Rij-impressie Skoda Fabia
Downsizen geblazen
34 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Skoda Fabia is gefacelift, en heeft bij die gelegenheid nieuwe motoren gekregen. We rijden over Griekse kustwegen met de verrassend rappe 1.2 TSI.
Het is zo ver. Drie jaar na de introductie van de tweede generatie Skoda Fabia is Skoda's kleintje aan de beurt voor een facelift. Dat is mooi Engels voor een ander snoetje en de details daarvan zullen we dan ook meteen maar eventjes de revue laten passeren. Zo kreeg de Fabia een bredere grille, nieuw gesneden koplampen en een anders vormgegeven bumperpartij. Dat laatste is inderdaad duidelijk te zien, maar dat van die lampen en grille nemen we dan maar aan van Skoda; zelfs als je foto's van oud en nieuw naast elkaar legt, moet je het weten om het te zien. Het meest in het oog vallen de onderste luchtinlaat en de mistlampen. Daarnaast zijn er nieuwe lichtmetalen wielen in het gamma verschenen, net zoals een aantal nieuwe carrosseriekleuren.
Tot zo ver de facelift in de letterlijke zin van het woord, dan kunnen we nu doorschakelen naar het echte nieuws. En dat vinden we onder de motorkap, want Skoda heeft bijna het gehele motorenaanbod vernieuwd. Het enige dat is gebleven, is de 1,2-liter driecilinder, die er naar keuze is met twee of vier kleppen per cilinder. En voor wie niet zo zit met hoeveel kleppen er ergens in zijn motor zitten: het betekent in de praktijk 60 of 70 pk. Helemaal hetzelfde is die overigens niet, want door de distributieketting te optimaliseren werd het motorgeluid een stukje gereduceerd. Een belangrijke reden om die motor te handhaven zal ongetwijfeld zijn dat daarmee de instapprijs net onder die psychologische tien mille gehouden kon worden. Goed, dat blijft dus. Maar wat niet blijft, zijn de bekende TDI's met pompverstuiver. Skoda bood in de Fabia keuze uit een 1.4 met 81 pk en een 1.9 met 105 pk, en die zijn beide bedankt voor de verleende diensten. In navolging van andere concerngenoten is nu ook de Fabia aan de commonrail, met naar keuze een 1.2 met 75 pk en 180 Nm en een 1.6 met 105 pk en 230 Nm. Een typisch gevalletje van downsizing dus, want de prestaties zijn ongeveer hetzelfde gehouden, maar met kleiner slagvolume en, daar gaat het natuurlijk om, aanzienlijk minder uitstoot en verbruik. Zaten de oude diesels nog rond de 130 gram CO2 per kilometer, de nieuwe doen 99 of 109 gram.
Compenseren
Ook de benzinemotoren (zoals gezegd, de driepitters uitgezonderd) zijn vervangen en ook hier is het downsizen geblazen. En dat laatste woord mag u voor deze keer letterlijk nemen, want het slagvolume dat werd ingeleverd, wordt gecompenseerd met turbodruklading. Plus directe inspuiting. Deze nieuwe 1,2-liter vierpitter vervangt zowel de 1.4 als de 1.6 benzinemotor, en om die bivalente taak op zich te kunnen nemen, is hij leverbaar met naar keuze 86 of 105 pk. Beide worden standaard afgeleverd met handgeschakelde vijfbak, de 105 pk is er naar keuze ook met een zeventraps DSG. Voor ons staat onder de prille Griekse lentezon een handgeschakelde 105 pk versie klaar, eentje met handgeschakelde versnellingsbak. Nou kennen we deze aandrijflijn natuurlijk al van de Volkswagen Polo, maar toch weet hij opnieuw te verrassen in de Skoda Fabia. De wegen rond de Griekse hoofdstad Athene zijn behoorlijk bochtig en heuvelachtig, maar de 1.2 TSI stelt geen ogenblik teleur. De motor knort er lustig op los, met een sportieve brom, en dankzij de turbo heb je al rond de tweeduizend toeren power zat. Het zijn bijna dieselwaarden, maar dan met de juiste toon. Je duikt de bocht in, draait er lekker neutraal doorheen om vervolgens weer razendsnel de bocht uit terug naar kruissnelheid te klimmen. De besturing is daarbij lekker communicatief en direct, het dikke stuurwiel ligt goed in de hand en de stoelen houden je stevig in het zadel. Goed, we moeten er dan wel even bij zeggen dat op de achterkant het labeltje 'Sportline' prijkt, maar dat verandert niets aan de karakteristiek van de motor. En dat is het meest aangename aspect van deze Fabia. De vijfbak schakelt lekker strak en duidelijk, alleen de achteruit zit wel erg dicht tegen de een aan, waardoor je je daar wel eens in vergist bij het achteruit steken. Geheel van deze tijd is ook de schakelindicator. Die gelukkig klein en discreet is uitgevoerd, want ook geheel van deze tijd wil die zo ongeveer dat je in zijn vijf wegrijdt.
Het moge duidelijk zijn dat de facelift niet voorbij is gegaan aan de Fabia combi, en ook de Scout-trim is leverbaar op de vernieuwde Fabia Combi. De verse Fabia staat midden mei in de Nederlandse showrooms. Goed te weten is bovendien dat het gamma hiermee nog niet compleet is, want later volgen een Fabia RS die dankzij een combinatie van supercharger en turbocompressor 180 pk uit een 1,4-liter blok weet te persen en voor de bijtellingjagers zit er een Greenline in de pijplijn, die hetzelfde ultrazuinige dieselblok heeft als de Volkswagen Polo BlueMotion. Met die motor komt de Fabia in aanmerking voor veertien procent bijtelling. Overigens vallen alle andere Fabia's in de twintig procent-regeling.
Lezersreacties (34) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.