Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Seat Leon Cupra

Eerherstel

18
Seat Leon Cupra
Seat Leon CupraSeat Leon CupraSeat Leon CupraSeat Leon CupraSeat Leon CupraSeat Leon CupraSeat Leon CupraSeat Leon Cupra
  • Marco Gorter
  • Eerste rijtest
18 juni 2014 om 14:40
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 8 2014
AutoWeek 8 2014

Je leest het in AutoWeek 8 2014

Stond Cupra begin deze eeuw nog voor spektakel, de laatste jaren was het wat stilletjes in de heetste stal van Spanje. Weinig nieuws, en de Ibiza Cupra wist niet heel erg te overtuigen. Aan de nieuwe Seat Leon Cupra de taak het label in ere te herstellen.

Gevoelsmatig is het al te laat om de gemene, want blinde linkerknik nog fatsoenlijk te kunnen ronden. Toch moet het roer om – letterlijk. De Bridgestones gieren het uit, maar de neus van de asgrijze Seat gaat precies daarheen waar-ie moet zijn. Een flinke stoot gas, een fractie vertraging terwijl de turbo druk opbouwt en het is alsof de auto door een onzichtbare lier de bocht uit wordt gerukt.

Hij heeft er al een paar rondjes op het circuit op zitten, maar de nieuwe Seat Leon Cupra geeft vooralsnog geen krimp. De geblazen tweeliter blijft z'n 280 pk en 350 Nm zonder pauze op het asfalt botvieren en aan het einde van het rechte stuk bewijzen de remmen wederom dat ze te vertrouwen zijn. Deze bocht loopt licht naar beneden, bij het insturen wiebelt de achterkant wat, maar zodra het gas er halverwege de curve weer opgaat, sleurt de voorkant de Leon weer in het rechte spoor. Geweldig.


Hete Spaanse saus

Nog niet zo lang geleden werd er binnen de top van het Volkswagen-concern serieus getwijfeld aan het voortbestaan van Seats hot hatches. Gelukkig trok Wolfsburg de stekker niet uit het Cupra-label, maar kwam men met de auto die wij nu rijden. Die is weliswaar opgebouwd uit bekende componenten, maar er zit eindelijk weer hete Spaanse saus overheen. Dat was ook wel nodig, want alleen al onder de paraplu van moedertje Volkswagen zijn aardig wat concurrenten op te noemen. Je zou oneerbiedig kunnen zeggen dat hij de aandrijving van een Golf GTI combineert met het vermogen van een Golf R. Maar dan zou je de Leon Cupra tekortdoen.

Lekker doortrekken

Voor in de neus ligt een 2,0-liter viercilinder turbomotor. Inderdaad, het blok dat ook te vinden is in de Volkswagen Golf en veel andere modellen binnen het concern. In de Leon Cupra komt deze motor tot maar liefst 280 pk. Elders in de wereld komt de auto ook op de markt met 265 pk, maar de Nederlandse importeur verwacht daar weinig vraag naar en slaat die versie dus over. Naast 280 pk levert het blok 350 Nm koppel over een indrukwekkend toerenbereik van 1.750 tot 5.600 omwentelingen per minuut.

Dat betekent dat de Seat vooral op tussensprints imponeert met een niet-aflatende versnelling. Maar waar TSI-motoren bovenin nog wel eens afvlakken, wil je in de Cupra wél doortrekken tot aan de toerenbegrenzer. Ook bovenin blijft de motor er namelijk flink aan sleuren. Tijdens de kennismaking op en om het Parcmotor Castelloli, zo'n 60 km ten noordwesten van Barcelona, rijden we zowel in de variant met handbak als in die met DSG. De handgeschakelde zesbak schakelt licht en ook de koppeling is soepel. Voor een dergelijk sportief model is het mechaniek daardoor niet altijd even nauwkeurig. Toch is dit de transmissie die het beste past bij het karakter van de heetste Leon.

Hoewel de bak met dubbele koppeling bliksemsnel schakelt, houdt de elektronica altijd waakzaam toezicht, waardoor je vrijheid wat wordt beperkt. Zelfs in de Cupra-stand schakelt de bak dus op wanneer de toerenbegrenzer in zicht komt en terug als je kickdown geeft. Die Cupra-stand zet niet alleen de aandrijflijn, maar ook het onderstel en de besturing op scherp. Standaard wordt de snelle Leon uitgerust met Dynamic Chassis Control, waarmee je kunt variëren van standje normaal tot Cupra.

Het onderscheid tussen de diverse rijmodi is duidelijker merkbaar dan voorheen, maar de verschillen zijn nog steeds niet enorm. In de comfortabelste setup is het onderstel, zolang het asfalt niet al te grof is, prima geschikt voor dagelijkse ritten. Zet 'm in de hardste stand en je voelt duidelijker wat er onder de wielen gebeurt, maar knetterhard wordt de Cupra nooit. Helaas loopt de besturing, die wel direct en voorspelbaar werkt, niet over van gevoel.

Zeer toegankelijk

Daar staat tegenover dat je geen last hebt van aandrijfreacties in het stuur en optimaal gebruik kunt maken van de combinatie van 280 pk en een mechanisch sperdifferentieel. Dat laatste zorgt ervoor dat zo nodig 100 procent van de beschikbare power naar het wiel met de meeste grip gestuurd wordt. Bovendien werkt het samen met het ESP zodat het bijna een voorspellende gave lijkt te hebben en je bocht uit heel snel weer tempo kunt maken.

Je kunt bovendien een hoop snelheid mee de bocht ín nemen. De Bridgestone-banden bieden veel grip en de auto reageert voorspelbaar. Zelfs met alle elektronische assistentie uit kom je niet snel in de problemen. Plots gas lossen, resulteert wel in een wiebeltje aan de achterkant, maar echt dwars gaat de Spanjaard niet snel. Dat maakt de Leon Cupra tot een zeer toegankelijke auto. Zolang je er niet al te wild mee doet, kun je er heel makkelijk hard mee rijden.

Gelukkig is ook het prijskaartje vrij toegankelijk, voor € 34.490 staat de Leon Cupra in driedeurs-uitvoering met handbak voor je deur. Bovendien is de standaarduitrusting netjes met 19-inchwielen, Dynamic Chassis Control, gescheiden klimaatregeling en halfleren sportstoelen. Het zou trouwens wel mooi zijn als die stoelen nog een klein stukje verder naar beneden zouden kunnen. En nu we toch kritisch zijn: zowel vanbinnen als vanbuiten had het één en ander wel wat uitbundiger gemogen.

Het is dat er diverse Cupra-logo's te vinden zijn, maar zelfs de geoefende spotter zal twee keer moeten kijken of het niet toevallig een dik aangeklede FR is. Een beetje bescheidenheid is nooit verkeerd, maar het past niet helemaal bij het verder zo uitbundige karakter van de Spanjaard. Want afgezien van het uiterlijk heeft Seat met de nieuwe Leon Cupra eindelijk weer een écht feestnummer in de stal.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Seat Leon
  • Lees meer over supercars en sportscars
Seat Seat Leon Supercars & Sportscars

PRIVATE LEASE Seat Leon

INFO
XLEasy
XLEasy
Seat Leon 1.0 EcoTSI Reference (5D/6H)
€ 440
Stel samen ▸
Seat
Seat
Seat Leon 1.0 TSI 90pk Reference (5D/5H)
€ 450
Stel samen ▸
Arval
Arval
Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150pk FR Business Intense (5D/7A)
€ 651
 
Seat Leon in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Seat Leon Sportstourer 1.4 TSIe 150kW/204PK Hybrid FR DSG · Park assist + Camera · Drive mode · Stoel-/stuurverwarming

    Seat Leon Sportstourer 1.4 TSIe 150kW/204PK Hybrid FR DSG · Park assist + Camera · Drive mode · Stoel-/stuurverwarming

    • 2021
    • 23.729 km

    € 33.940

    Seat Leon ST 1.4 TSI FR Business Intense Pano/LED/Carplay/18"

    Seat Leon ST 1.4 TSI FR Business Intense Pano/LED/Carplay/18"

    • 2018
    • 105.644 km

    € 17.995

    Seat Leon ST 1.8 TSI 180PK X-PERIENCE 4-Drive Pano/ACC/Lane/Navi

    Seat Leon ST 1.8 TSI 180PK X-PERIENCE 4-Drive Pano/ACC/Lane/Navi

    • 2017
    • 102.454 km

    € 22.995

Meer Seat Leon occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Seat Leon

    62
    • 7 februari 2022

Lezersreacties (18) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Seat Leon specificaties
  • Seat Leon occasions
  • Seat Leon video's
Advies en informatie
  • Seat Leon tests
  • Seat Leon gebruikersreviews
  • Seat Leon index
PREMIUM
Occasion koopadvies: Alfa Romeo Giulietta - Lancia Delta - Seat Leon

Occasion koopadvies: Alfa Romeo Giulietta - Lancia Delta - Seat Leon

Nu de dagen kort zijn en de nachten lang komt het gemis van de zomer extra hard aan. Om toch...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Seat Leon 2.0 TDI 150pk FR (2021)

    Seat Leon 2.0 TDI 150pk FR (2021)

    12
    • 10 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Seat Leon ST 1.8 TSI FR (2014)

    Seat Leon ST 1.8 TSI FR (2014)

    4
    • 25 april 2022
  • Gebruikersreview
    Seat Leon 1.2 TSI 105pk Style (2014)

    Seat Leon 1.2 TSI 105pk Style (2014)

    • 10 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Seat Leon Sportstourer 1.0 eTSI 110pk FR Business Intense (2021)

    Seat Leon Sportstourer 1.0 eTSI 110pk FR...

    3
    • 10 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Seat Leon Sportstourer 1.0 eTSI 110pk FR Business Intense (2022)

    Seat Leon Sportstourer 1.0 eTSI 110pk FR...

    7
    • 9 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Seat Leon 1.5 eTSI 150pk FR Business Intense (2021)

    Seat Leon 1.5 eTSI 150pk FR Business Intense...

    7
    • 27 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Seat Leon 1.8 20VT Topsport (2004)

    Seat Leon 1.8 20VT Topsport (2004)

    • 23 januari 2022
meer reviews
Seat Leon - Occasion Aankoopadvies

Seat Leon - Occasion Aankoopadvies

103

De Seat Leon gaat door als de sportievere broer van de VW Golf. Als je er mee rijdt, weet je...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

    Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion...

    • 28 februari 2022
  • Achtergrond
    Frappante overeenkomsten tussen eerste Seat Leon Cupra en de Cupra Born

    Frappante overeenkomsten tussen eerste...

    23
    • 12 februari 2022
  • Nieuws
    Seat Leon autonoom de weg op als 'Diana'

    Seat Leon autonoom de weg op als 'Diana'

    8
    • 9 december 2021
  • Seat Leon 1.8-20VT Topsport – 2005 – 360.161 km - Klokje Rond

    Seat Leon 1.8-20VT Topsport – 2005 – 360.161...

    • 8 november 2021
  • Nieuws
    Dit zijn de zuinigste nieuwe auto's met dieselmotor

    Dit zijn de zuinigste nieuwe auto's met...

    84
    • 2 november 2021
  • PREMIUM
    Kia Ceed vs. Seat Leon vs. Mazda 3 - Triotest

    Kia Ceed vs. Seat Leon vs. Mazda 3 - Triotest

    • 19 oktober 2021
  • Koopwijzer
    Op zoek naar een compacte middenklasser voor 6.000 euro

    Op zoek naar een compacte middenklasser...

    52
    • 16 oktober 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Diess: 'Seat blijft gewoon bestaan ondanks focus op Cupra'

    Diess: 'Seat blijft gewoon bestaan ondanks...

    29
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda en Cupra

    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda...

    115
    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    Seat Ibiza (1989) - In het Wild

    Seat Ibiza (1989) - In het Wild

    32
    • 22 april 2022
  • Nieuws
    Seat met uitsterven bedreigd: 'Toekomst ligt bij Cupra'

    Seat met uitsterven bedreigd: 'Toekomst...

    147
    • 18 april 2022
  • PREMIUM
    Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

    Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion...

    • 28 februari 2022
  • Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra - Op de rollenbank

    Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra -...

    42
    • 17 februari 2022
  • Achtergrond
    Frappante overeenkomsten tussen eerste Seat Leon Cupra en de Cupra Born

    Frappante overeenkomsten tussen eerste...

    23
    • 12 februari 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden