Rij-impressie - Mercedes-Benz C-Klasse Estate
Als je maar betaalt
50 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De sedan maakte absoluut indruk op ons, dus de C-Klasse Estate moet hoge verwachtingen waarmaken. We reden de nieuwe stationwagen in Duitsland en kozen voor de 250 Bluetec.
Soms moet je even een extra blik op de snelheidsmeter werpen omdat je het in eerste instantie niet gelooft. De rust aan boord is zodanig dat we op normaal spreekniveau met elkaar kunnen converseren. De stabiliteit van de auto is zo goed, dat er weinig stuurcorrecties nodig zijn. En ondanks het feit dat de motor best rumoerig is voor omstanders, is de isolatie zodanig dat je er als inzittende weinig last van hebt. Ondertussen laat de snelheidsmeter 220 km/h zien. En de auto zit echt nog niet op zijn max. Niet slecht voor een viercilinder diesel. Op dat moment laat de C-Klasse zien hoe goed hij is. Nee, zulke snelheden haal je in Nederland nooit en dat hoeft ook niet. Maar als de auto zich op zulke snelheden al zo sereen gedraagt, kan je er donder op zeggen dat het bij rustig rijden helemaal een oase is in deze tijden van stress.
Concurrentie
Mercedes is een tijd zoekende geweest naar wat het wilde zijn in dit segment. De opkomst van Audi zorgde voor een extra directe concurrent, en zeker in Nederland heeft Mercedes flink aan marktaandeel moeten inleveren. Het was niet zonder reden dat de vorige generatie C-Klasse fors sportiever was. Men hoopte een wat jeugdiger publiek aan te spreken (nu is jeugdig een relatief begrip bij Mercedes). Zo kon je afhankelijk van je uitrustingsniveau kiezen of je de ster in op óp de grille wilde. Erop voor de oudjes, erin voor het hippere volk. Daarbij was de auto veel sportiever dan we van het merk gewend waren, terwijl de bouwkwaliteit nog altijd uitstekend was. Helaas had het model net te weinig karakter om overeind te blijven in de oorlog tussen BMW en Audi, bovendien liep het merk motorisch en beetje uit de maat.
Het zal niet zonder reden zijn dat Mercedes met de nieuwe C voor een compleet andere koers kiest. Nou ja, nog altijd zit de ster optioneel erop of erin, maar verder is dit een andere auto dan voorheen. Op alle vlakken in het een kleine S-Klasse geworden. Hij is groter, comfortabeler en luxer dan voorheen. De jongere meer dynamische klant kan inmiddels bij de dealer terecht voor een CLA of A-klasse, de C neemt duidelijk fors afstand van deze modellen.
Ruimte
De stationwagen heeft natuurlijk baad bij het nieuwe formaat. De kofferruimte is een redelijke 490 liter, klap je de banken om kom je tot 1.510. De achterbank is netjes. Verwacht geen niveau Mondeo of Suberb, maar wie uit een BMW 3-serie komt, is blij verrast. Voorin voelt het eveneens fijn ruimtelijk, wat opvalt is dat alles vrij ver naar achteren is gepositioneerd. Je hoofd zit bijna voorbij de B-stijl, terwijl het stuur nog altijd fijn ver naar je toe kan. Materialen zijn uiteraard afhankelijk van het uitrustingsniveau, maar als je wilt, is de C-klasse werkelijk weergaloos mooi afgewerkt. Het leer op de stoelen en in de deuren, de knopjes van de raambediening: dit staat echt mijlenver van een BMW 3-serie of Audi A4. Een Lexus IS komt er in dit segment nog het meest bij in de buurt. De prijzen van de auto zijn daar ook naar. Je kan het er voor over hebben of niet, maar het is in ieder geval duidelijk waar al dat geld zit: Mercedes wilde duidelijk geen enkel compromis maken bij het ontwikkelen van de auto om zo afstand te nemen van de concurrentie.
Helaas is het ook bij Mercedes onmogelijk om voor elk nieuw model een hele rits nieuwe motoren te ontwikkelen. En daarom moet het merk verder met wat het al heeft. En de viercilinders zijn nog altijd niet de beste op de markt. De benzinemotoren voelen wat futloos, alsof er 20 pk zoek is. De diesel zijn daarentegen te rumoerig en niet verfijnd genoeg. Vooral Audi maakt met zijn TFSI's en TDI's gehakt van de Mercedes-blokken. Bij de benzineversie moet je de instapversie echt overslaan. De goedkoopste diesel, de 220 Bluetec, biedt met 170 pk wel genoeg. Wij proberen evengoed de iets sterkere 250 Bluetec, die dezelfde motor heeft, maar dan met meer vermogen. Hierdoor is hij wel minder zuinig, waardoor hij helaas niet in aanmerking komt voor 20 bijtelling. Zonde, want nu merken we pas goed hoe de 220 geknepen is. Je doet jezelf eigenlijk te kort, maar het prijsverschil is fors. Zoals eigenlijk alles aan de C-klasse vrij duur is. Maar je krijgt er vervolgens wel een waanzinnig goede auto voor terug. Een Mercedes zoals het ooit geweest is en eigenlijk altijd zou moeten zijn.
Lezersreacties (50) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.