Test: Ford Kuga - alleen met stekker naar Nederland
Maar Nederlandse politie krijgt wél een stekkerloze versie
De Kuga heeft een update gehad, al komen de meeste versies niet naar Nederland. Wat we wel krijgen? De plug-in versie natuurlijk. Hoewel er één groep in Nederland is die zonder stekker gaat rijden.
Ford komt toch alleen nog maar met elektrische auto's?
Nou, zo'n vaart loopt het niet, al zet het merk wel hard in op een elektrische toekomst met auto's als de Mustang Mach-e, de Explorer en de Capri. Maar ondanks het schrappen van de Mondeo en (binnenkort) Focus zijn er nog altijd benzinemodellen over. Denk maar aan de vernieuwde Ford Puma, én deze nieuwe Kuga die flink is bijgepunt.
Deze derde generatie van de succesvolle SUV is alweer vijf jaar oud en dus is het tijd voor een update. Daar hoort natuurlijk een nieuwe neus bij. De lichten zitten nu minder hoog en zijn veel platter. Ook de grille is compleet nieuw net als de locatie van het logo. De achterkant is minder ingrijpend gewijzigd, al zit de handgreep van de achterklep voortaan verborgen onder het luifeltje dat boven de kentekenplaat zit. Aan de binnenkant zien we een groot nieuw multimediascherm, waar veel van de knoppen van de middentunnel in zijn verdwenen. Het stuur is opvallend genoeg nog steeds het ronde dikke exemplaar, niet het dunne semi-vierkante uit de nieuwe Explorer en de vernieuwde Puma. De zitpositie is top en past bij de dynamische ambities van de auto. Het nieuwe touchscreen met Sync4 is daarbij overzichtelijk en werkt snel. Toch zouden we net iets minder functies verborgen zien het scherm. Zo moet je even op zoek naar de rijstanden, waaronder de keuze om enkel op stroom te rijden of juist je stroom te bewaren. Dit soort opties moeten zoveel mogelijk onder handbereik zitten. Daarbij zijn de materialen voor dit segment niet bijzonder indrukwekkend. Een Tiguan of 3008, maar ook een Skoda Kodiaq maakt een veel betere indruk vanbinnen dan deze Kuga, voor wie de jaren toch wel beginnen te tellen.
Ford Kuga
En de Ford Kuga is er hier dus alleen als plug-in hybride?
Ja. In andere landen is de SUV van Ford leverbaar met de bekende 1.5 Ecoboost turbomotor en als hybride. In Nederland vind je echter enkel de PHEV op de prijslijst. Deze heeft dezelfde 2.5 viercilindermotor als de full hybride, maar dan met een sterkere elektromotor én natuurlijk een grote 14,4 kWh accu erbij zodat je ook een flink stuk op stroom kunt rijden. Dit alles drukt het verbruik en daarmee de bpm. De gewone hybride met minder vermogen zou dan niet goedkoper zijn en dus levert Ford enkel de PHEV.
Er is echter een uitzondering op de regel en die geldt voor de lokale lange arm der wet. Ford heeft een aanbesteding van de politie gewonnen. De agenten gaan regionaal rijden in een nieuwe Kuga in plaats van de huidige Mercedes B-Klasse. En wel in de full-hybrid, die dus voor de rest van Nederland niet te bestellen is. De uitkomst van een Europese aanbesteding waarbij minder gekeken wordt naar wat er in Nederland op de prijslijst staat en meer naar wat fabrikanten überhaupt kúnnen leveren. Saillant genoeg gebeurde eerder hetzelfde voor de Audi met de A6 diesel die door de snelle interventiediensten wordt gebruikt. Die dieselmotor in een Audi A6 zonder stekker kun je als consument niet krijgen in Nederland.
Iets minder ruimte in de PHEV, maar krap is het niet.
Maar hoe rijdt de Ford Kuga?
De SUV stuurt super, met fijne communicatie en goed weggedrag. Vooral de combinatie van een strak onderstel zonder dat het oncomfortabel wordt, heeft Ford nog altijd uitstekend voor elkaar. De Kuga is als PHEV natuurlijk wat zwaarder, maar tenzij je net uit een andere Kuga komt merk je daar eigenlijk niet veel van. Dit mede dankzij het forse koppel van de auto. Het merk geeft (wat je vaker ziet bij hybrides) geen maximum systeemkoppel op, maar de benzinemotor levert 300 Nm en de elektromotor 200 Nm. Je mag die dan niet optellen omdat ze niet tegelijk pieken, maar je hebt echt heel veel trekkracht als je de auto zelf de vermogens laat combineren. Het samenspel van de twee motoren is dankzij de vernieuwde cvt-automaat trouwens sowieso uitstekend. Alles gaat vloeiend en vlekkeloos zonder merkbare overgangen. De elektromotor is krachtiger dan voorheen waardoor het systeemvermogen gegroeid is van 225 naar 243 pk. Met een fors snellere 0-100 sprint tot gevolg. Wil je enkel op stroom rijden, dan moet je rekenen op iets meer dan 40 kilometer in de praktijk. Netjes, maar wel minder dan nieuwe plug-ins van Peugeot, Skoda en Volkswagen. Evengoed is de auto het fijnst om te rijden als je de auto zelf benzine en stroom laat mengen.
Zoals veel Fords rijdt de Kuga erg prettig.
Dat klinkt toch best goed?
Zeker. Daarbij is de bruikbaarheid van de Kuga is ook goed. Achterin profiteer je van de verschuifbare bank zodat de beenruimte fors is. De kofferbak is logischerwijs eveneens flexibel doordat dat bank naar voren kan. Wel is het maximum aantal liters lager in de PHEV dan in andere Kuga’s: 536 liter in plaats van 645 liter. Ondanks het feit dat de Kuga merkbaar verouderd is, zorgen ruimte, aandrijflijn en rijeigenschappen wel voor een goed totaalpakket. Zeker omdat Ford het prijstechnisch ook goed doet. Zelfs de dikke X-uitvoeringen blijven ruim onder de €50.000 en dat is voor een auto in deze klasse niet onaantrekkelijk.
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Kuga 2.5 PHEV ST-Line |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 43.740 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 2.488 cc |
Maximaal vermogen | 178 kW / 243 pk |
Maximaal koppel | 200 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 14 kWh |
Inhoud brandstoftank | 43 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.615 mm / 1.882 mm / 1.651 mm |
Wielbasis | 2.711 mm |
Massa leeg | 1.759 kg |
Laadvermogen | 641 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.100 kg / 750 kg |
Banden | 225/60R18Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,3 s |
Brandstofverbruik | 1,2 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 28 g/km |
PRIVATE LEASE Ford Kuga
Had je deze auto's al gezien?

Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X 243pk | Black Pack | Wegklapbare Trekhaak | Winterpack | Panoramdak | Adaptief Led |
- 2025
- 15 km

Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X 243pk | Black Pack | Wegklapbare Trekhaak | Winterpack | Panoramdak | Adaptief Led |
- 2025
- 15 km

Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X 243pk | Black Pack | Wegklapbare Trekhaak | Winterpack | Panoramadak | Adaptief Led |
- 2025
- 15 km
Lees ook
Dit zijn de beste plug-in hybride auto’s tot €45.000
De Ford Kuga tot nu toe – Top 20-auto’s uitgelicht
Dubbeltest: Ford Kuga vs Citroën C5 Aircross – Hetzelfde recept, heel ander gerecht
De Ford Kuga PHEV is zelfs zonder korting een goede aanbieding – Back to Basics
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (109) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.