Tesla Model Y 7p. vs. Peugeot E-5008 – Dubbeltest
Wel plek, geen ruimte
176 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De nieuwe Tesla Model Y is al onthuld, maar de zevenzitsversie van de ‘oude’ is er ook pas net. Hij mag het opnemen tegen zo’n beetje de enige andere elektrische zevenzitter in deze prijsklasse: de Peugeot E-5008.
Waarom testen jullie nu nog de ‘oude’ Model Y, terwijl de nieuwe er al is?
Allereerst omdat die nieuwe er tijdens het maken van deze test nog niet was. Maar het nieuwe model, dat we in een andere video overigens al uitgebreid konden laten zien, is er bovendien nog alleen als dure ‘Launch Edition’. Een zevenzitter is er nog niet en wie geen ‘Launch Edition’ wil, bestelt op het moment van schrijven nog gewoon een Model Y zoals de auto in deze test. Hij is dus nog actueel, maar dat duurt vast niet lang meer.
Is de nieuwe Tesla Model Y ruimer of krapper dan de auto in de test?
Het scheelt formeel een paar liter, maar maakt in de praktijk niet uit. Ook voor wat betreft rijprestaties en bereik zijn er geen grote verschillen, al stelt Tesla wel dat de nieuwe nog wat efficiënter is. Ook is hij ongetwijfeld stiller en comfortabeler, dus houd daar vast rekening mee.
Genoeg over de auto die niet aan deze test meedoet. Waarom doet de Peugeot wel mee?
Goeie! In deze prijsklasse – zeg krap 50 tot krap 60.000 euro – is er niet zoveel te kiezen als het elektrisch én zevenzits moet zijn. Auto’s als de Kia EV9 zijn duurder en dus komt de nieuwe Peugeot E-5008 al snel in beeld voor wie elektrisch moet of wil rijden en veel zitplekken nodig heeft. De Tesla biedt zo’n derde zitrij sinds kort ook, dus we bekijken graag hoe deze auto’s zich tot elkaar verhouden.
Wat kosten deze elektrische zevenzitters dan?
De Peugeot is er vanaf €48.015, de Tesla kost met zeven zitplaatsen €56.990. Die auto is dan echter al helemaal compleet en bij de Peugeot betaal je flink bij voor een vergelijkbaar luxeniveau. In het geval van de testauto’s is de 5008 zelfs wat duurder dan de optieloze Model Y.
Een Peugeot 5008 was toch eerder nooit een EV?
Dat klopt, maar met de komst van het nieuwe model is die optie er wel. De elektrische aandrijflijn kost nauwelijks extra ruimte en ook de elektrische e-5008 is dus standaard een zevenzitter, met een handige opklapbare derde zitrij en een in drie delen opgesplitste achterbank in het midden.

Een redelijke plek achterin de Peugeot (boven), in de Tesla is dat wel anders.
Een Tesla Model Y was toch eerder nooit een zevenzitter?
Dat klopt, en in de test ontdekken we waarom. Het achterste bankje is lachwekkend krap en biedt eigenlijk helemaal geen plaats voor mensen, althans niet als die mensen over een hoofd en/of benen beschikken. Zelfs voor kinderen is dit eigenlijk geen doen, en daarmee is de strijd tussen deze twee auto’s snel beslist als die zesde en zevende zitplek prioriteit hebben.
Wint de Tesla het wel op andere terreinen?
Absoluut. De Model Y is niet voor niets zo populair en maakt indruk met zijn brute kracht, lage energieverbruik, fantastische digitale omgeving en dynamische rij-eigenschappen. De Peugeot slaat wel weer terug met een mooier interieur, maar is vooral veel praktischer dan de Tesla.
Signalement
Merk | Tesla |
---|---|
Model | Model Y Long Range AWD |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 51.990 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 2 elektromotoren |
Maximaal vermogen | 324 kW / 441 pk |
Maximaal koppel | 493 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 78 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.751 mm / 1.921 mm / 1.624 mm |
Wielbasis | 2.890 mm |
Massa leeg | 1.964 kg |
Laadvermogen | 655 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 750 kg |
Banden | 255/45R19Prijzen |
Topsnelheid | 217 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,0 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 16,9 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 565 km |
Lezersreacties (176) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.