Test: Citroën C3 Picasso (2009)

Spelen met licht en ruimte

26 reacties

Video
AutoWeek 8 2009
AutoWeek 8 2009

Je leest het in AutoWeek 8 2009

Met de C3 brengt Citroen haar Picasso-concept naar het B-segment. Veel ruimte en flexibiliteit, maar dan wel in een auto van minder dan 4.10 meter. Wat voegt dit kunstzinnige karretje toe?

Citroën en MPV's; het lijkt een onverslaanbare combinatie. Het gamma van het Franse merk stroomt zowat over van de multi purpose vehicles'; het zijn er nu al vijf, terwijl de C4 (Grand) Picasso het afgelopen jaar marktleider werd van zijn segment. Citroën ruikt kansen en wil zijn succes ook een segment lager gaan beproeven. Ziedaar de C3 Picasso, een compact MPV'tje op basis van de komende generatie C3. De nieuweling is 4,08 meter lang en valt met die buitenmaten netjes in de klasse van de net vernieuwde Honda Jazz, de Opel Meriva en de Nissan Note. De kleinste Picasso komt trouwens op het juiste tijdstip, want ook bij andere merken staan concurrenten op stapel. Denk maar aan de Toyota Urban Cruiser en de nog kakelverse Kia Soul. De fullsize MPV à la C8 is uit de gratie, de kleintjes moeten de komende tijd voor de aantallen gaan zorgen.

Hoewel hij met z'n stompe neusje en opvallende, zwarte bumpervlakken wel wat weg heeft van een kleine SUV noemt Citroën de C3 Picasso een 'raszuivere' MPV. Dat zal dan wel een verdraaid handig karretje zijn? Wel, dat compliment willen we de nieuwe compacte Fransoos wel geven. Kijk maar eens naar de cijfers: met alle vijf de zitplaatsen in gebruik biedt de C3 Picasso onder de hoedenplank al plaats voor vijfhonderd liter bagage. Dat is geen slechte score voor een auto van deze lengte. Voor wie dat echter niet genoeg is, kan de achterbank in twee ongelijke delen plat, waardoor een compleet vlakke laadvloer ontstaat. Citroën gebruikt daar een mooi systeem voor. Je hoeft niet ingewikkeld aan de gang met losse hoofdsteunen of zittingen, maar één rukje aan een hendel is genoeg om de bank om te krijgen. Gooi alles plat en je kunt maar liefst 1.506 liter aan spullen kwijt in je C3. Dat is zo'n vijftig liter meer dan een C5 Tourer slikt! Verder is de achterbank over vijftien centimeter te verschuiven, zodat je kunt kiezen tussen meer been- óf bagageruimte. Jammer genoeg is de bank erg vlak. Dat staat optimaal comfort in de weg, maar zeker is dat je naar hartelust kunt spelen met de beschikbare ruimte.

Drieluik

Naast creatief gebruik maken van de ruimte is de C3 ook goed in het spelen met licht. Net als zijn naamgever dus. Aan de buitenkant zie je dat vooral aan de geinige manier waarop de lichtval speelt met de vele lijnen in de carrosserie. Vooral bij lichte lakkleuren (zoals het felgroene bitter lemon op deze pagina's) zie je goed hoe het zonlicht op meerdere plekken breekt, waardoor er een spannend geheel van tinten en vormen ontstaat. Je kunt dit betitelen als druk en opzichtig, maar saai is het allerminst. Ook binnen is licht een belangrijke pijler. Wanneer je voor de eerste keer in een Citroën C3 Picasso stapt, maakt de hoeveelheid glas om je heen indruk. Dat komt voornamelijk door de gigantische voorruit, die aan weerszijden wordt geflankeerd door een kleinere ruit. Je kijkt dus eigenlijk naar buiten door een soort drieluik, om even in Picasso-termen te blijven.

Citroën heeft gekozen voor deze constructie omdat het de dode hoek schuin naar voren een stuk kleiner maakt. Op de hoeken zie je een smalle stijl in beeld. Dat zorgt ervoor dat de dikkere deurstijl verder naar achteren kan, zodat-ie, bijvoorbeeld op een kruising, niet steeds hinderlijk in het blikveld zit. En inderdaad, het zicht vanuit de C3-cockpit is uitstekend. Optioneel biedt Citroën trouwens een groot panoramisch glazen dak en dat is het overwegen waard. In totaal heeft een C3 Picasso met zo'n dak maar liefst vierenhalve vierkante meter aan glasoppervlak en dat komt het ruimtelijk gevoel zeker ten goede.

Airdream

Citroën Nederland levert de C3 Picasso in eerste instantie met drie motoren; benzinerijders kunnen kiezen uit een 1.4 VTi met 95 pk of een 1.6 VTi met 120 pk, waarbij de laatste al binnen de Euro 5-emissienorm valt. Dieselaars hebben vooralsnog alleen de keuze uit een 110 pk sterke 1,6-liter HDi, een tammere versie met 90 pk volgt aan het einde van dit jaar. De sterkste diesel is standaard gekoppeld aan een vijfversnellingsbak en sleurt de C3 Picasso door z'n koppel van 240 Nm met het grootste gemak over Spaanse bergweggetjes. Gemiddeld stoot de diesel zo'n 130 gram CO2 per kilometer uit. Dat levert hem het Airdream-predikaat op, dat Citroën vanaf nu aan de 'minst vervuilende' auto's van het merk geeft. Beide benzinemotoren zijn overigens aanmerkelijk minder soepel en vragen om meer toeren om vooruit te komen.

Qua onderstel vist de C3 Picasso uit dezelfde vijver als concerngenoot Peugeot 207. Dat maakt het een erg comfortabele auto. De veerwegen zijn prettig lang en de dempers werken subtiel genoeg om de boel in bedwang te houden. We zijn minder te spreken over de vijfbak, die zich volgens bekend PSA-recept te licht en gevoelloos laat bedienen. De besturing is standaard snelheidsafhankelijk en ook hier overtuigt de Picasso niet volledig. De installatie werkt erg licht en geeft pas boven de 100 km/h genoeg feedback. Overigens is de auto wel mooi stabiel, ondanks z'n flinke hoogte en geringe breedte. Tijdens hard bochtenwerk grijpt het optionele ESP veelvuldig in. Zet je het systeem uit, dan wil de Picasso-neus na provocatie wel gaan glijden, maar vergeleken bij een Opel Meriva rijdt een C3 behoorlijk strak. In die bochten vallen de vlakke stoelen trouwens wel door de mand; ze geven te weinig steun en zijn te klein voor lange ledematen. Wat rijden betreft: ons testexemplaar stond op fantastisch 17-inch Michelin Pilot Exalto-rubber en je kunt ervan uitgaan dat Picasso's met smallere banden beduidend minder koersvast zijn. Aan de andere kant zullen kopers van dit model niet zitten te wachten op rij-eigenschappen van een scherpe hatchback, maar juist waarde hechten aan de praktische inzetbaarheid van hun auto. En op dat gebied stopt de jongste Picasso zeker een kwast in het gezicht van een aantal concurrenten. Vanaf half april is de nieuwe C3 leverbaar.

Citroën C3 Picasso
Citroën C3 PicassoCitroën C3 PicassoCitroën C3 PicassoCitroën C3 PicassoCitroën C3 PicassoCitroën C3 Picasso

Lezersreacties (26) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.