Rij-impressie Audi S3
Geheim agent
112 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Als een anonieme geheim agent in smoking heeft de nieuwe Audi S3 meer in zijn mars dan de meeste mensen vermoeden. Staat hij naast je bij het stoplicht dan zie je eigenlijk niets bijzonders, maar vervolgens rijdt die hatchback massa's sportwagen zoek dankzij harde pk's. We reden de snelle jongen in Zuid-Duitsland.
Geloofde Audi het wellicht eerst zelf niet? Feit blijft dat het merk de sprinttijd van zijn nieuwe snelle hatchback na onthulling heeft aangepakt. Eerst duurde het nog ruim 5 seconden, wat voor dit segment al ontzettend snel is. Maar tijdens de introductie werd deze tijd ineens aangescherpt. En nu duurt het officieel 4,8 seconden voordat de S3 op de 100 km/h zit. Dat betekent dat oudere sportwagens zoals een Ferrari Testarossa bij het stoplicht finaal worden zoekgereden. En dat terwijl je vanaf de zijkant niet eens kan zien dat er een snelle auto naast je staat. Want de S3 is ronduit anoniem. Enkel van achteren zullen ook niet-kenners vermoeden dat het een snelle auto betreft. Voor het eerst heeft Audi de S3 namelijk uitgerust met vier uitlaten, net als bij alle andere S-modellen van het merk. Het was niet onbegrijpelijk dat dat tot op heden niet gebeurde, omdat vier stuks op een hatchback toch een beetje overkill is. In dit geval zijn ze evengoed zo weggewerkt dat het niet overdreven storend is. Aan de zijkant de bekende matzilveren spiegels van een 'S', en aan de voorkant is de grille flink aangepast.
Aan de binnenkant is het minimalistische van de 'gewone' A3 uiteraard gebleven. Wel krijg je een afgeplat sportstuurtje en nette grijze wijzerplaten met rode wijzers. De afwerking is op extreem hoog niveau, al zal je voor sommige zaken extra moeten betalen. Middels een drive select knop op de middenconsole kun je verschillende rij-standen invoeren, waarbij gasrespons, stuurgevoel en het gedrag van de automatische versnellingsbak worden aangepast. Als je kiest voor een automaat krijg je een zestraps Stronic met dubbele koppeling. In de dynamische stand schakelt deze feller dan we ooit met een DSG hebben ervaren in een Volkswagen of Audi in dit segment. Voorheen maakte zo'n bak het rijden in een hothatch wat saai omdat het gewoon té soepel ging, maar dat is niet langer het geval. Je voelt flinke klappen wat de beleving ten goede komt. Bovendien is het geluid wat de 2.0 TFSI-motor in combinatie met de versnellingsbak maakt lekker brutaal met een flinke bwrrroaaaooeemp als je overschakelt. Dan verdwijnt ineens de anonimiteit. Die motor levert niet minder dan 300 pk, wat zeer fors is voor deze klasse. De 2.0 turbo kennen we natuurlijk al heel lang, maar het blok wordt continue op allerlei mogelijke manier vernieuwd. Door middel van variabele kleptiming is de motor nog soepeler dan in de vorige S3, die door zijn grote turbo relatief laat op stoom kwam. Dit blok dreunt van hoog tot laag en levert vermogen op werkelijk elk moment. Officieel mag de auto begrensd zijn op 250 km/h, op een leeg stuk Autobahn kregen we gewoon 270 op de klok. Eng? Geen moment, de auto ligt als een blok.
Op nat
Uiteraard beschikt de auto als S-model over vierwielaandrijving, in dit geval middels een haldex-koppeling waarmee maximaal 50 procent van het vermogen naar achteren kan. Het grote voordeel is dat je bocht-uit werkelijk altijd tractie hebt, ook op natte wegen. Gecombineerd met dat extreme vermogen maakt dat de S3 in slechte weersomstandigheden een bijna onverslaanbare auto in deze klasse.
Ultrascherp is de hothatch echter niet. Het allround-karakter blijft ondanks de extreme prestaties overheersen, waardoor je meer puur rijplezier hebt in een auto als de Renault Mégane RS of de Opel Astra OPC. De hebben minder bodyroll en een strakke besturing. Maar of die getatoeëerde kooivechters daadwerkelijk deze geheim agent in zijn smoking verslaan bij een nachtelijke confrontatie valt te betwijfelen...
De S3 komt als driedeurs en als vijfdeurs Sportback tegen het einde van de zomer naar Nederland, prijzen zijn nog niet bekend.
Lezersreacties (112) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.