Skoda Octavia Combi 1.6 TDI - Doorgelicht

Slim bekeken

Skoda Octavia Combi 1.0 TSI
AutoWeek 32 2019
AutoWeek 32 2019

Je leest het in AutoWeek 32 2019

Ook als gebruikte auto is de Skoda Octavia enorm in trek. Een paar aandachtspuntjes zijn er wel.

Zo’n onstuimige start hebben we al lang niet meer meegemaakt. De eerste meters met de Octavia doen denken aan een rodeo, zó bokkig reageert hij. De oorzaak hiervan ligt bij de dubbele koppeling: die moet even wakker worden als de auto lang heeft stilgestaan. Van schakelen bij hoge toerentallen tot helemaal dienst weigeren, alles maken we mee.

Maar als de DQ200 – zo heet de zeventraps automaat in fabrieksjargon – eenmaal op temperatuur komt, is het leed geleden. Zo weet de DSG ons zelfs na 180.000 kilometer nog voor zich te winnen. Niettemin zouden wij de voorkeur geven aan een exemplaar zonder deze storingsgevoelige en in geval van reparatie bijzonder kostbare automaat.

Minstens zo belangrijk is de keuze van de motor. De door ons geteste 1.6 TDI zal in de meeste gevallen volstaan. Zitten er vaak passagiers op de achterbank en moet er regelmatig veel bagage mee, dan is de 150 pk sterke 2.0 TDI misschien een betere keus. Deze motor kan goed met hogere gewichten uit de voeten, maar stelt daar een hoger verbruik tegenover. Tussen haakjes: de sjoemeldiesel EA 189 is nooit in deze derde generatie van deze Skoda toegepast. Al met al is er keus genoeg als het om een gebruikte Octavia gaat, zowel benzine- als dieselvarianten zijn volop te koop.

Bij het kiezen van een occasion kun je daarom het uitrustingsniveau prima laten meewegen. Het panoramadak van onze testauto heeft jammer genoeg last van lekkage en het mechanisme loopt stroef. Het afstellen van zo’n glazen dak hoort bij het reguliere onderhoud, maar dat is bij dit exemplaar blijkbaar achterwege gebleven. Kun je leven zonder zo’n dakraam, dan is dat een zorg minder en kun je je beter richten op de reisvaardigheid van deze ruime stationwagon. Het enige wat nog wat kan storen, is de stugge vering. Latere modellen hebben als optie een adaptief onderstel dat een stuk verfijnder werkt. Noodzaak is dat niet. De verhouding tussen prijs en prestaties is bij de Octavia in elk geval zó gunstig, dat wij hem van harte aanbevelen.

DIKKE VOLDOENDE VOOR DE OCTAVIA

‘Bijna op het niveau van Volkswagen’, luidde het oordeel van onze redacteuren. De 2.0 TDI met 150 pk is beslist een topper, maar ook met de 110 pk sterke 1.6 TDI kom je goed uit de voeten. Verschillen met VW zijn onder andere de geluidsisolatie en de afwerking; die zijn bij Skoda net iets minder. Ook vernieuwingen komen wat later bij de Tsjechische telgen uit het VAG-concern – zoals het adaptieve onderstel (na de facelift van eind 2016) en de modernere diesels. Op elektronisch gebied waren er kleine problemen met de startknop en de cruisecontrol. Die laatste moest zelfs worden vervangen.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

De testauto bewijst weer eens hoe snel gebrekkig onderhoud tot irritatie kan leiden. Kies daarom bij voorkeur een voormalige leaseauto. Dan weet je zeker dat er op onderhoud niet is beknibbeld en koop je met de Octavia een fijne, uitgerijpte allrounder met heel veel ruimte.

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum