Tesla Model 3 Long Range AWD - 2020 - Op de rollenbank
Even software op hoogte brengen van rollenbank en knallen!
146 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Tesla is absoluut geland, ook in Nederland. Als je als merk de bestverkochte auto levert, heb je tussen je kopers natuurlijk ook veel echte fans. Dat geldt zeker voor de Tesla Model 3, die in 2019 de nummer één van Nederland werd. Wouter de Wilde mag je gerust een ambassadeur van het merk noemen.
Wouter de Wilde woont in Ouderkerk, werkt in Rotterdam en besloot voor woon-werkverkeer een keer een elektrische scooter te proberen. “Die scooter zette bij mij elektrisch vervoer op de kaart en dus besloten we te gaan sparen voor een elektrische auto”, vertelt hij. Een proefrit in een Hyundai Kona beviel niet, want die vond Wouter te klein. Dus zette hij in op een Tesla.
Gebruikte Model 3 uit Duitsland
Wouter is klinisch perfusionist in het Erasmus MC. Hij bedient bij open-hartoperaties de hart-longmachine. “Het is best wel een technisch beroep, dus ik heb zeker iets met knoppen, lampjes en techniek. Ik ben ook behoorlijk fan van Apple”, zegt hij. Hij kwam uiteindelijk een jonge, gebruikte Model 3 Dual Motor tegen in Duitsland. “Een Nederlandse autohandelaar ruilde mijn Seat Leon ST in en hij importeerde de Tesla voor mij”, vertelt Wouter. Daar werd hij heel blij van. “Ik ben helemaal geen EV-drammer of zo, maar ik kom wel heel veel relevante pluspunten tegen. Hij is snel, de actieradius is met 380 tot 450 kilometer goed, hij voelt lekker aan qua wegligging en handling en voor ons gezin met twee jonge kinderen is hij ook ruim genoeg”, aldus Wouter. Hij is geen scheurneus, maar dat prestatiepotentieel van de Model 3 is natuurlijk wel grappig en fijn. “Ik ben geen stoplichtsprinter, maar het is wel grappig dat je iedereen moeiteloos bijhoudt.”
Fan van de Tesla Superchargers
Ook de infrastructuur heeft Tesla goed voor elkaar. Wouter is met zijn gezin met vakantie geweest naar Noorwegen en Zwitserland en constateerde dat de eigen laadpunten van Tesla prima zijn. “Behalve dat je er kunt snelladen, zijn het ook prima, nette plekken waar je even kunt pauzeren”, zegt hij. Zwitserland is niet alleen vakantieland, maar wordt ook de nieuwe woonplek. “We gaan over twee weken met het gezin emigreren naar Bern, dat wordt een nieuw avontuur. De Tesla gaat natuurlijk mee. Berg op ga je als een dolle en berg af kun je mooi regenereren.”
Eerst doet Model 3 het niet op rollenbank, maar als software het weet...
Intussen zit rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven in de penarie, want de Tesla vertikt het om op volle kracht te gaan. De auto detecteert dat het niet pluis is op de weg vandaag. Met man en macht gaan we op zoek naar een manier om de veiligheidssystemen om de tuin te leiden en het volle vermogen van de Model 3 te kunnen meten. Cameraman Jasper heeft ook zo’n Model 3 en gaat op zijn smartphone even op zoek. Uiteindelijk vinden we een instructievideo hoe we in de auto de software duidelijk kunnen maken dat het een rollenbanktest is. Dat lukt! Bij de derde meting ontketent de Tesla Model 3 al zijn duivels en laat hij keurige cijfers zien. Op naar de Alpen!
Signalement
Merk | Tesla |
---|---|
Model | Model 3 Long Range AWD |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 49.990 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 2 elektromotoren |
Maximaal vermogen | 324 kW / 441 pk |
Maximaal koppel | 493 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 82 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.694 mm / 1.849 mm / 1.443 mm |
Wielbasis | 2.875 mm |
Massa leeg | 1.831 kg |
Laadvermogen | 474 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 750 kg |
Banden | 235/45R18Prijzen |
Topsnelheid | 233 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,4 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 14,8 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 602 km |
Lezersreacties (146) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.