Skoda Superb Combi 2.0 TDI 140 pk Elegance (2010)
Nieuw vlaggenschip
De Superb is geen gekloonde Passat meer, maar is gebouwd op een verlengd Golf-platform. Wat bleef, is de giga-ruimte. De Combiversie van de auto doet er in ruimteaanbod nog een schepje bovenop. Na de robuuste neus, een typisch stylingelement van elke Skoda, volgt werkelijk een lel van een carrosserie. Met 4,84 meter is de Combi-variant flink uit de kluiten gewassen. Dankzij de lange wielbasis van 2,76 meter is de overhang zowel voor als achter kort. Bovendien doet die wielbasis een belofte over hoe het er binnenin aan toegaat. Door z'n strak gestileerde uiterlijk lees je de extreme maatvoering niet direct van de Skoda af. Maar zodra je de achterklep opent, word je er weer aan herinnerd. Met de leuningen van de achterbank overeind biedt de Superb Combi 633 liter bagageruimte. Met de bank neer stijgt de inhoud naar 1.865 liter. Achter in de Superb kun je het lange tijd uithouden. Er is zitruimte in overvloed beschikbaar en aan bewegingsvrijheid ontbreekt het je niet. Het is vooral de beenruimte die indruk maakt.
Zonder veel poespas
De tamelijk zachte stoelen in de Skoda kunnen uitgebreid worden versteld. Je kunt lekker diep wegduiken achter het dashboard. Het stuur in de Skoda is van sportieve snit en laat zich aangenaam ver naar je toe halen. Daarachter zitten twee fraaie klokken, die zijn gehuisvest in kokers. In tegenstelling tot de mooie schalen van de snelheidsmeter en de toerenteller zijn de metertjes voor de brandstof en motortemperatuur wat goedkoop vormgegeven. De materialen waaruit het dash is opgebouwd, behoren niet tot de meest hoogwaardige die we in deze klasse zijn tegengekomen, maar wel voelt de kunststof bekleding van het dashboard aangenaam zacht aan, en mede daardoor ervaar je een behoorlijke kwaliteit. Het Skoda-dash is verder clean, zonder al te veel poespas. Je voelt je er snel thuis dankzij de lagere knopdichtheid, en de logische clustering.
De Skoda Superb Combi rijdt ondanks z'n lange wielbasis behoorlijk strak. Hij zet geen nieuwe maatstaven in z'n klasse, want hij is best onderstuurd vanwege de zware tweeliter dieselmotor in het vooronder. Bij het uitaccelereren van een bocht wordt de tractieregeling vaak gewekt om de Skoda in het gareel te houden. De besturing is weliswaar voldoende direct, maar verleent te weinig feedback. Het comfort is echter prima voor elkaar en de overhelneiging in bochten valt mee. Je voelt echter wel dat de Combi een zware jongen is. Onregelmatigheden in het wegdek worden prima weggewerkt, al is de auto op korte hobbels en bobbels soms wat stoterig. Je hoort daarbij wel dat de schokdempers hard aan het werk zijn. De vering en demping filteren de meeste oneffenheden in het wegdek mooi weg en de relatief lange veerwegen laten de Superb Combi soepel drempels nemen.
Ook bij Skoda kunnen we tegenwoordig commonrail-dieselen, doordat het merk in de omvangrijke motorenschappen van Volkswagen mag winkelen. De tweeliter in de testauto is dan ook een commonrail- diesel. Hij verleent de Skoda vlotte prestaties en zorgt tevens voor een verbruik waarmee-ie voor de dag kan komen.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Signalement
Merk | Skoda |
---|---|
Model | Superb Combi 2.0 TDI 140pk Elegance |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 40.440 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.968 cc |
Maximaal vermogen | 103 kW / 140 pk bij 4.200 tpm |
Maximaal koppel | 320 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.838 mm / 1.817 mm / 1.510 mm |
Wielbasis | 2.761 mm |
Massa leeg | 1.469 kg |
Laadvermogen | 663 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 700 kg |
Banden | 225/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 201 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,6 s (fabrieksopgave: 10,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,6 s / 5,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 7,9 s / 10,0 s |
Brandstofverbruik | 5,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 145 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Leo de Haas is 'half getrouwd met Porsche' maar rijdt een Skoda Superb Combi
Eerste Skoda Superb Combi was niet lifestyle maar toch kocht je 'm om uiterlijk
Skoda Superb Combi 1.6 TDI – 2010 – 519.695 km - Klokje Rond
Skoda Superb B6 - Occasion Aankoopadvies
Skoda Superb Combi 1.8 TSI Elegance (2011)
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (33) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.