Rij-impressie Mercedes CLS Shooting Brake

Nouveau niche

81 reacties

Video
AutoWeek 40 2012
AutoWeek 40 2012

Je leest het in AutoWeek 40 2012

Langzaam maar zeker begint het er op te lijken dat Mercedes-Benz zo'n beetje alle niches in het modellengamma heeft opgevuld. Voor wie een E-klasse Estate te gewoontjes is, brengt het merk nu namelijk een wat chiquere variant in de vorm van de CLS Shooting Brake. Wij sturen de 500 met V8 door de herfstbladeren...

Hoewel de combinatie van een sportieve carrosserie met een stationwagon-achterkant niet nieuw is, moeten we ver terug in de tijd gaan om de bloedlijn van Mercedes' nieuwste nichemodel op te sporen. De meest bekende shooting brakes uit het verleden zijn toch wel de Reliant Scimitar GTE en de Volvo P1800 ES, met een bagageruimte die vooral werd gebruikt voor golf- en jachtuitrusting. Ook de CLS Shooting Brake is zeker niet bedoeld om de bestaande stationwagons in de hogere middenklasse met praktische eigenschappen de loef af te steken, het is eerder een elegant alternatief voor de sedans in dit segment. Wat uiterlijk betreft, is de Shooting Brake zo mogelijk nog extravaganter dan de conventionele CLS, met zijn wufte daklijn en gedrongen achterkant. Het is een auto die je oogverblindend mooi of stuitend lelijk vindt, een tussenweg is er simpelweg niet. In onze ogen komt het wat drukke lijnenspel en de enorm lange voorkant van de CLS beter tot zijn recht in combinatie met de langgerekte achtersteven van de Shooting Brake, maar dat is uiteraard een kwestie van smaak. Wel jammer van die enorme buitenspiegels, die als olifantsoren uit de carrosserie steken. Als ze de helft kleiner waren geweest, hadden ze vermoedelijk nog steeds voldoende zicht naar achteren geboden. Maar goed, al met al is dit wel een bijzonder indrukwekkende verschijning die flink de aandacht trekt. Ook het interieur neigt met zijn vele chroom en grote stukken hout wel erg naar 'nouveau riche', helemaal als je 5.218 euro stukgooit op een laadvloer van – houd je vast – Amerikaans kersenhout. Bijzonder onpraktisch natuurlijk, maar het oogt wel erg fraai. En de bagageruimte is met een inhoud van 590 tot 1.550 liter ook nog eens verrassend ruim. Met de achterbankleuning omhoog biedt hij zelfs meer plek dan een BMW 5-serie Touring of Audi A6 Avant, hoewel die twee hem wel weer overtreffen als het om de maximale bagageruimte gaat. De steil aflopende daklijn doet het ergste vrezen voor de ruimte op de achterbank, maar die is verrassend goed te noemen. Zelfs met een lengte van 1,93 meter heb je voldoende hoofd- en beenruimte, met dank ook aan de relatief forse wielbasis van 2,87 meter en de 56 mm extra hoofdruimte ten opzichte van de reguliere CLS. Door de frameloze ruiten is ook het ruimtegevoel ondanks de kleine zijruiten best goed te noemen. Je hoeft dus niet eens zo gek veel concessies te doen voor het fraaie uiterlijk.

Paardentrailer

Uiteraard is de Shooting Brake qua techniek gebaseerd op de vierdeurs coupé, maar er zijn wat verschillen. Zo is de achteras standaard voorzien van luchtvering, die tevens dienstdoet als niveauregeling. Ook kun je een aanhanger met een gewicht van maximaal 2.100 kg achter de auto hangen, wat bij de conventionele CLS niet kan. Een boot of een paardentrailer meenemen is dus geen probleem, geheel volgens de wensen van de doelgroep. Wat de motoren betreft kun je weinig fout doen. Aan de basis van het gamma staat de 250 CDI, die minder rumoerig overkomt dan in bijvoorbeeld de C-klasse en volgens de fabriek een gemiddeld verbruik van slechts 5,3 liter op 100 km heeft. Desondanks zouden wij de 350 CDI willen adviseren, die toch een wat passender motorgeluid heeft en voor meer dan adequate prestaties zorgt. Ondanks een leeggewicht dat richting de 2.000 kg gaat, is de fluisterstille zescilinder diesel met zijn 265 pk, riante koppel van 620 Nm bij 1.600 tpm en fraaie, nagenoeg vibratievrije motorloop de Shooting Brake op het lijf geschreven. En als klap op de vuurpijl produceert hij ook nog eens een mooi geluid, dat zelfs iets sportiefs heeft. De vering is beduidend straffer afgesteld dan in een E-klasse, maar het veercomfort is desondanks uitstekend te noemen. De optionele luchtvering op de vooras kan dit nog verder verhogen, maar je kunt ook voor meer dynamiek kiezen met het AMG Sportpakket dat een sportonderstel en 19 inch lichtmetaal omvat. Tijdens het rijden voelt de CLS Shooting Brake verrassend lichtvoetig aan voor een auto van nagenoeg vijf meter lang. Op wegen met glooiende bochten is hij helemaal in zijn element, de besturing is direct genoeg om hem goed te kunnen plaatsen, terwijl de relatief zware bekrachtiging de auto lichter aan laat voelen dan hij is. Daar staat tegenover dat de elektromechanische stuurhulp niet echt uitblinkt in communicatieve eigenschappen, maar voor een doelgroep die met name comfort zoekt, zal dit niet echt een probleem zijn. Alle motoren zijn gekoppeld aan Mercedes' zeventraps transmissie, die het prettigst schakelt in de Sport-stand. Er zijn alerter reagerende automaten, maar het schakelcomfort van de Mercedes-bak staat dan wel weer op hoog niveau.

Ruig randje

Mensen met benzine in het bloed hebben keuze uit een 306 pk sterke 350 V6 of een achtpitter met 408 pk, een kleinere benzinemotor is niet leverbaar. De 500 is een absolute heerlijkheid, die altijd kracht in overvloed levert. Daarbij produceert hij bij wat steviger accelereren een geluid met een lekker ruig randje, terwijl je hem bij constante snelheden praktisch niet hoort. Deze motor maakt in combinatie met de standaard luchtvering rondom die de 500 biedt vooral een zeer comfortabele cruiser van de Shooting Brake. De 350 V6 kennen we echter ook als een motor die de vermogensbehoefte voor een zeer groot deel weet te vervullen, dus je kunt ook besluiten om de meerprijs van bijna 25.000 euro die de 500 ten opzichte van die motor vergt in je zak te houden. Of op accessoires stuk te gooien, wat met de optielijst van de CLS geen enkel probleem is. Wil je het onderste uit de kan, dan komt de CLS 63 AMG in beeld. Zijn 525 pk sterke 5,5 liter V8 met twee turbo's is goed voor 525 pk, de Edition 1-versie biedt zelfs 557 pk. Daarmee levert deze stationwagon de prestaties van een supersportwagen. Zo is het sprintje naar 100 km/h in slechts 4,4 seconden gepiept. De achteras moet dan ook meer dan eens de strijd met dit oergeweld opgeven. Ook op droog asfalt kunnen de achterbanden het enorme vermogen regelmatig niet op de weg overbrengen, waarna de elektronica ingrijpt en de pk's bruusk worden afgeremd. Het is een klein smetje op dit pretpakket, dat een fantastische vermogensopbouw combineert met een uitstekende wegligging en een fenomenaal motorgeluid. Hij heeft de MCT-bak, een transmissie met meervoudige plaatkoppeling. Ga je voor manueel schakelen dan zit er tussen het flipperen en het moment van verzetwisseling best veel tijd. Desondanks is dit een station die continu voor een glimlach van oor tot oor zorgt.

De CLS Shooting Brake staat vanaf half oktober in de showroom, met een prijs die 2 procent hoger is dan bij de vierdeurs coupé.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Mercedes-Benz CLS Shooting Brake
Mercedes-Benz CLS Shooting BrakeMercedes-Benz CLS Shooting BrakeMercedes-Benz CLS Shooting BrakeMercedes-Benz CLS Shooting BrakeMercedes-Benz CLS Shooting Brake

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (81) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum