Skoda Octavia Combi RS DSG - Op de Rollenbank
‘Met een grotere turbo kan hij naar 380 pk’
21 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
In principe lijken 220 pk en 350 Nm ruim voldoende om met je jonge gezin naar de supermarkt, het kinderdagverblijf of een pretpark te rijden. Toch snelde Andy Huyzer meteen na aankoop van zijn Octavia RS naar de chiptuner voor een kleine upgrade.
Andy is duidelijk verzot op sportief spul en op de RS in het bijzonder, getuige zijn vorige twee auto’s: een Twingo RS en een Clio RS. Door de komst van een baby werd de driedeurs Clio echter te klein en te onpraktisch. “Dat was echt een enorm leuke auto, waarin ik met veel plezier heb gereden, net als in de Twingo”, vertelt Andy. “Een Mégane RS Estate was een optie geweest, maar die is er niet. Voordat ik mij op de Skoda richtte, heb ik naar een Focus ST gekeken, hoewel ik toen al wist dat ik graag een DSG-transmissie wilde.
En dan kom je terecht bij iets uit de Volkswagen Group, met als ruimste optie de Octavia Combi, die er ook nog eens als RS is. Hij stond te koop bij een handelaar in Apeldoorn. De historie ontbrak, maar ik heb niets vreemds aan de auto kunnen ontdekken en tot op heden rijdt hij geweldig.
De motor verbruikt geen olie en de DSG werkt perfect. En dan die ruimte! Een kinderwagen schuif je er zo in, met een bedje en de nodige bagage. De perfecte auto voor het gezin en de perfecte auto voor mij als liefhebber. Een gouden combinatie.”
GROTE GLIMLACH
De direct ingespoten tweeliter turbomotor uit de Octavia RS is geen onbekende bij de mannen van Beek Auto Racing. “In prin cipe zijn dit sterke motoren, waaruit je enorm veel vermogen kunt halen”, zegt testbankchef Ghisbert van Ginhoven. “Ik geloof de eigenaar graag als hij zegt dat deze meer dan 300 pk heeft. Met een grotere turbo ga je al snel naar 380 pk, maar veel meer is ook mogelijk.” Dat klinkt Andy als muziek in de oren, want wat hem betreft mag er nog wel een schepje bovenop.
“Voordat ik de Skoda kocht, had ik al het nodige over tuning gelezen en bekeken. De 2.0 TSI leent zich er goed voor en ook al ben ik een redelijk voorzichtige rijder, het is heerlijk om af en toe knetterhard op te trekken”, aldus de Skoda-eigenaar
Ondertussen zien we fraaie resultaten op het scherm verschijnen. De glimlach van Andy wordt groter, zeker na de tip van de grotere turbo. “Ik ben binnenkort jarig en weet nu al wat ik op mijn verlanglijstje zet.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Skoda |
---|---|
Model | Octavia Combi 2.0 TSI RS |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 41.630 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.984 cc |
Maximaal vermogen | 162 kW / 220 pk bij 4.500 tpm |
Maximaal koppel | 350 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.685 mm / 1.814 mm / 1.452 mm |
Wielbasis | 2.680 mm |
Massa leeg | 1.362 kg |
Laadvermogen | 591 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 730 kg |
Banden | 225/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 242 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,1 s |
Brandstofverbruik | 6,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 149 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Octavia COMBI 1.6 TDI GREENLINE BUSINESSLINE I EXPORTPRIJS I APK T/M 13-12-2025
- 2014
- 240.695 km

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 140pk Automaat Elegance Businessline / 1e Eigenaar! / Panoramadak / Xenon
- 2015
- 146.575 km

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Greentech Elegance Businessline | 140 pk | Automaat |
- 2014
- 215.858 km
Lezersreacties (21) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.