Tesla Model 3 Long Range (2022) – Op de rollenbank
Miguel is fan van elektrisch rijden maar hij mist soms wel de beleving van verbrandingsmotor
235 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Bijna geen enkele verbrandingsmotor kan op tegen de prestaties van een moderne elektrische auto, zoals deze jonge Tesla Model 3 van Miguel Garcia Lopez.
AutoWeek is niet de enige met een grijze Tesla Model 3. Onze duurtest-Model 3 staat eveneens ingepland voor een krachttoer op de Haagse rollenbank om te kijken of we boven die ongehoorde 400 pk gaan uitkomen. Maar eerst de auto van Miguel, die we al eerder hadden gemeten.
Hoe komt iemand erbij om een elektrische auto te gaan rijden? Nou, bijvoorbeeld omdat hij er via zijn werk mee te maken krijgt. Miguel Garcia Lopez is ondernemer en verzorgt onder meer trainingen voor de automotive-branche. Hij was een tevreden Volvo V60 D3-rijder, met een vijfcilinder dieselmotor aan boord. “Een vriend van me stapte over op een Tesla Model 3 Performance en ik moet zeggen dat ik dat bovengemiddeld interessant vond”, vertelt Miguel.
Elektrische omgeving
De nieuwe rangorde op de weg bestaat aan de top uit keurige, gladde personenauto’s met elektrische aandrijflijnen waarmee je iedereen helemaal zoek kunt rijden. Toen de bak van de Volvo serieus stuk ging, kwam een en ander bij Miguel in een stroomversnelling. “Ik twijfelde tussen een Polestar 2 en een Tesla Model 3, maar onder de streep waren de kosten, het verbruik en het gemak van de Tesla toch beter, dus werd het een grijze Model 3.” En niet zo maar één. Met een acceleratieboost die de auto in staat stelt een halve seconde sneller van 0 naar 100 te accelereren. “Precies het verschil tussen winnen en achter de feiten aan lopen”, grapt Miguel.
Miguel is een echte autoliefhebber en koos voor Tesla, hoewel hij de Polestar 2 er cooler uit vindt zien. “Rijdynamiek vind ik belangrijk. Ik wil een lage auto, niet te zwaar en niet te log, maar wel leuk om te rijden. Net zo leuk als een BMW bijvoorbeeld.” Zo begon hij aan een volledig elektrisch avontuur en grondig ook, want hij rijdt 50.000 kilometer per jaar. “Dat vind ik niet erg, maar dan wil ik wel iets lekkers hebben.”
De zelfstandig ondernemer rijdt voorlopig nog wel even door met de Tesla, want van de recente prijsverlagingen (ook van Polestar trouwens) werd de Edenaar niet echt vrolijk. Hij verkeert inmiddels in een behoorlijk elektrische omgeving met een vriendin die een elektrische MG rijdt en een andere vriend die voor de Polestar 2 heeft gekozen. “Eerlijk gezegd mis ik wel eens de beleving van een traditionele brandstofauto, maar ik moet daarnaast zeggen dat elektrisch rijden met een Tesla gewoon helemaal klopt.” Dat horen we vaker bij AutoWeek.
Megafoon
Even terug naar de techniek. De boost, gaan we die terugvinden in de meting? “Zoals je wel weet is Tesla niet zo communicatief ingesteld in het algemeen en over technische prestaties al helemaal niet. We moeten het hier op de rollenbank dus maar gaan zien.”
Miguel is zo vriendelijk om ons even te helpen met de Dyno-mode van de Tesla om de meting te kunnen verrichten. In de tussentijd gebruikt Miguel de Tesla-app op zijn telefoon om zijn elektrische Amerikaan als een soort megafoon te gebruiken. Miguel spreekt wat in en de Model 3 kraamt het met een soort computerstem uit. “Heb ik een keer gedaan toen er een paar kinderen omheen stonden. Die keken wel even raar op.”
Er kan sowieso vrolijk worden gelachen, want de meting onder leiding van rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven verloopt probleemloos, met een prachtig resultaat. Een vierdeurs middenklasser, tussen C- en D-segment in, die zo maar even 485 pk ophoest op een bewolkte en winderige dinsdagmiddag in Den Haag. Het moet toch niet gekker worden.
Signalement
Merk | Tesla |
---|---|
Model | Model 3 Long Range AWD |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 49.990 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 2 elektromotoren |
Maximaal vermogen | 324 kW / 441 pk |
Maximaal koppel | 493 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 82 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.694 mm / 1.849 mm / 1.443 mm |
Wielbasis | 2.875 mm |
Massa leeg | 1.831 kg |
Laadvermogen | 474 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 750 kg |
Banden | 235/45R18Prijzen |
Topsnelheid | 233 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,4 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 14,8 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 602 km |
Lezersreacties (235) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.