Renault Laguna Break RXE 1.6 16V (1999)
Ruime reisgenoot
Renault heeft vorig jaar de Laguna een facelift gegeven, die echter alleen ingewijden eraan zullen afzien. Het belangrijkst is de invoering van enkele andere motoren, waaruit we de 1.6 zestienkleps instapper kozen.
Natuurlijk wordt een stationcar op grond van de praktische laadmogelijkheden gekozen. Maar voor velen telt ook dat aan zo"n model een dynamischer uitstraling wordt toegekend dan aan een sedan. Sportiever, in de zin dat het een autostijl is voor mensen die er nogal eens op uit trekken om te kamperen of te buitensporten. Welk van deze elementen het zwaarst telde bij het ontwerp kun je vaak wel zien. Gaat het om ruimte, dan is de achtersteven hoger en forser dan wanneer het om stijl gaat.
De Renault Laguna Break oogt fors en de stationcar-aanbouw ziet er uit of "ie achteraf bovenop een sedan is gelegd.
Of je dit soort auto nu vooral kiest op stijl of op ruimte, zeker is dat het laatste zwaar telt. Dus daar komt "ie: hoe ruim zitten we? Als inzittende heb je heel weinig te klagen. Er is hoogte- en lendensteunverstelling op de bestuurdersstoel, en een verstelmogelijkheid op het stuur om je positie te kiezen. Evenzo kun je steeds met drieën, elk in je eigen rolgordel achterin zitten. Waar geen krapte heerst.
Bij de standaard Break is er voldoende beenruimte achterin de Laguna. Door een versterking in het dak pal boven de achterbank wordt de hoofdruimte beperkt. Achterin vinden we een hele forse laadbak, en in het interieur is er aardig wat bergruimte voor kleine spullen bij de zitplaatsen. Mooi strak console trouwens, met een klep over de radio. Jammer, dat het display voor tijd/buitentemperatuur boven in dat console geen radio-afstemming kan weergeven, zoals in het nieuwere model Mégane.
Geen sprintmonster
Nu we het toch over strak hebben: wat heeft die Laguna Break een mooi hoekige, gladde en pakhuis-achtige laadruimte. Daarin kun je heel wat koffers kwijt. De bak laat zich ook makkelijk tot in elk hoekje volpersen, over een prettig lage drempel heen.
In afmeting en aanzien is dit geen bescheiden auto, je kunt je afvragen of een 1,6-liter motor wel genoeg is. Renault bood in de Laguna eerder niet kleiner dan een 1.8, maar een moderne zestienkleps 1.6 is heel wat mans. Een sprintmonster is het dan niet. Dát soort sportiviteit zal ook lang niet ieders eis zijn bij een dergelijk voertuig. Over de souplesse valt meer positiefs te melden, je komt met deze motor prima mee in het verkeer. Ga je met volle bepakking op vakantie, dan houdt het niet over. Hoge reisgemiddelden kun je nog halen, daar de motor mooi rustig loopt op snelheid. Maar vlot optrekken is dan teveel gevraagd. Het nieuwe Renault-aggregaat komt makkelijk op toeren, maar loopt rauw en grommerig.
De acceleratiecijfers mag je middenklasse-doorsnee noemen. De Renault drinkt een stuk meer dan de fabriek voorspiegelt. In het algemeen is zo"n forse stationcar niet zuinig, dus daar moet je als koper rekening mee houden. Superstil is de Laguna niet, met 70 dB bij 120 km/h constant. Maar een extra versterker voor de radio heb je gelukking niet nodig om in alle rust van een muziekje te kunnen genieten. Zij het dat Renault er minder goed in slaagde omgevingsgeluid uit de cabine te weren. Raceliefhebbers moeten (en willen, waarschijnlijk) niet bij deze auto zijn. Rustig voortglijden is zijn stiel, al hoeft dat niet langzaam te gaan. Comfort kenmerkt zijn rijgedrag. Hij heeft een lichte, maar niet gevoelloze besturing. Het sturen gaat verder moeiteloos. Hij luistert goed naar het baasje en brengt je niet in moeilijkheden als het wat erg hard gaat. De Renault vertoont weinig onder- en overstuur, maar voelt wel wat zwaar aan. Ook omdat de zijdelingse stabilisatie slap is, de auto dus flink schuinhangt in de bocht. Samen met een weinig positief stuurgevoel levert dat geen dynamisch totaalbeeld op. Met de vering zoeken de Fransen het in de comfortabele hoek. Bij deze riante reisgenoot strekt het comfort zich tevens uit tot een complete aankleding. Zelfs airconditioning is standaard. Ondanks een enkele aanmerking (geluidwering, slappe stabilisatoren) valt prima te leven met de vernieuwde aloude Laguna - een goede keus dus.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Laguna Break RXE 1.6 16V |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 19.853 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 81 kW / 110 pk bij 5.750 tpm |
Maximaal koppel | 148 Nm bij 3.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 66 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.628 mm / 1.752 mm / 1.470 mm |
Wielbasis | 2.670 mm |
Massa leeg | 1.260 kg |
Laadvermogen | 770 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 680 kg |
Banden | 195/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 187 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,4 s (fabrieksopgave: 11,9 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,5 s / 18,8 s |
Brandstofverbruik | 7,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 183 g/km |