AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Opel Adam Rocks (2014) - Test
Nu ook voor mannen
61 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De gloednieuwe driecilinder van Opel wordt een van de belangrijkste motoren van het merk de komende jaren. Binnenkort maakt hij de dienst uit in de nieuwe generatie Corsa, maar wij rijden hem voor het eerst in de Rocks, die mannen in de Adam moet krijgen.
Voor het geval je de vergissing begaat te denken dat we twee pagina's wijden aan een nieuw uitrustingsniveau van een bestaand model: dit is de allereerste 'driedeurs urban pocket crossover' ter wereld, vindt Opel. Waarschijnlijk hadden de ze afkorting UPC graag gebruikt, maar die schijnt al geclaimd te zijn door een kabelboer. Zonder gekheid, Opel had de Adam uniseks bedoeld, maar zeventig procent van de kopers is geboren zoals Conchita Wurst graag geboren was geworden, dus moest er naast de Jam, Glam en Slam een vierde uitrustingsniveau komen dat meer mannen moet aanspreken. De receptuur: dikke stootlijsten rond de wielkasten, forse, zeventien inch wielen (onze auto heeft zelfs de optionele achttien inch pannenkoeken), een Swing-Top (niet naar de roman van Saskia Noort) geheten stoffen vouwdak en vijftien millimeter meer bodemspeling. Vanbinnen heeft de Rocks genaamde macho-Adam leer op stuur, pookknop en handrem en speciale kleurstellingen. Daar hoort ook een ander karakter bij en daarom ging de technische dienst nog eens aan het werk met het onderstel.
Toch is dat allemaal nog steeds niet genoeg om ons drie dagen lang met de Rocks door Letland te laten rijden, maar toch is die trip de moeite dubbel en dwars waard. De Rocks die wij rijden is namelijk uitgerust met een gloednieuw motorblok, de eenliter, direct ingespoten driecilinder turbo die bij Opel de komende jaren een belangrijke rol moet gaan vervullen en het is dan ook die motor die ons het meest benieuwt.
De Rocks begon zijn leven als een vingeroefening op basis van de Adam. Enkele maanden nadat de gewone Adam op de markt was, eind 2012, ontstonden de eerste schetsen en op de Geneefse tentoonstelling van 2013 werd de concept car onthuld. Diezelfde beurs afgelopen maart was het toneel van de onthulling van het productiemodel waar we vandaag mee rijden.
Balansas
Zoals gezegd, het is de nieuwe motor waar we het meest benieuwd naar zijn en zodra we de Rocks hebben gestart, dreigt een teleurstelling. We denken namelijk de verkeerde motorisering mee hebben gekregen, want stationair draait hij als een vierpitter. Die komt bij ons weliswaar niet in de prijslijst, maar in andere landen zijn wel diverse andere motorvarianten beschikbaar. Maar de teleurstelling slaat om in enthousiasme wanneer we vaststellen dat dit wel degelijk de driecilinder is waar we om hadden gevraagd. Dankzij een in tegengestelde richting draaiende balansas worden de kenmerkende trillingen van een driecilinder zelfs stationair vrijwel volledig geëlimineerd en ook wanneer we gaan rijden, blijft die kenmerkende driecilinder-snerp weg. En dan valt ook op hoe soepel deze nieuwe motor is. Zelfs wanneer je in zijn zes vanuit tachtig weer tempo wilt maken (hij zit dan rond de tweeduizend toeren), kom je best weg zonder terug te schakelen. Bij 130 km/h in z'n hoogste verzet draait de motor 3.200 toeren en daar kan hij prima mee omgaan. Wanneer je de toerenteller wat hoger houdt, krijg je bovendien een verrassend snelle gasrespons voor een turbomotor. Deze motor is er met 90 of 115 pk. Wij rijden de sterkste versie, maar die heeft dermate veel reserve dat we in de lichter afgestelde variant ook vertrouwen hebben. Bovendien hebben beide hetzelfde koppel van 170 Nm.
Eerlijk is eerlijk, we hebben de gedownsizede motoren van Opel de laatste jaren bepaald niet ontzien, maar met deze motor geeft GM bewezen dat ze het wel degelijk kunnen. Tot 2018 moet tachtig procent van de huidige motoren volledig vernieuwd zijn en als ze die klus overlaten aan de mensen die deze driecilinder hebben gebouwd, dan kan onze kritiek definitief de geschiedenisboeken in.
Je zou het bijna vergeten, maar ook de handgeschakelde zesbak van deze Rocks is kakelvers. En ook daar hebben ze hun best op gedaan, want los van de welgekozen overbrengverhoudingen die we hierboven al prezen, is ook de bediening dik voor elkaar. Hij schakelt met voldoende gevoel, maar tegelijkertijd licht en trefzeker. Over twee maanden gaan we kennismaken met de gloednieuwe Corsa en wat ons betreft mag daar alvast diezelfde aandrijflijn in.
Om de Rocks wat mannelijk te maken heeft Opel ook aan het onderstel gesleuteld en dat merk je met name in de besturing. Die is net wat scherper en communicatiever dan in de gewone Adam, al zal dat zeker ook te maken hebben met de voor zo'n kleine auto wel heel forse achttien inch wielen die ons exemplaar heeft meegekregen. Alleen in de middenstand is de Rocks soms een tikje nerveus. Maar toegegeven, hij krijgt het ook zwaar voor zijn kiezen hier in Letland, waar veel asfalt niet meer is vervangen sinds de tijd dat Stalin aap-noot-Mies leerde. De gaten in de weg zijn vaak zo groot dat we oprecht blij zijn met de vijftien millimeter extra bodemspeling van de Rocks.
Losse navigatie
Is het dan allemaal hoezee? Nee, natuurlijk niet. De kritiek die we op de gewone Adam hebben, gaat natuurlijk ook op voor de Rocks. De zittingen van de voorstoelen zijn wel erg kort en achterin is het ronduit krap. Navigeren gebeurt, zoals we steeds vaker zien in deze klasse, op je eigen smartphone. Maar zoals we eveneens vaker zien, loopt de communicatie tussen auto en telefoon net zo gladjes als die tussen Poetin en Porosjenko, om maar in de sferen van deze regio te blijven. Regelmatig valt de navigatie plotseling uit, 's morgens opstarten kost een poging of drie, aanwijzingen komen vaak pas nadat ze opgevolgd hadden moeten worden en dat is knap lastig wanneer je zonder kaart door het achterland van Riga toert. Mocht je een Rocks overwegen, calculeer dan de prijs van een losse navigatie bij je budget in. Een speciale aansluiting daarvoor zit overigens op het dashboard.
Opel positioneert de Adam Rocks vrij hoog en dat betekent standaard al een behoorlijk complete uitrusting. Het vouwdak zit bij de prijs inbegrepen, net als automatische klimaatregeling, cruise control, muziek met Bluetooth en lapje leer om het stuurwiel. Neem je daarmee en met 90 pk genoegen, dan ben je voor € 17.990 een gelukkig mens. Vijftien pk meer kost € 19.595. De Rocks is vanaf nu te bestellen.
Lezersreacties (61) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.