Saab 900 T16S Aero: dit is dé Saab Turbo
Voelt verrassend modern
Zoals we recent al schreven: kunnen we met een klassieke Saab 900 rijden, dan grijpen we die kans. Toen ging het om een vrij brave versie, nu pakken we de T16S Aero.
Jarenlang was de Saab 900 zo’n beetje dé auto voor reclamejongens en architecten. Dit sterke imago hield de afschrijving ook na de productiestop (1993) bescheiden. Maar door de crisis, het CO2-fetisjisme en de toenemende onderhoudsbehoefte daalde de belangstelling voor het model. Hetzelfde gebeurde met de dagwaarde en dan ligt verwaarlozing op de loer. Zo zijn veel 900's ten prooi gevallen aan het roestmonster of kampen ze met achterstallig onderhoud. Gelukkig duiken er af en toe ook pareltjes op, zoals deze 900 T16S Aero.
De Talladega-rode carrosserie met de grijze Aero-skirts en het driespaaks lichtmetaal maken meteen duidelijk wat voor vlees je in de kuip hebt; dit is dé Saab Turbo! Dit exemplaar komt oorspronkelijk uit Japan, heeft nog geen 75.000 km op de klok en is rigoureus aangepakt. Uiteraard is de auto omgebouwd naar linksgestuurd, maar daar bleef het niet bij. Zo is de carrosserie overgespoten en zijn cilinderkop, koppeling en versnellingsbak gereviseerd.
Neem plaats op de leren stoelen en je waant je in 1991. Draai de contactsleutel in de tunnelconsole om en je wordt getrakteerd op dat typerende, hese startmotorgeluid, en vervolgens op het sonore ploffen van de uitlaat. Natuurlijk doe je de eerste kilometers kalm aan, want deze auto ruikt en voelt als nieuw. Het enige dat kraakt, is het leer van de stoelen. En hoewel het dashboard gedateerd is en de lage voorruit herinneringen aan de sixties oproept, rijdt deze 900 ongelooflijk modern. De turbomotor (185 pk) is soepel en de tussenacceleraties verlopen vlot. Indrukwekkend is de rust waarmee dit gaat, ook ver boven de 130 km/h. Daarbij ligt de auto stevig en stuurt-ie strak voor z'n leeftijd. Heel prettig is verder de aanwezigheid van ABS, airco en een elektrisch schuifdak. Natuurlijk is de prijs fors, maar vind maar eens een vergelijkbare 900. Wel zouden we nog even de verschoten hoedenplank vervangen en de doffe mistachterlichten laten polijsten, want die detoneren een beetje. Al met al is deze praktische driedeurs een ideale klassieker voor alledag, maar eigenlijk is het zonde om er te veel kilometers mee te maken …
Dit exemplaar stond ten tijde van de proefrit voor €22.500 te koop. Dat is reeds enige jaren geleden, binnenkort komt dit exemplaar weer bij dezelfde aanbieder als toen te staan.
Deel jouw ervaringen met je Saab 900! Je kunt mensen die op zoek zijn naar een andere auto helpen door in een gebruikersreview jouw ervaringen met je auto te delen! Dat kun je doen door na inloggen op deze site je auto aan te melden en een review te plaatsen. Had je al een review van je auto staan? Dan kun je ook een nieuwe review bij de auto als aanvulling plaatsen. |
Signalement
Merk | Saab |
---|---|
Model | 900 Turbo 16S |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 36.416 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.985 cc |
Maximaal vermogen | 118 kW / 160 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 255 Nm bij 2.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 63 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.687 mm / 1.695 mm / 1.405 mm |
Wielbasis | 2.517 mm |
Massa leeg | 1.320 kg |
Laadvermogen | 510 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 500 kg |
Banden | 195/60VR15Prijzen |
Topsnelheid | 205 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,6 s |
Brandstofverbruik |
Lees ook
Designreview Saab 900: ‘Er stond echt iets unieks’
Saab 900 2.0i-16 Forty – 1990 – +/- 715.000 km - Klokje Rond
Saab 900 2.0i-16 – 1992 – 542.185 km - Klokje Rond
Deze Toyota Starlet vraagt om iemand met historisch besef - Liefhebber Gezocht
De prijzengekte rond oude Volkswagenbusjes lijkt over
Lezersreacties (32) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.