Tesla Roadster Sport

Ambassadeur van de toekomst

Tesla Roadster S
AutoWeek 45 2009
AutoWeek 45 2009

Je leest het in AutoWeek 45 2009

Geen proefauto's, voorseries of buitenlandse contactpersonen meer: Tesla is definitief hier. De eerste exemplaren op Nederlands kenteken rijden inmiddels rond, en wij konden in eigen land het nieuwste topproduct van het piepjonge Amerikaanse merk uitproberen: de Roadster Sport.

Tja, waarom zou je met een sprint van 3,9 seconden genoegen nemen als het sneller kan? Tesla heeft zijn elektrische Roadster nog een keer bekeken en wist 40 pk extra uit het apparaat te persen. Het resultaat is 292 pk en een nul tot honderd sprint van 3,7 seconden. Even snel als een Ferrari 599 Fiorano. Ook krijg je op de Sport instelbare dempers, performance banden en gesmede wielen.
De eerste demo voor de Benelux betreft zo'n snelle versie. De knaloranje lak helpt natuurlijk mee, maar de Tesla ziet er gewoon strak uit. Het Lotus-onderstel waarop hij staat, is verlengd, en de langere wielbasis doet de auto goed. Het testmodel is bovendien de luxere Signature Edition, die ook nog eens is voorzien van extra carbon-elementen, zowel binnen als buiten. Ook krijg je standaard two-tone leer, een hardtop, een mooie kleur lak, navigatie, een dikke audio-installatie en nog een aantal andere opties op de Signature.
De auto is volledig van carbonfiber gemaakt om het gewicht laag te houden. Nou ja, zo goed en kwaad als dat mogelijk is. Een groot nadeel van accu's blijft natuurlijk het gewicht. Het pakket lithium-ion-accu's in de Roadster weegt tussen de 400 en 500 kilo, zodat het totaalgewicht van de auto rond de 1.230 kg ligt.

Cockpit
De cockpit is er duidelijk op vooruitgegaan ten opzichte van het voorloopmodel waar we eerder mee reden. Prachtig carbon en met oranje draad gestikt leer siert de middenconsole. De versnellingspook heeft plaatsgemaakt voor een knoppensysteem waarmee je de versnellingsbak bedient. Uiteraard heeft de auto nog steeds één lange versnelling met een begrenzing op 14.000 tpm: goed genoeg voor een top van 200 km/h.
In rechte lijn merk je daardoor helemaal niets van het relatief hoge gewicht. De auto is echt retesnel en reageert perfect op elke millimeter beweging van het 'gaspedaal'. Maar in bochten moet je niet de bewegelijkheid van een Lotus Elise verwachten. Al die kilo's komen duidelijk merkbaar achter je aan. Evengoed ligt de auto strak op de weg en kent hij een heerlijk zwaar en direct stuurgedrag. Bovendien is de Roadster Sport geen hardcore trackcar. De auto is niet extreem oncomfortabel en zeker bruikbaar op langere ritten.

Laadtijd
Zeer belangrijk voor een elektrische auto is natuurlijk de actieradius en de laadtijd. Bij normaal gebruik kom je met de Roadster Sport zeker 350 km ver, maar doe je rustig aan, dan wordt dat meer. De laadtijd is afhankelijk van de stroomaansluiting: de zwaarste doet het in drie uur, een 32-voltaansluiting in zes uur en een normaal stopcontact in twaalf uur. Maar dat is wel van volledig lege naar volledig volle accu's.
Tesla is hot in Nederland. Zelfs tijdens de testrit verkocht de verantwoordelijke man voor de Benelux telefonisch een auto. Veel ondernemers die fan zijn van maatschappelijk verantwoord ondernemen willen zo snel mogelijk een Tesla onder hun kont hebben. En niet alleen een Roadster. Ook van de eerste sedan, die pas in 2011 op de markt komt, zijn er in Nederland al enkele verkocht. Eén ding heeft het merk zich goed gerealiseerd: uitstraling is alles. Te veel elektrische auto's doen in het gunstigste geval denken aan een brommobiel en in het slechtste geval aan een invalidenvoertuig. Ja, zo maak je binnen de gevestigde orde geen vrienden! Nee, dan dit monster. Deze auto is de ideale ambassadeur van de elektrische auto en dat alleen al is een compliment waard.

Type Prijs
Roadster € 99.960
Roadster Signature edition € 117.810
Roadster Sport € 117.810
Roadster Sport Signature Edition € 128.520


Belastingvoordelen

De prijzen zijn incl. btw maar zonder bpm: alle Tesla's zijn namelijk ten minste tot 2018 bpm-vrij. Daarnaast betalen bezitters vanaf volgend jaar geen wegenbelasting meer en hoeven zakelijke rijders de komende twee jaar geen bijtelling te betalen. Daarna komt het tarief op 7 procent. Daarmee liggen bijna alle belastingen voor de Tesla op nul. Potentiële Nederlandse kopers kunnen via teslamotors.com contact opnemen met de verantwoordelijke man in de Benelux.

Video

Lezersreacties (18) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.