Test: Seat Leon 1.8 TSI FR (2013)

Fel en rap: echt FR dus!

Seat Leon 1.8 TSI FR
AutoWeek 43 2013
AutoWeek 43 2013

Je leest het in AutoWeek 43 2013

Binnenkort start Seat met de levering van de Leon Cupra met 280 pk, maar tot die tijd moet de sportieve automobilist het doen met 180 pk. Kun je beter wachten op de Cupra, of is het met deze voorlopig rapste Leon met de toevoeging FR ook al dikke pret?

Staar je tegenwoordig niet blind op FR-logo's op Seats. Stond het vroeger voor een dikke motor, tegenwoordig kan het ook een 1.4 TSI met een pakketje zijn. Met 122 of 140 pk nog altijd een vlotte jongen, maar vroeger konden de FR's zich qua vermogen meten met de GTI's van zustermerk Volkswagen. Met recht felle rakkers! Door komst van deze 1.8 TSI begint het er in de nieuwe Leon op te lijken. Deze motorversie is altijd gekoppeld aan een FR-aankleding en een blik op de specs doet vermoeden dat hij waarmaakt wat zijn sportieve jas belooft. 180 pk, een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 7,2 seconden en een top van 224 km/h. Daarmee doe je toch lekker mee in het C-segment. Vooruit, het zijn geen cijfers waarmee je wat te vertellen hebt in de GTI-divisie, maar in de liga die daar tegenaan schurkt, kun je ermee aankomen.

Sprintje
Het fabriekssprintje halen we net niet, maar vermogen is altijd in overvloed aanwezig. Het turboblok is gekoppeld aan een DSG-bak met zeven verzetten. In de normale stand blijft hij al lekker bij de les en voelt de transmissie haarfijn aan wat je wilt, als een partner met wie je al jaren samenleeft. In de S-stand wordt het allemaal fanatieker en zweept hij het blok behoorlijk op. Daarbij klinkt de motor best aardig; het lijkt erop dat de afdeling sound engineering zich er nog even extra over gebogen heeft. Geen irritante dreun als je 120 km/h rijdt, dan hoor je de motor juist niet. Maar als hij aan het werk moet, klinkt een enthousiast geroffel. Luider en soms te hard zijn de klanken die via de wielkasten het interieur binnendringen. De kleefgrage Conti Sport Contacts zijn ook al niet de stilste banden, en al met al hoor je veel rolgeluiden. Demping en vering zijn in balans, al worden dwarsrichels door de platte banden wel stevig doorgegeven.
We blijven nog even bij het rijden in rechte lijn. Je kunt de werking van de versnellingsbak namelijk op nog een manier beïnvloeden. Wanneer je het Seat Drive Profile in de Eco-stand zet en het gas loslaat, schiet de motor in de vrijloopstand. Best een vreemde gewaarwording als de auto bij hogere snelheden gaat 'zeilen', auto-taal voor met een losgekoppelde aandrijflijn uitrollen, om zo min mogelijk wrijving en weerstand te hebben. Voor een 180 pk sterke middenklasser valt het met de dorst sowieso best mee. 1 op 13,1 is goed haalbaar en bovendien een aardige score. De fabrieksopgave bedraagt echter 1 op 17,5.

Veel lichtvoetiger
De grootste winst ten opzichte van de vorige generatie Seat Leon zit hem in het bochtgedrag. De auto zoekt met zijn neus gretig de binnenkant van de bocht op. Daarbij zet het achterkantje zich heel lichtjes op speelse wijze. Niet zo wild als een Focus ST dat doet, maar het geeft de Leon een lichtvoetigheid die we nog niet eerder bij dit model tegenkwamen. De 1.8 TSI onderscheidt zich ten opzichte van minder krachtig gemotoriseerde Leons met een multilink-achterwielophanging, de andere doen het met een torsie-as. Dat lijkt zijn vruchten af te werpen.
Over de besturing geen klachten en de lage zit zal de sportieve automobilist al net zo veel deugd doen. Jammer dat het stuur niet ietsje dikker is. Ook de met alcantara beklede sportstoelen (optie) zouden aan de bovenzijde wel meer steun mogen bieden. Qua design hebben ze bij Seat behoorlijk hun best gedaan, en dat zie je ook terug in het interieur. Natuurlijk, diverse knoppen en schakelaars vind je ook in een VW Golf of Skoda Octavia terug, maar de vormgeving van het dashboard is wel afwijkend en passend bij de scherpe lijnen van de koets. Via het touchscreen bedien je diverse functies, waaronder audio en navigatie. Maar je kunt er ook het karakter van de besturing, gasrespons en versnellingsbak mee instellen. Opvallend zijn de slanke A-stijlen. Die zorgen voor een goed zicht rondom, iets wat in veel moderne auto's nog wel eens flink kan tegenvallen. Ook de ruimte achterin kan ons bekoren. Ga maar eens op de achterbank van een Volvo V40 zitten, om zomaar eens een concurrent te noemen. Daar is het stukken krapper. Onze testauto is voorzien van een mooi glazen schuifdak, maar zelfs dan blijft er nog voldoende hoofdruimte over.
Kijk je naar de prijzen van de voorlopig krachtigste Leon, dan is de 1.8 TSI een mooi aanbod. Het begint bij iets meer dan 28 mille, en daarmee ligt de prijs op hetzelfde niveau als de even sterke Volvo V40 T4. Bij Renault krijg je voor iets meer dan € 30.000 de Mégane GT TCe 190, die behalve erg compleet uitgerust ook nog eens behoorlijk hardcore is dankzij de bemoeienis van Renault Sport. Keus volop dus in de net-niet-GTI-brigade, waarin deze rappe Leon echt serieus genomen moet worden.

Signalement

Merk Seat
Model Leon 1.8 TSI FR
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 30.150

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.798 cc
Maximaal vermogen 132 kW / 180 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.271 mm / 1.816 mm / 1.444 mm
Wielbasis 2.634 mm
Massa leeg 1.227 kg
Laadvermogen 623 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 660 kg
Banden225/45R17Prijzen
Topsnelheid 224 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,2 s
Brandstofverbruik 5,7 l/100km
CO2-uitstoot 129 g/km

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (32) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum