Renault Koleos
Beter laat dan nooit
- Albert-Jan Cornelissen
- Eerste rijtest
Als één van de laatste merken sluit Renault zich met de nieuwe Koleos aan bij het populaire clubje compacte SUV's. Daarbij is dankbaar gebruikgemaakt van zustermerk Nissan's expertise op 4x4-gebied en dochtermerk Samsung bouwt hem in Korea. Weet de Koleos nog wat toe te voegen aan deze klasse?
Als autobouwer kun je het je vandaag de dag niet meer permitteren om geen compacte SUV in het programma te hebben. Het succes dat Hyundai en Kia met de Tucson respectievelijk de Sportage hebben, ging niet onopgemerkt aan de westerse fabrikanten voorbij, die gestaag met hun eigen varianten op dit thema volgden. In de afgelopen periode maakten we kennis met onder meer de Opel Antara, Volkswagen Tiguan en Ford Kuga. Ook Peugeot en Citroën gingen voorzichtig overstag, door SUV's op basis van de Mitsubishi Outlander te introduceren. Alleen rond Renault bleef het stil. Tot nu toe, want als laatste jongetje van de klas betreedt de Régie nu ook het strijdtoneel met de nieuwe Koleos. En dat is meteen de allereerste SUV van het merk, als we de vierwielaangedreven versie die van de eerste generatie Scénic werd gebouwd niet meetellen.
En zoals de mannen van Renault tijdens de persconferentie fijntjes opmerken, wordt er niet 'simpelweg een SUV ingekocht en van een ander logo voorzien'. Een kleine sneer richting de rivalen van PSA, de Peugeot 4007 en Citroën C-Crosser.
Toch is ook de Renault Koleos niet van top tot teen een eigen ontwerp. Voor de 4x4-aandrijving klopte men aan bij zustermerk Nissan, dat een gedegen reputatie op dit vlak heeft. De Koleos maakt gebruik van de vierwielaandrijving van de Nissan X-Trail. Het gaat hier om het All Mode 4x4i-systeem, een automatisch inschakelende vierwielaandrijving met lamellenkoppeling, die normaliter uitsluitend de voorwielen aandrijft en alleen wanneer er slip optreedt tot 50 procent van het vermogen aan de collega's op de achteras doorgeeft. Bovendien kun je met een knop op het dashboard kiezen voor uitsluitend voorwielaandrijving of een vaste krachtverdeling van 50:50 voor het bedwingen van zwaar terrein.
Ook voor de bouw van de Koleos zocht Renault toevlucht bij een familielid. Samsung Motors in Korea neemt de fabricage voor zijn rekening. Sinds afgelopen december is de Koleos bovendien als Samsung QM5 op de Koreaanse thuismarkt te koop. Met recht een wereldburger dus, deze auto.
Weinig harmonieus
Toch is meteen duidelijk dat dit een Renault is. Aan de buitenzijde zie je dat met name aan de voorkant, die wel iets weg heeft van een uit zijn krachten gegroeide Scénic. Renaults designafdeling is met name trots op de onder een hoek van 45 graden geplaatste achterruit, die de Koleos tot een cross-over moet maken en een 'hatchbackachtige uitstraling' moet geven. Het eindresultaat oogt in onze ogen echter weinig harmonieus, echt mooi kunnen we de Koleos niet noemen. Op de een of andere manier passen voor- en achterzijde niet bij elkaar. Ook is het de vraag of de gemiddelde SUV-liefhebber stuk zal zijn van de al te ronde en brave vormen. Een auto als deze mag er wat ons betreft ook best een beetje stoer uitzien, je koopt een SUV toch mede om zijn stoere uitstraling?
Binnenin oogt het allemaal wel fraai en keurig afgewerkt. Je hoeft niet bang te zijn voor goedkope Koreaanse plastics, het dashboard heeft een overduidelijke Renault-snit en er zijn hoogwaardige, zacht aanvoelende kunststoffen gebruikt. Alleen de potiergrepen binnenin buigen wat al te makkelijk als je ze stevig beetpakt en dat doet wat goedkoop aan. Al met al echter een keurig interieur met geintjes die we uit de andere Renaults kennen, zoals een automatische handrem, een startknop met sleutelkaart en een joystick op de tunnelconsole voor de bediening van het navigatiesysteem. Alleen zit de genoemde startknop hier onder aan de middenconsole in plaats van naast het stuur waar je hem verwacht.
Wendbaar
Met een lengte van 4,52 meter is de Koleos handzaam genoeg voor in de stad, bovendien is-ie vrij wendbaar. Je hebt niet het gevoel met een kolos op pad te zijn, zeg maar.
Niet alleen het 4x4-systeem, maar ook de 170 pk sterke 2,5-liter benzinemotor stamt van Nissan. Daarnaast zijn er 2,0-liter dieselmotoren met 150 of 175 pk verkrijgbaar, waarmee de Koleos over dezelfde motoren beschikt als de X-Trail. Net als die auto is hij gebaseerd op het C-segment-platform van het Frans-Japanse concern. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Mégane heeft hij aan de achterzijde echter een multilink-as, die zou moeten bijdragen aan goede rijeigenschappen.
En rijden doet de Koleos ook best goed, maar het is qua dynamiek geen match voor bijvoorbeeld de Ford Kuga. Hij rolt in bochten behoorlijk om de lengteas, een gevoel dat versterkt wordt doordat de voorstoelen maar weinig zijdelingse steun bieden. Ook de besturing is geen onverdeeld genoegen. De stuurinrichting is behoorlijk indirect en biedt een weinig precies gevoel. Net als in andere Renaults voelt de besturing bovendien nogal kunstmatig aan.
Bij de Koleos is de nadruk overduidelijk op comfort gelegd. Zelfs op het beroerde Marokkaanse asfalt waar we met de nieuweling rijden, voelen we oneffenheden binnenin nauwelijks. Bovendien is het lekker stil aan boord, zowel bij de benzine- als bij de dieselversie. De motoren laten zich nauwelijks horen en ondanks de hoge opbouw laat de rijwind zich niet storend gelden. Ook met het comfort aan boord zit het wel snor. Zowel voor- als achterin vind je (zelfs bij het optionele panoramadak) meer dan voldoende hoofd- en beenruimte. De MPV-eigenschappen die Renault claimt, zien we er echter niet aan af. Daar is meer voor nodig dan vliegtuigtafeltjes en een handvol opbergvakken.
De kofferbak is trouwens met 450 liter wel lekker ruim. De in twee delen openende achterklep vinden we echter niet handig, omdat het telkens een extra handeling vergt als je zwaardere voorwerpen in de bagageruimte wilt leggen.
Indruk
Zoals gezegd is de Koleos voorzien van lekker stille motoren, vooral de 2,5-liter Nissan-motor maakt indruk. Het is een heerlijk soepel oppakkende motor en weet goed raad met de toch niet lichte Renault. Je hebt altijd trekkracht voorhanden, waardoor je niet vaak naar de pook van de (overigens uitstekend schakelende) zesbak hoeft te grijpen. De begin volgend jaar voor deze motor leverbare automaat lijkt ons dan ook niet echt nodig.
Ook bij de dieselmotor zou je lekker veel koppel bij lage toeren verwachten, maar dat valt vies tegen. Helemaal onderin geeft hij niet thuis, je moet zelfs bovenmatig veel gas geven om soepel van zijn plek te komen. Eenmaal boven de 2.000 tpm gaat de tweeliter zelfontbrander gretig aan de slag, inhalen is dan zo gepiept. We reden met de 150 pk sterke variant, die ruimschoots voldoende is voor de Koleos. Wanneer we even later echter het ruige terrein induiken, komt het gebrek aan trekkracht onderin weer overduidelijk naar voren. Op niet eens zo steile hellingen moet je echt terug naar de eerste versnelling, en zelfs dán moet je behoorlijk gas blijven geven om boven te komen. Afgezien daarvan zijn de terreineigenschappen prima, mede door de kleine overhang voor en achter (en daarmee grote aanrijhoeken). Er is altijd grip voorhanden, bovendien wordt je bijgestaan door allerlei elektronica. Zoals een bergafrijhulp die zelfs werkt bij achteruitrijden. Ook een hill holder is standaard aanwezig op de vierwielaandrijvers. In Nederland zullen de voorwielaangedreven versies echter toereikend zijn, die voor scherpe vanafprijzen van E 29.000 voor de benzineversie en 34 mille voor de diesel zorgen. Concurrenten als de Opel Antara en Volkswagen Tiguan zijn ettelijke duizenden euro's duurder. In combinatie met een rijke uitrusting zorgt dat ervoor dat de Renault Koleos ondanks zijn late komst best een plekje in de markt zal weten te vinden.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.