Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Seat
  • Leon

Seat Leon 1.8 TSI FR (2013)

Fel en rap: echt FR dus!

32
Seat Leon 1.8 TSI FR (2013)
  • Autotest
28 februari 2014 om 11:04
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Binnenkort start Seat met de levering van de Leon Cupra met 280 pk, maar tot die tijd moet de sportieve automobilist het doen met 180 pk. Kun je beter wachten op de Cupra, of is het met deze voorlopig rapste Leon met de toevoeging FR ook al dikke pret?

Staar je tegenwoordig niet blind op FR-logo's op Seats. Stond het vroeger voor een dikke motor, tegenwoordig kan het ook een 1.4 TSI met een pakketje zijn. Met 122 of 140 pk nog altijd een vlotte jongen, maar vroeger konden de FR's zich qua vermogen meten met de GTI's van zustermerk Volkswagen. Met recht felle rakkers! Door komst van deze 1.8 TSI begint het er in de nieuwe Leon op te lijken. Deze motorversie is altijd gekoppeld aan een FR-aankleding en een blik op de specs doet vermoeden dat hij waarmaakt wat zijn sportieve jas belooft. 180 pk, een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 7,2 seconden en een top van 224 km/h. Daarmee doe je toch lekker mee in het C-segment. Vooruit, het zijn geen cijfers waarmee je wat te vertellen hebt in de GTI-divisie, maar in de liga die daar tegenaan schurkt, kun je ermee aankomen.

Sprintje
Het fabriekssprintje halen we net niet, maar vermogen is altijd in overvloed aanwezig. Het turboblok is gekoppeld aan een DSG-bak met zeven verzetten. In de normale stand blijft hij al lekker bij de les en voelt de transmissie haarfijn aan wat je wilt, als een partner met wie je al jaren samenleeft. In de S-stand wordt het allemaal fanatieker en zweept hij het blok behoorlijk op. Daarbij klinkt de motor best aardig; het lijkt erop dat de afdeling sound engineering zich er nog even extra over gebogen heeft. Geen irritante dreun als je 120 km/h rijdt, dan hoor je de motor juist niet. Maar als hij aan het werk moet, klinkt een enthousiast geroffel. Luider en soms te hard zijn de klanken die via de wielkasten het interieur binnendringen. De kleefgrage Conti Sport Contacts zijn ook al niet de stilste banden, en al met al hoor je veel rolgeluiden. Demping en vering zijn in balans, al worden dwarsrichels door de platte banden wel stevig doorgegeven.
We blijven nog even bij het rijden in rechte lijn. Je kunt de werking van de versnellingsbak namelijk op nog een manier beïnvloeden. Wanneer je het Seat Drive Profile in de Eco-stand zet en het gas loslaat, schiet de motor in de vrijloopstand. Best een vreemde gewaarwording als de auto bij hogere snelheden gaat 'zeilen', auto-taal voor met een losgekoppelde aandrijflijn uitrollen, om zo min mogelijk wrijving en weerstand te hebben. Voor een 180 pk sterke middenklasser valt het met de dorst sowieso best mee. 1 op 13,1 is goed haalbaar en bovendien een aardige score. De fabrieksopgave bedraagt echter 1 op 17,5.

Veel lichtvoetiger
De grootste winst ten opzichte van de vorige generatie Seat Leon zit hem in het bochtgedrag. De auto zoekt met zijn neus gretig de binnenkant van de bocht op. Daarbij zet het achterkantje zich heel lichtjes op speelse wijze. Niet zo wild als een Focus ST dat doet, maar het geeft de Leon een lichtvoetigheid die we nog niet eerder bij dit model tegenkwamen. De 1.8 TSI onderscheidt zich ten opzichte van minder krachtig gemotoriseerde Leons met een multilink-achterwielophanging, de andere doen het met een torsie-as. Dat lijkt zijn vruchten af te werpen.
Over de besturing geen klachten en de lage zit zal de sportieve automobilist al net zo veel deugd doen. Jammer dat het stuur niet ietsje dikker is. Ook de met alcantara beklede sportstoelen (optie) zouden aan de bovenzijde wel meer steun mogen bieden. Qua design hebben ze bij Seat behoorlijk hun best gedaan, en dat zie je ook terug in het interieur. Natuurlijk, diverse knoppen en schakelaars vind je ook in een VW Golf of Skoda Octavia terug, maar de vormgeving van het dashboard is wel afwijkend en passend bij de scherpe lijnen van de koets. Via het touchscreen bedien je diverse functies, waaronder audio en navigatie. Maar je kunt er ook het karakter van de besturing, gasrespons en versnellingsbak mee instellen. Opvallend zijn de slanke A-stijlen. Die zorgen voor een goed zicht rondom, iets wat in veel moderne auto's nog wel eens flink kan tegenvallen. Ook de ruimte achterin kan ons bekoren. Ga maar eens op de achterbank van een Volvo V40 zitten, om zomaar eens een concurrent te noemen. Daar is het stukken krapper. Onze testauto is voorzien van een mooi glazen schuifdak, maar zelfs dan blijft er nog voldoende hoofdruimte over.
Kijk je naar de prijzen van de voorlopig krachtigste Leon, dan is de 1.8 TSI een mooi aanbod. Het begint bij iets meer dan 28 mille, en daarmee ligt de prijs op hetzelfde niveau als de even sterke Volvo V40 T4. Bij Renault krijg je voor iets meer dan € 30.000 de Mégane GT TCe 190, die behalve erg compleet uitgerust ook nog eens behoorlijk hardcore is dankzij de bemoeienis van Renault Sport. Keus volop dus in de net-niet-GTI-brigade, waarin deze rappe Leon echt serieus genomen moet worden.

Oordeel

4 sterren

De nieuwe Leon is weer een echte Seat met een veel uitgesprokener karakter dan bijvoorbeeld de Mii en de Toledo. Lichtvoetigheid gecombineerd met een fijne aandrijflijn maken deze voorlopig krachtigste Leon een leuke auto in de net-niet-GTI-divisie. Maar voor de echte sportiviteit moet je uiteindelijk natuurlijk toch bij de Cupra zijn.

Signalement

Merk Seat
Model Leon 1.8 TSI FR
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 30.150

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.798 cc
Maximaal vermogen 132 kW / 180 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.271 mm / 1.816 mm / 1.444 mm
Wielbasis 2.634 mm
Massa leeg 1.227 kg
Laadvermogen 623 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 660 kg
Banden225/45R17Prijzen
Topsnelheid 224 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,5 s (fabrieksopgave: 7,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2.2 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 4,8s
Brandstofverbruik 5,7 l/100km
CO2-uitstoot 129 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Seat Leon
Seat Seat Leon

PRIVATE LEASE Seat Leon

INFO
XLEasy
XLEasy
Seat Leon 1.0 EcoTSI Reference (5D/6H)
€ 440
Stel samen ▸
Seat
Seat
Seat Leon 1.0 TSI 90pk Reference (5D/5H)
€ 450
Stel samen ▸
Arval
Arval
Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150pk FR Business Intense (5D/7A)
€ 651
 
Seat Leon in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Seat Leon ST 1.8 TSI 180PK X-PERIENCE 4-Drive Pano/ACC/Lane/Navi

    Seat Leon ST 1.8 TSI 180PK X-PERIENCE 4-Drive Pano/ACC/Lane/Navi

    • 2017
    • 102.454 km

    € 22.995

    Seat Leon 1.8 Tsi 180Pk FR Business Intense|Alcantara bekleding| elektrisch glazen panorama-dak

    Seat Leon 1.8 Tsi 180Pk FR Business Intense|Alcantara bekleding| elektrisch glazen panorama-dak

    • 2017
    • 69.382 km

    € 22.949

    Seat Leon ST 1.4 TSI FR/ lage km/ zeer mooi!

    Seat Leon ST 1.4 TSI FR/ lage km/ zeer mooi!

    • 2014
    • 117.663 km

    € 13.950

Meer Seat Leon occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Seat Leon

    62
    • 7 februari 2022

Lezersreacties (32) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Seat Leon specificaties
  • Seat Leon occasions
  • Seat Leon video's
Advies en informatie
  • Seat Leon tests
  • Seat Leon gebruikersreviews
  • Seat Leon index
PREMIUM
Occasion koopadvies: Alfa Romeo Giulietta - Lancia Delta - Seat Leon

Occasion koopadvies: Alfa Romeo Giulietta - Lancia Delta - Seat Leon

Nu de dagen kort zijn en de nachten lang komt het gemis van de zomer extra hard aan. Om toch...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Seat Leon 2.0 TDI 150pk FR (2021)

    Seat Leon 2.0 TDI 150pk FR (2021)

    12
    • 10 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Seat Leon ST 1.8 TSI FR (2014)

    Seat Leon ST 1.8 TSI FR (2014)

    4
    • 25 april 2022
  • Gebruikersreview
    Seat Leon 1.2 TSI 105pk Style (2014)

    Seat Leon 1.2 TSI 105pk Style (2014)

    • 10 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Seat Leon Sportstourer 1.0 eTSI 110pk FR Business Intense (2021)

    Seat Leon Sportstourer 1.0 eTSI 110pk FR...

    3
    • 10 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Seat Leon Sportstourer 1.0 eTSI 110pk FR Business Intense (2022)

    Seat Leon Sportstourer 1.0 eTSI 110pk FR...

    7
    • 9 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Seat Leon 1.5 eTSI 150pk FR Business Intense (2021)

    Seat Leon 1.5 eTSI 150pk FR Business Intense...

    7
    • 27 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Seat Leon 1.8 20VT Topsport (2004)

    Seat Leon 1.8 20VT Topsport (2004)

    • 23 januari 2022
meer reviews
Seat Leon - Occasion Aankoopadvies

Seat Leon - Occasion Aankoopadvies

103

De Seat Leon gaat door als de sportievere broer van de VW Golf. Als je er mee rijdt, weet je...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

    Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion...

    • 28 februari 2022
  • Achtergrond
    Frappante overeenkomsten tussen eerste Seat Leon Cupra en de Cupra Born

    Frappante overeenkomsten tussen eerste...

    23
    • 12 februari 2022
  • Nieuws
    Seat Leon autonoom de weg op als 'Diana'

    Seat Leon autonoom de weg op als 'Diana'

    8
    • 9 december 2021
  • Seat Leon 1.8-20VT Topsport – 2005 – 360.161 km - Klokje Rond

    Seat Leon 1.8-20VT Topsport – 2005 – 360.161...

    • 8 november 2021
  • Nieuws
    Dit zijn de zuinigste nieuwe auto's met dieselmotor

    Dit zijn de zuinigste nieuwe auto's met...

    84
    • 2 november 2021
  • PREMIUM
    Kia Ceed vs. Seat Leon vs. Mazda 3 - Triotest

    Kia Ceed vs. Seat Leon vs. Mazda 3 - Triotest

    • 19 oktober 2021
  • Koopwijzer
    Op zoek naar een compacte middenklasser voor 6.000 euro

    Op zoek naar een compacte middenklasser...

    52
    • 16 oktober 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Diess: 'Seat blijft gewoon bestaan ondanks focus op Cupra'

    Diess: 'Seat blijft gewoon bestaan ondanks...

    29
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda en Cupra

    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda...

    115
    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    Seat Ibiza (1989) - In het Wild

    Seat Ibiza (1989) - In het Wild

    32
    • 22 april 2022
  • Nieuws
    Seat met uitsterven bedreigd: 'Toekomst ligt bij Cupra'

    Seat met uitsterven bedreigd: 'Toekomst...

    147
    • 18 april 2022
  • PREMIUM
    Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

    Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion...

    • 28 februari 2022
  • Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra - Op de rollenbank

    Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra -...

    42
    • 17 februari 2022
  • Achtergrond
    Frappante overeenkomsten tussen eerste Seat Leon Cupra en de Cupra Born

    Frappante overeenkomsten tussen eerste...

    23
    • 12 februari 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden