Skoda Octavia Combi 1.0 TSI - Op de Rollenbank

Zien om het te geloven

85 reacties

Video
AutoWeek 51/52 2018
AutoWeek 51/52 2018

Je leest het in AutoWeek 51/52 2018

Bij ‘Op de Rollenbank’ gaan al jarenlang argeloze lezers met de billen bloot. Leveren hun auto’s nog alle pk’s die de fabriek belooft? Je moet maar durven om je auto in handen te geven van Ghisbert van Ginhoven. Nu is het, op veler verzoek, de beurt aan de AutoWeek-redactie: wat gebeurt er als ze hun eigen auto’s aan zo’n test onderwerpen? Verlaten ze met opgeheven hoofd het strijdtoneel, of gaan ze af via de achterdeur?

‘Is hier nou die rollenbank? Die kom ik vandaag dus even aan vellen trekken ...” Aan het woord is Damiaan Hage; de hoofdredacteur van ons blad. Enig optimisme is hem niet vreemd wanneer hij de rollenbankruimte binnenloopt. Als laatste collega meldt hij zich voor de meting van zijn eigen auto. Hoewel, ‘eigen’... Het hoofdredacteurschap heeft natuurlijk zo zijn privileges en een daarvan is dat hij een leaseauto heeft mogen uitkiezen. En omdat Damiaan praktisch is ingesteld, koos hij voor een grote stationwagen met een minimale motor. “Al moet ik wel zeggen dat deze driecilinder prima presteert in de Octavia. Ik heb er bepaald geen klachten over.”

En Ghisbert? Die ziet niet zo vaak auto’s van dit kaliber. “Is het een driecilinder? Meen je dat nou?” Hij zwaait de motorkap open en pas als hij het ziet, gelooft hij het. “Ach gut, wat een aandoenlijk ding, en een ieniemienie turbotje ook!” Twee jaar geleden kreeg Damiaan zijn Octavia ‘nieuw uit de doos’, zoals hij dat zelf graag zegt. “Maar dat ging niet zonder slag of stoot. Zo verkeerde ik in de stellige overtuiging dat ik een automaat had besteld. Dus toen ik de handbak zag, begon ik stampij te maken. Het bleek echter dat ik het bestelformulier verkeerd had ingevuld”, lacht hij. “En die handbak is een prima transmissie. Dus die automaat mis ik niet echt.”

MEER DAN 1.000 PK

Verder werd de Octavia afgeleverd met een kabelbreuk. “De dealer heeft van alles vervangen voordat hij op het idee kwam om het eens in de bedrading te zoeken. De auto had toen al een nieuwe turbo gekregen – voor niets dus, zo bleek achteraf.”

Ghisbert snoert intussen de Skoda vast op de rollenbank. “Hoe lang ben je van plan om met deze auto te gaan doen? Want als je ’t mij vraagt, heeft zo’n kleine motor een veel te drukke baan in zo’n grote auto. Die gaat nooit lang mee.” Tja Ghisbert, dat moet de tijd dus uitwijzen, maar de kans is klein dat Damiaan de ondergang van deze Octavia gaat meemaken. “Ik rijd hem tot 2020 en dan is het weer tijd voor wat nieuws. Dan rijdt deze echt nog wel rond.”

De meting van zo’n auto is natuurlijk zo gepiept en de rollenbank gaat er bepaald niet van aan vellen. “Dan moet je echt wel met meer dan 1.000 pk komen”, zegt Ghisbert. Maar Damiaan neemt genoegen met de 12,5 pk die hij van Ghisbert cadeau krijgt. “Gelukkig kan ik met een positieve meting terug naar de redactie. Want er zijn daar inmiddels enkele mensen die de rest al een aantal weken aan het inwrijven zijn hoe goed hun auto hier heeft gepresteerd. Heb ik eindelijk een weerwoord.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Skoda
Model Octavia Combi 1.0 TSI 115pk Greentech Style Business
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 26.340

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 999 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 200 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.659 mm / 1.814 mm / 1.461 mm
Wielbasis 2.686 mm
Massa leeg 1.147 kg
Laadvermogen 670 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 620 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,1 s
Brandstofverbruik 4,5 l/100km
CO2-uitstoot 105 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (85) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum