Skoda Superb Combi 2.0 TDI 140 pk Elegance (2010)

Nieuw vlaggenschip

Skoda Superb
Sinds de wisseling van de wacht van dit vlaggenschip van Skoda in 2008 heeft de Superb niet veel meer met z'n voorganger te maken. De huidige Superb staat veel meer op zichzelf. Hij maakt uiteraard wel weer gebruik van onderdelen van de Volkswagen Groep.

De Superb is geen gekloonde Passat meer, maar is gebouwd op een verlengd Golf-platform. Wat bleef, is de giga-ruimte. De Combiversie van de auto doet er in ruimteaanbod nog een schepje bovenop. Na de robuuste neus, een typisch stylingelement van elke Skoda, volgt werkelijk een lel van een carrosserie. Met 4,84 meter is de Combi-variant flink uit de kluiten gewassen. Dankzij de lange wielbasis van 2,76 meter is de overhang zowel voor als achter kort. Bovendien doet die wielbasis een belofte over hoe het er binnenin aan toegaat. Door z'n strak gestileerde uiterlijk lees je de extreme maatvoering niet direct van de Skoda af. Maar zodra je de achterklep opent, word je er weer aan herinnerd. Met de leuningen van de achterbank overeind biedt de Superb Combi 633 liter bagageruimte. Met de bank neer stijgt de inhoud naar 1.865 liter. Achter in de Superb kun je het lange tijd uithouden. Er is zitruimte in overvloed beschikbaar en aan bewegingsvrijheid ontbreekt het je niet. Het is vooral de beenruimte die indruk maakt.

Zonder veel poespas
De tamelijk zachte stoelen in de Skoda kunnen uitgebreid worden versteld. Je kunt lekker diep wegduiken achter het dashboard. Het stuur in de Skoda is van sportieve snit en laat zich aangenaam ver naar je toe halen. Daarachter zitten twee fraaie klokken, die zijn gehuisvest in kokers. In tegenstelling tot de mooie schalen van de snelheidsmeter en de toerenteller zijn de metertjes voor de brandstof en motortemperatuur wat goedkoop vormgegeven. De materialen waaruit het dash is opgebouwd, behoren niet tot de meest hoogwaardige die we in deze klasse zijn tegengekomen, maar wel voelt de kunststof bekleding van het dashboard aangenaam zacht aan, en mede daardoor ervaar je een behoorlijke kwaliteit. Het Skoda-dash is verder clean, zonder al te veel poespas. Je voelt je er snel thuis dankzij de lagere knopdichtheid, en de logische clustering.
De Skoda Superb Combi rijdt ondanks z'n lange wielbasis behoorlijk strak. Hij zet geen nieuwe maatstaven in z'n klasse, want hij is best onderstuurd vanwege de zware tweeliter dieselmotor in het vooronder. Bij het uitaccelereren van een bocht wordt de tractieregeling vaak gewekt om de Skoda in het gareel te houden. De besturing is weliswaar voldoende direct, maar verleent te weinig feedback. Het comfort is echter prima voor elkaar en de overhelneiging in bochten valt mee. Je voelt echter wel dat de Combi een zware jongen is. Onregelmatigheden in het wegdek worden prima weggewerkt, al is de auto op korte hobbels en bobbels soms wat stoterig. Je hoort daarbij wel dat de schokdempers hard aan het werk zijn. De vering en demping filteren de meeste oneffenheden in het wegdek mooi weg en de relatief lange veerwegen laten de Superb Combi soepel drempels nemen.
Ook bij Skoda kunnen we tegenwoordig commonrail-dieselen, doordat het merk in de omvangrijke motorenschappen van Volkswagen mag winkelen. De tweeliter in de testauto is dan ook een commonrail- diesel. Hij verleent de Skoda vlotte prestaties en zorgt tevens voor een verbruik waarmee-ie voor de dag kan komen.

Video

Signalement

Merk Skoda
Model Superb Combi 2.0 TDI 140pk Elegance
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 40.440

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.968 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 4.200 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.838 mm / 1.817 mm / 1.510 mm
Wielbasis 2.761 mm
Massa leeg 1.469 kg
Laadvermogen 663 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 700 kg
Banden225/45R17Prijzen
Topsnelheid 201 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,6 s (fabrieksopgave: 10,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,6 s / 5,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,9 s / 10,0 s
Brandstofverbruik 5,5 l/100km
CO2-uitstoot 145 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (33) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum