Renault Talisman Energy dCi 160 EDC (2016)
Geslaagde nieuwe poging
Zolang je de Talisman van opzij bekijkt, lijkt hij weinig onderscheidend ten opzichte van andere sedans in zijn klasse. Hoe anders is die situatie aan de voor- en achterzijde. Onze landgenoot Laurens van den Acker gaf de auto niet alleen een fors merklogo, maar ook gezichtsbepalende verlichtingselementen en chroomstrips. Even kenmerkend is het interieur, vanwege het grote, staande kleurenscherm dat het dashboard domineert. In de geteste top-uitvoering Initiale Paris heeft dit een mooie two tone-kleurstelling. Helaas is het harde plastic op de middenconsole rond het scherm daarmee niet in lijn gebracht. Het geheel zit bovendien gauw vol vette vingers. Daarom kun je beter kiezen voor de bediening via de satelliet achter het stuurwiel en de multifunctionele knop achter de pook. Het interieur is bijzonder ruim. Wie de Laguna gewend is, zal mogelijk teleurgesteld zijn in de toegankelijkheid van de zeer grote kofferruimte. Hoewel de Talisman zijn platform deelt met de Espace, rijdt hij in de praktijk minder zweverig, maar juist vrij strak; op slecht wegdek is hij zelfs iets te bonkerig. Met het Multisense-systeem kun je het karakter van demping, gasrespons, transmissie en stuurbekrachtiging naar eigen smaak doseren. Hetzelfde geldt voor de vierwielbesturing; een unieke voorziening in dit segment. De achterwielen sturen op lage snelheid tegen en op hoog tempo mee, waardoor de auto stapvoets wendbaarder is en op snelheid vloeiender de bocht doorgaat. De 1,6-liter dieselmotor van 160 pk en 370 Nm (gemiddeld testverbruik 8,0 l/100 km) reageert alert en maakt de Talisman lekker vlot. De zestraps EDC-transmissie met dubbele koppeling werkt niet zo verfijnd als die van de concurrentie, maar wel veel beter dan de automaat van de Laguna. De Talisman Initiale Paris is met de geteste motor het topmodel van € 46.790. Standaard zijn onder meer 19-inchwielen, elektrisch verstelbare voorstoelen met massagefunctie, infotainment met Bose-audio en navigatie. De Talisman-prijslijst begint bij € 32.590.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
De Renault Talisman onderscheidt zich nadrukkelijker van de concurrentie met zijn bijzondere in– en exterieur dan met zijn rijeigenschappen, hoewel de vierwielbesturing uniek is in zijn klasse. Het model is vooral een enorme stap voorwaarts ten opzichte van de Laguna.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Talisman dCi 160 Initiale Paris |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 48.600 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 118 kW / 160 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 370 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 47 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.848 mm / 1.869 mm / 1.463 mm |
Wielbasis | 2.808 mm |
Massa leeg | 1.497 kg |
Laadvermogen | 625 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 750 kg |
Banden | 245/45R18Prijzen |
Topsnelheid | 215 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,7 s (fabrieksopgave: 9,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,1s |
Brandstofverbruik | 4,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 118 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (88) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.