Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Skoda Octavia Combi Greenline

Op en top Hollands

32
Skoda Octavia Combi Greenline
Skoda Octavia Combi GreenlineSkoda Octavia Combi GreenlineSkoda Octavia Combi GreenlineSkoda Octavia Combi GreenlineSkoda Octavia Combi GreenlineSkoda Octavia Combi GreenlineSkoda Octavia Combi GreenlineSkoda Octavia Combi Greenline
  • Roland Tameling
  • Eerste rijtest
23 juni 2014 om 15:15
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 10 2014
AutoWeek 10 2014

Je leest het in AutoWeek 10 2014

14 procent bijtelling. Geef dat als verkoopargument in het zakelijke middensegment en de Nederlandse consument luistert als een gedrilde soldaat. De Skoda Octavia Combi Greenline biedt die lage bijtelling. En véél ruimte. En een nette prijs. Zijn er argumenten om deze op en top Hollandse auto níet voor je deur te willen zetten?

85 gram per kilometer. Dat mag een auto met dieselmotor maximaal uitstoten als het aan de fiscus ligt. Tenminste, om binnen de grenzen van 14 procent bijtelling te vallen. Ja, we weten het, het bijtellingsargument begint sleets te raken, maar is nog steeds ijzersterk voor degenen die een nieuwe leaseauto mogen uitzoeken.

Voor een importeur kan 1 gram boven die grens het verschil betekenen tussen enkele honderden of vele duizenden gekentekende exemplaren. Of dat allemaal terecht is, laten we voorlopig even in het midden, want bij sommige modellen is het zéér de moeite waard om niet voor de bijtellingsvriendelijke versie te gaan, omdat die simpelweg minder prettig rijdt dan de varianten die meer CO2 uitstoten. Of dat voor de Skoda Octavia ook geldt, vertellen we je verderop.

Want voordat we gaan rijden, durven we wel te stellen dat je er vergif op kunt innemen dat de Greenline-versie van Skoda's middenklasser (die overigens ook als hatchback leverbaar is) in 2014 verreweg de bestverkochte Octavia gaat worden. Voor veel zakelijke rijders vormt het in ieder geval de meest voordelige versie, en dat is voor mensen met een gezin – die kopen immers dit soort auto's – toch een mooie manier om elke maand wat centen in de zak te houden.

Skoda kan zich wat dat betreft dus in zijn handjes knijpen met deze Greenline Combi, want met zijn CO2-uitstoot van precies 85 gram per kilometer vormt dit één van de weinige stationcars in het C-segment die voor de op twee na laagste bijtellingscategorie in aanmerking komen. Op benzinegebied kun je feitelijk alleen terecht bij Toyota voor de hybride Auris TS (eveneens 85 g/km) en voor dieselaars biedt Skoda's concernbroeder Seat nog de Leon ST.

Knijpkarakter

Nu we het toch over die Seat hebben: technisch is de Leon ST vrijwel identiek aan de Skoda Octavia Combi Greenline. Zo komt de aandrijflijn van begin tot eind overeen: in de neus ligt de bekende 1,6-liter TDI met een maximumvermogen van 110 pk en een koppel van 250 Newtonmeter. Saillant detail: Volkswagen lepelt dezelfde motor ook in de Golf Variant, maar die stoot net een paar gram te veel uit.

Dit is best een aangename krachtbron, al voel je wel duidelijk dat de ontwikkelaars er alles aan hebben moeten doen om de uitstoot zo veel mogelijk te drukken. Deze diesel voelt daardoor geknepen aan; hij staat zó zuinig afgesteld dat de souplesse eronder lijdt. Je ervaart dat voornamelijk als je als een brave burger de schakelindicator gehoorzaamt. Die raadt je regelmatig aan om rond de 1.750 toeren per minuut al op te schakelen, waarna het toerental van de TDI zakt tot onder de 1.500. En laat hij zich rondom dat toerental nu net níet op zijn gemak voelen!

Het verschil tussen de mate van alertheid van de motor ónder dat toerental en daarboven is als dag en nacht: eerst gebeurt er nauwelijks iets, maar als de TDI eenmaal voldoende adem heeft gehaald, komt de viercilinder ineens wél met overtuiging tot leven. Je leert er op een gegeven moment handig met het karakter van de motor omgaan, simpelweg door de toerentellernaald minder ver te laten zakken. Maar het gedrag van de krachtbron beïnvloedt de rijbeleving aan boord van de Greenline negatief.

In vergelijking tot de sterkere 2.0 TDI kun je in onze testauto minder schakellui rijden: optrekken in het tweede verzet bij een verkeerslicht dat op groen springt terwijl jij bijna stilstaat, doet de 1.6 TDI liever niet. In de sterker gemotoriseerde Octavia's is dat geen probleem, in de Greenline kun je beter terug naar 'één' om een tegenstribbelende dieselmotor te voorkomen. Wat een verschil met bijvoorbeeld de Toyota Auris TS, die met zijn automaat en hybridesysteem met overmacht wint op het onderdeel rijdbaarheid en souplesse. DSG behoort bij de Octavia Greenline overigens niet tot de mogelijkheden.

Springerig

Het rijden met de Octavia Combi Greenline laat nog een andere conclusie opborrelen: met deze Skoda koop je niet direct de meest geraffineerde auto uit het C-segment. De aandrijflijn is – zeker op kruissnelheid – weliswaar mooi stil, en rij- en windgeluiden blijven netjes op de achtergrond, maar de wijze waarop met name de achteras met slecht wegdek omgaat, is voor verbetering vatbaar. Nu moet je heus niet denken dat je in deze Skoda hobbelend en stuiterend over de A2 rolt, maar in de finesses voel je dat het onderstel van de Octavia niet zo mooi uitgebalanceerd is als dat van sommige concurrenten. Ook hier biedt een auto als de Toyota Auris meer comfort.

Het euvel schuilt hem bij de Octavia Combi vooral in de te harde vering achter: het voelt alsof de auto altijd is voorbereid op een lading gezinsbagage. Omdat deze eigenschap bovengemiddeld opvalt tijdens de testritten, rijden we de Greenline ook met flink wat tassen in de bagageruimte, en dan blijkt de achteras duidelijk minder springerig. Ergerlijk wordt het niet snel, opmerkelijk is het wel.

Als je op zoek bent naar een dynamischer model in deze klasse, met een gevoeliger besturing en scherpere reacties dan de Octavia, raden wij trouwens nog steeds de Ford Focus Wagon Econetic aan. Die is net een wat spannender om te rijden, maar valt – je raadt het al – niet meer tegen 14 procent bijtelling te rijden.

S(l)impel

Voor spanning of scherpte moet je nu eenmaal niet bij de Skoda Octavia zijn, maar de vraag is hoe erg dat is bij een verstandige auto voor jou en je gezin. Want nee, deze Greenline geeft je misschien niet meteen kriebels in je buik van opwinding, hij zet er wel een hoop aangename zaken tegenover. Het voornaamste pluspunt vinden we onder het kopje 'ruimte'. Skoda noemt de Octavia Combi in een tv-commercial al heel stoer de ruimste auto met 14 procent bijtelling, en die claim wordt gestaafd met keiharde cijfers. Zeker in vergelijking met de genoemde Seat en Toyota slikt de Skoda met zijn minimaal 610 liter aan bagageruimte enkele tien-tallen liters meer dan een Leon ST of Auris TS. Op dit vlak gaan de punten dus naar Tsjechië.

Sowieso weet de Octavia te overtuigen met zijn ruimteaanbod, want ook op de achterbank is het goed toeven. Zelfs als boomlange redacteur van 2.04 meter lengte kun je bovengemiddeld goed achter jezelf zitten, dus er is geen enkele reden tot twijfel voor mensen die hun dagen regelmatig vullen met het vervoeren van opgeschoten pubers of trappelende koters.

Er zijn in dit segment weinig andere auto's die deze ruimte bieden, dus hier heeft Skoda zijn zaakjes prima voor elkaar. Waar het andere praktische zaken betreft, stemt de Octavia eveneens tevreden. Een ijskrabber aan de binnenkant van de tankklep, talloze haken in de achterbak en een prullenbakje inclusief afvalzakje dat precies in het portiervak past: stuk voor stuk simpele maar slimme vondsten die verrassend vaak van pas komen in het dagelijkse gezinsleven. En dan is-ie met een vanafprijs van ongeveer ¤ 25.000 (¤ 27.000 voor de uitvoering met een Business-pakketje met onder meer navigatie) ook nog eens redelijk geprijsd.

Steekwoorden

Nuchterheid. Slimme vondsten. Prijsbewust. Met die steekwoorden valt de Octavia Combi Greenline te kenschetsen. Ze leiden tot de conclusie dat Skoda met deze auto heeft neergezet die wel héél Hollands aandoet. In de goede zin van het woord, welteverstaan. De Tsjechische stationwagon is niets meer of minder dan het automobiele equivalent van een stevige bruine boterham met kaas of van zo'n oer-sterke opoefiets van Gazelle. Toegegeven, spannend is anders, maar je weet wel precies wat je eraan hebt …

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Skoda Octavia
Skoda Skoda Octavia

Uitgelicht aanbod

    Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Greentech Sport Business 116 pk | Navigatie | Autom. airco | Parkeersensoren achter

    Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Greentech Sport Business 116 pk | Navigatie | Autom. airco | Parkeersensoren achter

    • 2020
    • 82.960 km

    € 22.949

    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI Greentech Business Edition 150 pk Automaat (DSG) | Navigatie | Autom. airco | Parkeersensoren achter

    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI Greentech Business Edition 150 pk Automaat (DSG) | Navigatie | Autom. airco | Parkeersensoren achter

    • 2020
    • 47.364 km

    € 26.949

    Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Greentech Elegance | Navigatie | Trekhaak | Zondag Open!

    Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Greentech Elegance | Navigatie | Trekhaak | Zondag Open!

    • 2014
    • 74.000 km

    € 14.945

Meer Skoda Octavia occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Skoda Octavia

    110
    • 12 maart 2021

Lezersreacties (32) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Skoda Octavia specificaties
  • Skoda Octavia occasions
  • Skoda Octavia video's
Advies en informatie
  • Skoda Octavia tests
  • Skoda Octavia gebruikersreviews
  • Skoda Octavia index
PREMIUM
Skoda Octavia Combi 1.6 TDI - Doorgelicht

Skoda Octavia Combi 1.6 TDI - Doorgelicht

Ook als gebruikte auto is de Skoda Octavia enorm in trek. Een paar aandachtspuntjes zijn er...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI e-TEC Business Edition Plus (2021)

    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI e-TEC Business...

    • 28 april 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI G-TEC Business Edition (2019)

    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI G-TEC Business...

    1
    • 9 april 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS 230 (2016)

    Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS 230 (2016)

    3
    • 29 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 150pk Greentech Clever Edition (2018)

    Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 150pk Greentech...

    1
    • 6 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 2.0 16V TFSI RS (2006)

    Skoda Octavia Combi 2.0 16V TFSI RS (2006)

    1
    • 2 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.0 TSI e-TEC Business Edition (2021)

    Skoda Octavia Combi 1.0 TSI e-TEC Business...

    4
    • 9 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115pk Greentech Ambition Business (2019)

    Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115pk Greentech...

    • 4 januari 2022
meer reviews
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015 – 425.042 km - Klokje Rond

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015 – 425.042 km - Klokje Rond

Een keiharde primeur in Klokje Rond, want voor het eerst in deze rubriek lichten we een auto...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015 – 425.042 km - Klokje Rond

    Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015...

    • 12 april 2022
  • Nieuws
    Skoda Octavia stoot Volkswagen Golf van de Duitse troon

    Skoda Octavia stoot Volkswagen Golf van...

    113
    • 8 december 2021
  • Skoda Octavia Combi RS DSG - Op de Rollenbank

    Skoda Octavia Combi RS DSG - Op de Rollenbank

    • 16 oktober 2021
  • Nieuws
    Skoda brengt zijn snelste auto ooit terug

    Skoda brengt zijn snelste auto ooit terug

    15
    • 19 augustus 2021
  • Nieuws
    Skoda Octavia nu ook als Sportline

    Skoda Octavia nu ook als Sportline

    37
    • 9 april 2021
  • PREMIUM
    Suzuki Swace vs. Skoda Octavia Combi - Dubbeltest

    Suzuki Swace vs. Skoda Octavia Combi -...

    • 30 maart 2021
  • Nieuws
    Skoda Octavia Pro kruipt richting Superb

    Skoda Octavia Pro kruipt richting Superb

    11
    • 9 maart 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Skoda Afriq is extreme Kamiq met watervoorraad

    Skoda Afriq is extreme Kamiq met watervoorraad

    8
    • 23 mei 2022
  • Achtergrond
    Hoe actiemodellen ingestorte verkoopcijfers opkrikten

    Hoe actiemodellen ingestorte verkoopcijfers...

    67
    • 8 mei 2022
  • Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda en Cupra

    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda...

    115
    • 6 mei 2022
  • Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015 – 425.042 km - Klokje Rond

    Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015...

    • 12 april 2022
  • Skoda Karoq - Rij-impressie

    Skoda Karoq - Rij-impressie

    57
    • 11 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe topman voor Skoda

    Nieuwe topman voor Skoda

    2
    • 4 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden