Renault Talisman Energy dCi 160 EDC (2016)

Geslaagde nieuwe poging

Renault Talisman
Renault TalismanRenault TalismanRenault TalismanRenault TalismanRenault Talisman
Na drie generaties en ruim twee decennia beproeft Renault haar geluk in het D-segment voortaan met de Talisman. De vierdeurs sedan lijkt veel beter opgewassen tegen de concurrentie dan de vijfdeurs Laguna die hij opvolgt.

Zolang je de Talisman van opzij bekijkt, lijkt hij weinig onderscheidend ten opzichte van andere sedans in zijn klasse. Hoe anders is die situatie aan de voor- en achterzijde. Onze landgenoot Laurens van den Acker gaf de auto niet alleen een fors merklogo, maar ook gezichtsbepalende verlichtingselementen en chroomstrips. Even kenmerkend is het interieur, vanwege het grote, staande kleurenscherm dat het dashboard domineert. In de geteste top-uitvoering Initiale Paris heeft dit een mooie two tone-kleurstelling. Helaas is het harde plastic op de middenconsole rond het scherm daarmee niet in lijn gebracht. Het geheel zit bovendien gauw vol vette vingers. Daarom kun je beter kiezen voor de bediening via de satelliet achter het stuurwiel en de multifunctionele knop achter de pook. Het interieur is bijzonder ruim. Wie de Laguna gewend is, zal mogelijk teleurgesteld zijn in de toegankelijkheid van de zeer grote kofferruimte. Hoewel de Talisman zijn platform deelt met de Espace, rijdt hij in de praktijk minder zweverig, maar juist vrij strak; op slecht wegdek is hij zelfs iets te bonkerig. Met het Multisense-systeem kun je het karakter van demping, gasrespons, transmissie en stuurbekrachtiging naar eigen smaak doseren. Hetzelfde geldt voor de vierwielbesturing; een unieke voorziening in dit segment. De achterwielen sturen op lage snelheid tegen en op hoog tempo mee, waardoor de auto stapvoets wendbaarder is en op snelheid vloeiender de bocht doorgaat. De 1,6-liter dieselmotor van 160 pk en 370 Nm (gemiddeld testverbruik 8,0 l/100 km) reageert alert en maakt de Talisman lekker vlot. De zestraps EDC-transmissie met dubbele koppeling werkt niet zo verfijnd als die van de concurrentie, maar wel veel beter dan de automaat van de Laguna. De Talisman Initiale Paris is met de geteste motor het topmodel van € 46.790. Standaard zijn onder meer 19-inchwielen, elektrisch verstelbare voorstoelen met massagefunctie, infotainment met Bose-audio en navigatie. De Talisman-prijslijst begint bij € 32.590.

Video

Oordeel

4 sterren

De Renault Talisman onderscheidt zich nadrukkelijker van de concurrentie met zijn bijzondere in– en exterieur dan met zijn rijeigenschappen, hoewel de vierwielbesturing uniek is in zijn klasse. Het model is vooral een enorme stap voorwaarts ten opzichte van de Laguna.

Signalement

Merk Renault
Model Talisman dCi 160 Initiale Paris
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 48.600

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 118 kW / 160 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 370 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 47 l
Lengte / breedte / hoogte 4.848 mm / 1.869 mm / 1.463 mm
Wielbasis 2.808 mm
Massa leeg 1.497 kg
Laadvermogen 625 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden245/45R18Prijzen
Topsnelheid 215 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,7 s (fabrieksopgave: 9,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,1s
Brandstofverbruik 4,5 l/100km
CO2-uitstoot 118 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (88) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum