Renault Mégane Coupé-Cabriolet 2.0 16V Dynamique Luxe (2004)

Franse zonnewagen

Renault Mégane CC 2.0 16V
Dak open of dicht, in de Mégane Coupé-Cabriolet heb je altijd de zon op je bol. Dat je voor dit genot ruimte en prestaties moet inleveren, is minder belangrijk. Het gaat erom de wind en de zon te voelen. En gezien te worden.

Dat de coupé-cabrioformule succes heeft, blijkt wel uit het feit dat de verkopen in dit segment heel goed zijn. Renault hoopt in het eerste jaar waarin de Coupé-Cabriolet op de markt is zo'n 1.200 exemplaren te verkopen in Nederland. Gunstig is natuurlijk ook dat modellen in dit hoekje van de markt meestal waardevast zijn, al moet je natuurlijk altijd maar afwachten hoe dat met jouw model uitpakt. Maar als je van twee walletjes wilt eten – je wilt één auto, die zowel in coupé- als in cabrioletgedaante optimaal is te gebruiken – dan moet je compromissen accepteren. Dat moet dus ook bij de Mégane Coupé- Cabriolet.

Bij voorkeur open
Dat de coupé-cabrioformule succes heeft, blijkt wel uit het feit dat de verkopen in dit segment heel goed zijn. Renault hoopt in het eerste jaar waarin de Coupé-Cabriolet op de markt is zo'n 1.200 exemplaren te verkopen in Nederland. Gunstig is natuurlijk ook dat modellen in dit hoekje van de markt meestal waardevast zijn, al moet je natuurlijk altijd maar afwachten hoe dat met jouw model uitpakt. Maar als je van twee walletjes wilt eten – je wilt één auto, die zowel in coupé- als in cabrioletgedaante optimaal is te gebruiken – dan moet je compromissen accepteren. Dat moet dus ook bij de Mégane Coupé- Cabriolet.
De Renault is volgens de Créateur d'Automobiles een vierzitter, maar achterin is beslist onvoldoende ruimte voor volwassenen. Niet alleen voor hun benen, maar ook voor hun hoofd. Omdat de kap in opgevouwen toestand onder de achterklep moet passen, is zijn vorm enigszins aangepast aan de ruimte
onder het achterdek. En dat gaat ten koste van de hoofdruimte voor de achterpassagiers. Maar, je rijdt tóch bij voorkeur open...
Auto's als deze hebben de reputatie dat ze niet veel bagage kunnen bergen, maar
in de Mégane valt dat wel mee. Je hoeft tijdens de vakantie niet veel spulletjes
thuis te laten, al moet je wel rekening houden met het feit dat de opgevouwen
kap ruimte vreet in de kofferbak. Rijd je met dichte kap, dan passen in de Mégane twee grote koffers, één middelgrote en een rugzak. Als je open wilt rijden, moet altijd eerst het scheidingsnet geïnstalleerd zijn voordat de kap zich elektrisch laat opvouwen. Dan is er nog plaats voor een grote koffer, een handbagagetrolley en een rugzakje. Aan de rechterkant is nog een uitsparing in de vloer om een windvanger op te bergen. De bagageruimte heeft een inhoud van 490 liter, waarvan 190 liter onder het net. Maar de bak is breed en handig ingedeeld, er kan redelijk wat mee.

Compromis
Behalve de binnenruimte zijn ook de rijkwaliteiten een compromis. Omdat de
dakconstructie nogal zwaar en de carrosserie extra verstevigd is, weegt de Coupé-Cabriolet meer dan een gewone Mègane. De 2,0-litermotor lijkt moeite te hebben met het gewicht van de Renault. Hij is zeker niet traag, maar zo'n blits model schept hoge verwachtingen. De motor brengt bij 120 km/h een vermoeiende, donkere brom ten gehore. De voorruitstijlen veroorzaken een indringend windgeruis, maar vreemd genoeg geeft de decibelmeter een acceptabel geluidsniveau aan. Schakelen gaat in de Mégane soepel, maar hij heeft een erg indirecte stuurbekrachtiging, iets wat zich vooral rechtuit manifesteert. De Mégane is vooral op comfort geënt maar het is gewoon lekker rijden in deze Renault.

Rumoerig
Met het dak open en de ruitjes omlaag, is het wat rumoerig, maar dat hoort bij een cabrio. Wel oppassen met instappen, want de punt van de ver achterover leunende voorraamstijl zit soms behoorlijk in de weg. Als je met de kap dicht rijdt, is het in de Mégane Coupé-Cabriolet 2.0 (€ 29.995) nog bijna even licht als met
de kap open, doordat Renault hem standaard voorziet van een glazen dak.
Met het zonnetje op de gesloten kap wordt het snel warm. Maar airconditioning
zorgt snel voor verkoeling. Ook standaard is stoelverwarming.

.

Signalement

Merk Renault
Model Mégane C-C 2.0 16V Authentique Comfort
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 30.095

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 99 kW / 136 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 191 Nm bij 3.750 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.355 mm / 1.777 mm / 1.404 mm
Wielbasis 2.522 mm
Massa leeg 1.385 kg
Laadvermogen 480 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.150 kg / 650 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,7 s (fabrieksopgave: 11,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 4,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 9,6s
Brandstofverbruik 8,4 l/100km
CO2-uitstoot 201 g/km

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum