Renault Grand Scénic (2009) - Test
Upsizing, downsizing
68 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- Maurice de Bouvère
- Eerste rijtest
Met de derde generatie van de Scénic hoopt Renault het succes van de midi-MPV te prolongeren. Het model is er weer als vijf- en zevenzitter. In de hang naar downsizing presenteert de firma een nieuwe 1,4-liter turbomotor in de nieuwe Scénic, terwijl het interieur van de auto is verruimd.
Onze kennismaking met de nieuwe Scénic geschiedt op Grand-niveau. De auto is 15 centimeter langer dan de korte uitvoering. En die extra centimeters komen vooral ten goede aan de bagageruimte. Volgens Renault is die ten opzichte van die van de huidige Grand Scénic met tien procent gegroeid. Het kofferruim kun je net als nu het geval is weer vullen met twee extra zetels. Maar niet iedereen heeft een groot gezin of moet op zaterdagen horden voetballers naar de sportvelden vervoeren. Sowieso barst de auto van de op- en wegwerkmogelijkheden in het interieur. Onder meer in vakken onder de vloer, in de verschuifbare middentunnel, in laden onder de stoelen en in grote kaartenbakken. Het interieur kent de functionaliteit die we van de Scénic gewend zijn. Zo is de leuning van de voorste passagiersstoel neerklapbaar tot tafeltje. Op de tweede rij treffen we drie separate zetels, die eveneens een tafelstand hebben, neer te klappen of te verwijderen zijn, en onafhankelijk van elkaar kunnen schuiven. Doordat de komende Scénic een 34 millimeter langere wielbasis heeft, is de knieruimte op de tweede zitrij gegroeid tot 27,5 centimeter.
Turboaggregaat
De nieuwe Scénic krijgt een vanafprijs van € 23.300. Een Grand Scénic is € 1.000 duurder dan een gelijkwaardige korte variant, en twee extra zitplaatsen achterin kosten nog eens € 700 extra. Voor die ruim 23 mille heb je de instapper met 1,6-liter benzinemotor in Authentique-trim. De uitrusting omvat dan onder meer airco, elektrisch bedienbare zijruiten voor, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Op veiligheidsgebied biedt deze versie ESP, antiwhiplash-hoofdsteunen op de voorstoelen en zes airbags. Wie meer in de watten gelegd wil worden, komt bij de Expression. Die heeft onder meer een airco met gescheiden temperatuurzones, automatische parkeerrem, cruisecontrol, en leeslampjes en klaptafeltjes achterin. Tussen de uitvoeringen Authentique en Expression zit een prijsverschil van € 1.600. Boven de Expression bevindt zich de Dynamique-variant. Deze heeft leer op stuurwiel en versnellingspookknop, een in hoogte verstelbare passagiersstoel en een Renault Handsfree Card – een sleutelkaart die niet uit de broek- of jaszak hoeft om de deuren te openen of de auto te starten. Voor de Expression verlangt Renault een extra investering van € 1.000 ten opzichte van de prijs die op het kaartje Dynamique staat. De meest luxueuze uitvoering heet traditiegetrouw Privilège. Leren bekleding, verwarmbare en elektrisch verstelbare voorstoelen, automatisch dimmende binnenspiegel, elektrisch inklapbare buitenspiegels en bixenonverlichting die 'meestuurt' met de voorwielen behoren in die versie allemaal tot de standaarduitrusting. Tussen de Dynamique en de Privilège gaapt een financieel gat van € 2.500.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Scénic 1.5 dCi Dynamique Xenon|Navi|1e Eigenaar!|Clima|LMV
- 2010
- 144.150 km

Renault Scénic 1.6 Celsium Clima, Navi, CC, Zonwr, LM, Trekh, nw. APK – Inruil Mogelijk –
- 2010
- 181.504 km

Renault Scénic 1.4 TCe Celsium VERBRUIKT OLIE!!! Ecc Navigatie Cruise control Inruil Mogelijk!
- 2010
- 178.563 km
Lezersreacties (68) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.