Seat Leon ST Cupra (2017) - Op de rollenbank
Rollenbakman dol op deze 2.0 TSI, dit exemplaar bewijst ook weer waarom
29 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Waar het naartoe gaat met Seat weten we niet, maar wel dat dit een heel vette Leon is: met 300 pk en 380 Nm is het de sterkste Spaanse stationwagon ooit! Het is de auto van Kim Jansen en Michiel Verlaat uit Veenendaal en die zijn er blij mee, want het is heel veel auto!
Compromisloos
Bijna elke auto is een compromis. Je kunt nu eenmaal niet alles hebben in één model. Toch komt de Seat Leon ST van Kim Jansen en Michiel Verlaat op dit punt toch behoorlijk ver. Aan boord is er veel praktisch gemak, omdat het nu eenmaal een stationwagon is. Bovendien ligt dwars voorin een zeer potente turbomotor, die van de Leon ST een heel snelle besteller maakt.
Waarom deze Seat Leon Cupra?
Sportief, snel en praktisch, daar kun je wat mee. Hoe kwam dat zo? We gaan een jaar terug in de tijd. “Ik had een Volkswagen Golf VII GTI uit 2015. Een heerlijke auto, die super beviel, maar toen zich gezinsuitbreiding aankondigde, moest ik wat”, zegt Michiel. Jonge ouders, eerste kind op komst. Dan slaat de paniek toe: er moet een andere, grotere en praktischer auto komen. En wel zo snel mogelijk, voordat de vliezen breken! Vanwege de stress en de hormonen kwamen mensen dan vaak terecht bij een onooglijke, compacte MPV, want die is zo handig hoog. De tijd van die lelijke auto’s is grotendeels voorbij. Het wordt nu een SUV, of toch iets anders? Michiel en Kim zijn verstandige jonge ouders en kozen een stationwagon. Eentje uit het D-segment is de hemel, maar een C-segmenter is een uitstekend alternatief. “Maar wel een leuke, als het kan”, grapt Michiel.
Waar is de R?
Als je uit een Golf GTI komt en je zoekt wat meer auto, waar kom je dan op uit? Juist, een Golf Variant, maar dan wel een R. “Die was niet te vinden, en wat ik zag was niet naar mijn zin”, aldus Michiel. Toen sloeg de Spaanse bliksem in. Michiel en Kim liepen aan tegen een Seat Leon ST met het gewenste ‘mag het een beetje meer zijn’. Michiel: “Hij stond zijdelings op mijn lijstje, maar ik vond hem eigenlijk wel heel mooi. En nog altijd is het enigszins een wolf in schaapskleren, en dat vind ik wel een voorwaarde. Niet te protserig.” En wat vindt Michiel van de vierwielaandrijving van deze Cupra? “Zonder had ik niet erg gevonden, maar ik ga ervan uit dat het een extra hulpmiddel is bij verminderde grip. Dat is prima, maar ik ben niet iemand die voortdurend die grens opzoekt.” De proefrit gaf de doorslag. “Ja, het klopte helemaal. Goede power, maar vooral ook een fijn afgestemd onderstel, niet spijkerhard, want die kleine moet achterin wel lekker in slaap kunnen vallen.” Michiel heeft er verstand van. Hij heeft nog wel wat aan te merken. “We vonden het geluid iets te tam, maar daar heb je uitlaten en filters voor, las ik op een Engels forum over de Leon.” Verder heeft Michiel, heel subtiel, de uitlaat en de diffuser nog voorzien van een verfijnd, zwart randje.
Alles uit de kast
Ghisbert van Ginhoven van Beek Auto Racing in Den Haag ziet auto’s met de motor zoals in deze snelle Leon ST graag komen: op de rollenbank doen die het eigenlijk altijd goed. “Hij komt in vele verschijningsvormen, maar de basis is gewoon prima in orde. En je kunt er leuke dingen mee doen”, aldus onze meetprofessional. De fraaie Leon wordt ingesnoerd en geeft daarna alles wat hij heeft. En dat is best veel en sowieso meer dan de fabriek opgeeft. Iedereen blij, ook de kleine!
Signalement
Merk | Seat |
---|---|
Model | Leon ST 2.0 TSI Cupra 300 4DRIVE |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 49.810 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.984 cc |
Maximaal vermogen | 221 kW / 300 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 380 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.548 mm / 1.816 mm / 1.431 mm |
Wielbasis | 2.631 mm |
Massa leeg | 1.445 kg |
Laadvermogen | 595 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 235/35R19Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,9 s |
Brandstofverbruik | 7,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 164 g/km |
Lezersreacties (29) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.