Renault Mégane (2008) - Test

Parallelweg

Video
AutoWeek 47 2008
AutoWeek 47 2008

Je leest het in AutoWeek 47 2008

Renaults nieuwe middenklasser is niet zo spannend ontworpen als zijn voorganger. In Spanje zochten we uit of de Mégane III zich wellicht op een andere manier kan onderscheiden van zijn vele concurrenten.

Je kunt zeggen wat wilt van de vorige Mégane, Renault heeft er in ieder geval een statement mee gemaakt. Het hoekige design met als hoogtepunt de enorme kont, zorgde bij de onthulling wel voor wat ophef, maar enig lef kon je het merk niet ontzeggen. Bovendien waren de reacties over het algemeen positief. Waarom grijpt de fabrikant nu dan weer terug op een meer klassiek design? "Voor sommige landen bleek het ontwerp toch iets te veel van het goede", verklaart een productmanager. "De mensen die de auto geweldig vonden, kochten er een, maar vervolgens waren er toch te veel kopers die zich lieten afschrikken door het uiterlijk. Dat risico wilden we met deze auto niet lopen." Gelukkig heeft Renault wel iets anders gedaan om voor trotse berijders te zorgen: de coupé verschilt meer dan ooit van de vijfdeurs-versie en is een ware nekkendraaier geworden. Zelfs tegenover een designstatement als de nieuwe Scirocco blijft hij moeiteloos overeind. Renault ziet die Volkswagen dan ook als de grootste concurrent van de Mégane Coupé, samen met de Astra GTC.

Dan de gewone hatchback, die het natuurlijk moet opnemen tegen klassiekers als Golf, Astra en Focus. De auto is duidelijk een stuk groter en volwassener dan zijn voorganger. Toch is hij iets minder zwaar. De neus heeft iets van de Laguna, hoewel de gelijkenissen klein zijn. De achterkant is compleet anders, maar daardoor misschien wat anoniem. Haal het logo eraf en je ziet niet meteen dan het een Renault is. De achterlichtunits zijn wel erg groot, laten we het houden op een kwestie van smaak.

Van binnen is er duidelijk een kwaliteitssprong gemaakt. Het ziet er qua design heel aardig uit, we zien veel onderdelen terug uit de nieuwe Laguna, en dat bedoelen we als een compliment. Ook de afwerking is uitstekend. Wel zijn de materialen niet overal even mooi, hoe lager je komt, hoe harder het kunststof. Een Peugeot 308 doet het op dat vlak bijvoorbeeld een stuk beter. De onlogische plek van de cruisecontrolbediening is verplaatst: in plaats van links naast het stuur zit hij nu op de middentunnel … Franse logica? De uitrusting van de Mégane is heel behoorlijk, zelfs de goedkoopste versies hebben al radio, standaard ESP, airco en zes airbags.

Motoren

De nieuwe Fransman wordt in Nederland leverbaar met zeven motoren, vier benzineversies en drie diesels (zie kader). De belangrijkste benzinemotor, een gloednieuwe 1.4 TSE turbomotor met 130 pk, wordt pas leverbaar in het voorjaar van 2009. Zonder hem gereden te hebben durven we nu al te zeggen dat de beste keus wordt als u niet wilt dieselen.

Die diesels hoeft u zeker niet laten staan, want de dCI's zijn uitstekende motoren. We reden met de 130-pk-variant, die meer dan genoeg power heeft. Wel is er sprake van een klein turbogat bij lage toeren, maar vervolgens komt de turbo er heel soepel in. Het belangrijkste is echter hoe ongelooflijk stil de motor is. Dan het rijden zelf. Hierin lijkt de auto meer op de vorige generatie Mégane dan op bijvoorbeeld de nieuwe Laguna. Denk aan zeer licht stuurgedrag. Wel is onder meer de versnellingbak erg verbeterd en is het onderstel iets scherper geworden. Verwacht echter geen dynamisch rijgedrag, want sportief is de hatchback totaal niet. Als je eenmaal op een lange doordraaier zit gedraagt de auto zich prima; hij blijft goed op koers. Maar vooral het instuurmoment heeft meer weg van gokken dan van voelen waar je mee bezig bent. Bochtencombinatie op leuke weggetjes, dat is aan de nieuwe Mégane niet besteed. Hij heeft gewoon te lang nodig om zich te zetten. Dat wij over het algemeen niet zo'n fan zijn van dit soort weggedrag is bekend, maar liefhebbers van Franse comfort kunnen tevreden zijn: deze Mégane zal ze niet teleurstellen.

Heel anders

Maar dan de coupé. Vergis u niet: deze verschilt niet alleen qua uiterlijk van de vijfdeurs. De auto is standaard voorzien van een sportonderstel: de coupé is een stuk lager dan de vijfdeurs, en bovendien zijn de schokdempers harder afgesteld. Het verschil in rijervaring is fors. In deze auto worden bochten ineens wél leuk. Het stuurgevoel is nog steeds niet je van het, maar de auto zet zich in ieder geval lekker snel, zodat links-rechts combinaties je niet zo'n deingevoel geven als in de vijfdeurs. Dit sportonderstel wordt ook standaard geleverd op de snelste vijfdeursversies: de 180 pk TCE en de 150/160 pk-diesels die in 2009 volgen. Los bestellen is niet mogelijk.

Het zal voor Renault geen probleem zijn om berijders van de huidige Mégane te overtuigen een nieuwe aan te schaffen. De auto biedt meer van hetzelfde, maar dan op een veel hoger niveau. Met het behoudende design het is meest onderscheidende kenmerk van de vorige versie wel verdwenen. Het met een unieke eigenschap binnenhalen van nieuwe klanten wordt daardoor waarschijnlijk een stuk moeilijker. Voor de coupé (In 2009 goed voor zo'n 15 procent van de Mégane III-verkopen, denkt Renault.) ligt dat anders. Hij rijdt nog niet zo goed als bijvoorbeeld een Scirocco, maar met het prachtige design kun je wel wat mensen over de streep trekken.

De nieuwe hatchback staat begin december bij de dealers, de coupé volgt in februari 2009.

Renault Megane
Renault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault Mégane

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum