantage staat.
Nog even over die vering en demping: die zijn hard, maar dan op een prettige manier en zeker niet irritant. De schokdempers zijn instelbaar en daarnaast gekoppeld aan de gekozen rijmodus. Hoe dan ook, de Aston Martin Vantage rijdt messcherp. Elke stuurbeweging wordt feilloos opgevolgd door de voorwielen en het is echt een genot om via je vingertoppen te voelen wat er zich afspeelt tussen band en wegdek. Zelfs in de rijmodus Track houden de achterwielen grip, ook als je stevig op het gas stampt, want voor de plaatjes mag driften dan heel leuk zijn, voor de snelheid is tractie beter. De V8 is altijd bij de les. Geef gas en hij gaat. De achttraps automaat werkt feilloos. De vorige Vantage was nog met een handbak leverbaar, maar die tijd is voorbij en daar hoef je niet rouwig om te zijn. Bovendien kun je de bak ook handmatig bedienen en heb je zelf de regie. De remmen, in dit geval met keramische schijven, zijn eveneens fenomenaal, net als het pedaalgevoel.
Wat kost de Aston Martin Vantage in deze test en wat zijn de concurrenten?
Aston Martin geeft een vanafprijs op van €286.046 voor de Vantage. De testauto kost, inclusief opties €388.766. Misschien wel de meest voor de hand liggende concurrent is de Mercedes AMG GT 63 E Performance, een plug-in hybrid met 816 pk, 1.420 Nm en 4WD. De meer emotionele keuze is de Ferrari Roma en wil je ratio de doorslag laten geven, dan doe je niets verkeerd met een Porsche 911 Carrera GTS, die ook nog eens een stuk goedkoper is. Hij heeft minder pk’s, maar is sneller van 0-100 km/h. Aan de andere kant: iedereen heeft al een 911, terwijl een Aston Martin toch wat exclusiever blijft en vooral heel stijlvol is. En daarbij ook nog eens fantastisch stuurt en daarmee de liefhebber volkomen gelukkig maakt.

Lekker veel fysieke knoppen. De belangrijkste staat centraal in de Aston Martin Vantage.
Lezersreacties (42) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.