Tesla Roadster - 2012 - Blits Bezit
Als de vonk overslaat
- Dennis van Loenhout
- Blits bezit
Elektrisch rijden raakt steeds meer ingeburgerd, maar voor petrolheads blijft het een gevoelig punt. Geluidloos op stroom rijden is geen autorijden, vinden ze. Dan hebben ze nog nooit in de Tesla Roadster gereden.
De Tesla Roadster heeft alles wat een Lotus Elise ook heeft, behalve een verbrandingsmotor. Rijden in Tesla’s eerste doet de vraag rijzen of je een motor nodig hebt om de vonk te laten overslaan.
Om er maar meteen vanaf te zijn beginnen we met een tot de draad versleten cliché: auto’s zijn emotie. De legende van de grote Enzo Ferrari – de Commendatore die zijn imperium met ijzeren vuist regeerde, hardnekkig vasthield aan de heilige twaalfcilinder en simpelweg geen enkele kritiek wenste te horen – weet nog altijd miljoenen liefhebbers tot tranen toe te roeren. Nee, Elon Musk is geen Enzo Ferrari, maar wie zegt dat we hem over pakweg 50 jaar niet als even belangrijk beschouwen? Musk is formeel dan wel niet de oprichter van Tesla, hij is wel de man die de visie had om het bedrijf aan de hand te nemen en het uit te bouwen tot een voortrekker op het gebied van elektrisch rijden. Nee, een donkere zonnebril heeft hij niet, en hij lijkt wat minder stuurs en wat redelijker dan Ferrari, maar hij zwaait wel de scepter over een ruimtevaartbedrijf dat naar Mars wil, regelmatig raketten de ruimte in stuurt en ze notabene zelfstandig weer laat landen op solid ground. Hoe mooi ze ook waren, daar kunnen de V12’s van Enzo nauwelijks aan tippen.
‘LIGHTNESS’
Colin Chapman, de oprichter van Lotus, was er ook zo een. Zeker in de Formule 1 vergaarde Chapman roem met zijn radicale uitvindingen, die bij elkaar werden gehouden door één onmiskenbare rode draad: zijn obsessie met ‘lightness’. Hoe lichter een auto, hoe beter, was Chapmans filosofie. En die werkte, want Lotus bouwde auto’s voor zowel de Formule 1 als voor normaal straatgebruik en die werden door de concurrentie bijzonder serieus genomen. Lang na Chapmans dood in 1982 was Lotus zijn filosofie nog niet vergeten. De Elise, die in 1998 op de markt kwam, onderscheidde zich vooral door zijn minimale gewicht, wat een heerlijk scheurijzer opleverde.
En dat viel heel veel mensen op. Ook Martin Eberhard en Marc Tarpenning. Die twee Amerikanen richtten Tesla op, met als doel een elektrische sportwagen te bouwen. Als investeerder wisten ze een zekere Elon Musk te strikken, op dat moment vooral bekend van PayPal. Tesla liet zich inspireren door de Tzero, een klein, elektrisch roadstertje van het Amerikaanse AC Propulsion. Hoewel die nog op oude, loodhoudende accu’s reed, was Tesla voldoende onder de indruk van de aandrijflijn om er een licentie op te nemen. Alleen het chassis, dat kon beter. Daarvoor sloeg Tesla de handen ineen met Lotus, zodat het voor de eerste Tesla in licentie het onderstel van de Elise mocht gebruiken. Eberhard noemt dat onderstel ronduit ‘a work of genius’, waarop Colin Chapman trots zou zijn geweest. Het zou ook Tesla trots maken.
NIET LEUK!
De Tesla Roadster was – mede door de knowhow van Lotus – goed genoeg om de naam Tesla op het vizier van de autowereld te krijgen, en zo de weg te plaveien voor de Model S en Model 3 die je nu op zowat elke straathoek ziet. Dat is een joekel van een verdienste voor een kleine auto die je nauwelijks op de weg ziet. Dat laatste is niet zo raar, want de Tesla Roadster was alles, behalve goedkoop. Zelfs na aftrek van alle belastingvoordelen moest je nog bijna een ton in euro’s wegleggen om een Roadster mee naar huis te mogen nemen. Een echte Elise was een stuk goedkoper. En toen de Tesla Roadster op de markt kwam, waren de laadpalen stukken dunner gezaaid dan tegen-woordig. Dat de Roadster geen bestseller was, is daarom wel begrijpelijk. Wanneer je alle financiële en logistieke nadelen wegdenkt, blijft er niettemin een auto over die meer succes had verdiend.
Al die verstokte petrolheads die beweren dat rijden met een elektrische auto niet leuk is, moeten eens in een Tesla Roadster stappen. De massa van de auto ligt laag en centraal, zoals dat ook bij een Elise met middenmotor het geval is. Bij de Tesla komt het gewicht niet zozeer van de elektromotor, maar van de batterijen. Een kleine dertig procent van de 1.240 kilo die de Roadster weegt, ligt direct vóór de achteras, en dat maakt de Roadster tot een vreselijk wendbaar ding, dat barst van de grip en dat je zelfvertrouwen met elke kilometer laat groeien. Met 248 pk en een koppel van 370 Nm is er maar één woord voor de acceleratiekunsten van de Tesla Roadster: monsterlijk goed! Volgens de fabrieksopgave bereik je de 100 in 3,9 seconden, maar daarbij moet je je proberen in te beelden dat je achterwerk slechts enkele centimeters boven het asfalt zweeft en dat de wind door de cockpit dendert terwijl je verder niks hoort behalve een licht zoefje en af en toe een kreunende band in een snel genomen bocht.
Op die momenten is de Tesla Roadster op zijn leukst. Maar wie zijn voet van het gaspedaal (pardon, stroompedaal!) haalt en rustig gaat cruisen, heeft ook heel wat te genieten. Je hoort de wind ruisen, de krekels tjirpen en de fietsers gezellig keuvelen, terwijl je wel onderweg bent in een moddervette sportwagen. Het was een wondere wereld, de toekomst zoals Tesla die zag. Jouw nieuwe Tesla, of die van je buurman, bewijst dat ze het goed zagen, die Amerikaanse initiatiefnemers van toen.
53 MILJOEN KILOMETER
Oh ja, de actieradius. Het blijft een belangrijk punt bij elektrische auto’s. Welnu, bij de Tesla Roadster is die niet geweldig. Met zo’n 350 kilometer houdt het wel op, en dan moet je je inhouden. Bij de sportieve rijstijl waar de Roadster om schreeuwt, mag je al blij zijn als je 250 kilometer ver komt. Maar alles is relatief. Met een sportwagen met een verbrandingsmotor sta je immers ook veel vaker bij de pomp dan je eigenlijk zou willen.
Zo’n auto koop je niet omdat-ie zuinig is, maar omdat je lol wilt hebben. Trouwens, wat is nou actieradius? Op 6 februari 2018 lanceerde SpaceX (van Elon Musk) de eerste Falcon Heavyraket. Aan boord was een rode Tesla Roadster (ook van Elon Musk) die inmiddels rondjes rond de zon draait en zich op het moment van schrijven op zo’n 53 miljoen kilometer van de aarde bevindt. Dat maakt de actieradius van de Tesla Roadster heel veel groter dan die van elke andere auto in de historie. Klopt, dat is nauwelijks een serieuze vaststelling, maar een goeie grap is het wel. En ook iets waarmee je bij pakweg Enzo Ferrari niet hoefde aan te komen.
INGEDUT
Belangrijk is dat de Tesla Roadster de toekomst inluidde. Hij liet de ingedutte, traditionele fabrikanten zien dat het mogelijk was om een bruikbare elektrische auto te ontwikkelen zonder dat daarvoor decennia aan R&D nodig waren. We weten inmiddels allemaal waar het toe leidde. De Tesla Model 3 zou je de Opel Kadett van het heden kunnen noemen, want je ziet ’m overal en nergens. Alle fabrikanten buitelen over elkaar heen om Tesla met hun eigen EV de loef af te steken en bovendien hebben vrijwel alle Europese overheden elektrisch rijden verheven tot het nieuwe evangelie. We staan derhalve slechts aan het begin van de toekomst die de Tesla Roadster inzette.
Ook de auto zelf heeft nog een hele toekomst voor zich. Want dit is een auto met een verhaal, een model dat eigenhandig een nieuw hoofdstuk in het grote mobiliteitsboek schreef. Misschien deed hij dat niet foutloos, maar wel met de grove hanenpoten waarmee je hem meteen in je hart sluit. En dat gaan we in de toekomst merken. Deze Tesla Roadster heeft alle potentieel om uit te groeien tot een geliefde klassieker, die er misschien wel in slaagt om bij een hele generatie milieubewuste EV-liefhebbers de vonk met het begrip ‘rijplezier’ eindelijk definitief te laten overspringen. Als de Tesla Roadster dat daadwerkelijk lukt, is het pas echt een automobiel icoon.
Knoop het in je oren, petroheads. De eerste elektrische klassieker komt eraan en het is een ronduit prachtige roadster. Laten we hopen dat hij bevestigt wat we hier al jaren roepen: auto liefde roest niet.
BLITSE BEZITTER
“Ja, ook ik heb geprofiteerd van de subsidies voor elektrische auto’s”. Eric van Leeuwen (58) geeft het onmiddellijk toe, maar haast zich ook te zeggen dat de subsidie niet de reden is dat hij met een Tesla Roadster rijdt. “Deze auto heb ik omdat het de nieuwe klassieker is, en omdat hij mijn bètakant aanspreekt. Ik hou van elektronica, maar ook van techniek in het algemeen. Op mijn 12 e had ik al een Solex om aan te sleutelen en ik heb een passie voor de Autobianchi A112. Maar ik heb ook een grote affiniteit met Lotus, de Esprit was heel lang mijn favoriete auto. Het verhaal van Colin Chapman spreekt mij enorm aan. Elon Musk is ook zo’n man, compleet over de top, maar wel een outof-the-box-denker. Hij zoekt de grenzen op en brengt de bestaande techniek een stap verder, dat bewonder ik.
Met de Tesla Roadster heb ik mijn Lotusdroom vervuld, want hij heeft onmiskenbaar de look and feel van een Lotus. En deze auto heeft een ongelooflijk, bijna crimineel vermogen. Accelereren is een explosie in een actiefilm, maar dan met het geluid uit. Heel apart, die geruisloze power, en heel verslavend ook.
Ik kocht deze auto in 2012, terwijl ik eigenlijk geïnteresseerd was in de Model S. De Tesla-dealer in Eindhoven was piepklein, een soort spelonkje met drie stoelen en een bureau, en daar stond deze mooie, grijze Roadster. Het is jarenlang mijn daily driver geweest, maar inmiddels heeft een andere Tesla die rol overgenomen. Ik wilde de Roadster inruilen, maar kan er toch geen afstand van doen. Nu ben ik er zuinig op, en vermijd ik bijvoorbeeld pekel. Toch kan ik na acht jaar concluderen dat een auto als deze slechts minimaal onderhoud vraagt, alleen met de banden gaat het heel hard. En net na de garantieperiode ging de Power Electronics Unit kapot, dat zou heel veel geld kosten, maar na overleg met Amerika hoefde ik alleen het arbeidsloon te betalen. Het overleg met de dealer verliep heel fijn. In het begin waren Teslarijders en -monteurs nog een soort kleine familie, iedereen kende elkaar. Trouwens, van degradatie van het accupakket merk ik nog niets, dus daarvoor heb ik geen angst. Bovendien zie je de kostprijs van batterijen verder dalen nu elektrisch rijden mainstream wordt. Het mooie is dat de liefhebber de Tesla Roadster ook begint te herkennen, dat zie ik gebeuren. Dit is een auto met uitstraling, geschiedenis en een erfenis. Het is geen midlifecrisisauto, dit is gewoon een icoon.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Tesla |
---|---|
Model | Roadster |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 99.960 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 185 kW / 248 pk |
Maximaal koppel | 370 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 53 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 3.945 mm / 1.728 mm / 1.121 mm |
Wielbasis | 2.352 mm |
Massa leeg | 1.240 kg |
Laadvermogen | 250 kg |
Banden voor | 175/55R16Prijzen |
Banden achter | 225/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 3,9 s |