Renault Kangoo BeBop (2009) - Test

Pret-landaulet

Renault Kangoo Be Bop
Renault Kangoo Be BopRenault Kangoo Be BopRenault Kangoo Be BopRenault Kangoo Be BopRenault Kangoo Be BopRenault Kangoo Be BopRenault Kangoo Be Bop
AutoWeek 22/2009
AutoWeek 22/2009

Je leest het in AutoWeek 22/2009

Renault deinst niet terug voor een opvallend modelletje op z'n tijd. Denk maar aan de Avantime en de Vel Satis, om maar eens twee recente voorbeelden te noemen. De nieuwe Kangoo BeBop, is weer zo'n gewaagde auto. Een ingekorte Kangoo met de indeling van een landaulet, waarbij alleen de achterpassagiers het cabriogenoegen kunnen ervaren. Je moet 'm gezien hebben om het te geloven.

Als je voor het eerst oog in oog staat met de Kangoo BeBop, is het wel even wennen aan zijn gedrongen uiterlijk. De nieuwe creatie van Renault staat op het ingekorte platform van de Scénic II; het vorige model dus. De normale Kangoo het doet met de onderkant van de Grand Scénic II. Als besteller heet de korte Kangoo Compact Express en is hij concurrent van het bestelautotrio Nemo, Bipper en Fiorino van Citroën, Peugeot en Fiat. De compacte Kangoo is 3,87 meter lang; daarmee is hij dus een stukje korter dan een Clio.

Bij de mensen van Renault maakte de ingekorte Kangoo de creativiteit los en tevoorschijn met een personenautoversie. De BeBop is een auto van een frivoliteit zoals alleen de Fransen die kunnen maken. Het is een vierzitter geworden met een driedelig glazen dak en een Landaulet-constructie. Dat betekent dat de achterzijde van het dak kan worden opgeklapt, zodat de achterinzittenden als bij een cabriolet in de open lucht zitten. Landaulet? Waar heeft u dat de afgelopen tijd eerder gehoord? Inderdaad: Maybach kwam een tijdje geleden met de megalomane en onbetaalbare Landaulet-versie van de 62. De Kangoo BeBop is op het moment dus de tweede in zijn soort.

TGV-gevoel

De twee zetels achterin – een gewone bank is er niet – zijn afkomstig uit de Scénic en zijn wat hoger geplaatst dan de voorstoelen. Het riante uitzicht achterin, moet volgens de ontwerpers zorgen voor een TGV-gevoel. De stoelen zijn inklapbaar en uitneembaar, zodat deze markante Kangoo ook kan worden als mini-besteller.

Dan het dak: voorin hebben beide inzittenden hun eigen glazen dak dat ze naar believen open of dicht kunnen doen. Het middelste deel is niet te openen. Het achterste deel kan met twee ontgrendelingen worden losgemaakt en vervolgens over het dak geschoven. Dan staat er ineens een semi-cabriolet voor je neus. Het openen gaat handmatig, maar een elektrische bediening mis je niet. Het dak gaat dicht door 'm via een hendel op het dak weer op z'n oorspronkelijke plek te schuiven. Om dat vlekkeloos te laten verlopen, moet je wel even op het achterdek gaan staan.

De achterruit is met de afstandbediening open en dicht te doen. Handig voor als de inzittenden achterin toch een koude nek krijgen tijdens hun openluchtsensatie. Op het parkeerterrein van de supermarkt is het ook een handige gadget; de enorme achterdeur hoeft namelijk niet open om de tassen in de bagageruimte te zetten. Stel je van de bergruimte daar trouwens niet al te veel voor. Wie met de Be Bop met z'n vieren op vakantie wil, zal moeite moeten doen om alle bagage er in te stouwen. Gelukkig passen de laatst overgebleven tassen tussen de achterstoelen.

Verkikkerd

Het motorenaanbod is lekker overzichtelijk: Renault heeft een 1,6-liter benzine in de aanbieding met een vermogen van 105 pk en een 1,5-liter dCi met het zelfde vermogen. Ook over het uitrustingsniveau hoef je geen ruzie te krijgen: er is er slechts eentje. De motoren verrichten geen wonderen maar doen wat je er van verwacht, scheurneigingen krijg je toch niet in dit glaspaleis. De diesel is van die twee in het voordeel omdat hij door zijn riantere koppel wat smeuiiger accelereert. Door de prijs kies je toch liever voor de benzinevariant. Die kost namelijk 19.990 euro en de diesel staat in de prijslijst voor 24.090 euro. De energielabels, een D- voor een diesel en een E-label voor de benzine, zorgen onder meer voor de hoge bedragen. Je dus moet wel behoorlijk verkikkerd zijn op de BeBop, wil je 'm kopen.

Tijdens het rijden zorgt de korte Kangoo voor een positieve verrassing. Je zou denken dat het rijden zo'n radicaal ingekorte auto een stuiterende ervaring is. Maar niks daarvan: hij is comfortabel zoals je dat van een Renault verwacht. Met dank aan de Scénic-genen. Knap gedaan.

Renault hoopt wat oudere kopers, de zogeheten 'empty nesters', te kunnen verleiden voor de BeBop. Da's natuurlijk een vreemd verhaal als je bedenkt dat de lol in deze Kangoo vooral achterin is te beleven. En daar vervoert de doelgroep hooguit een paar keer per jaar de kleinkinderen. Ook ziet Renault de BeBop als zakenauto voor bijvoorbeeld advertentiebedrijven, evenementenorganisaties en makelaars. In Nederland wil Renault tweehonderd BeBops per jaar verkopen; negentig procent daarvan heeft volgens verwachting een benzinemotor. De personenversie van de Fiat Fiorino, die Qubo heet, is natuurlijk een gedoodverfde concurent. Renault ziet de frivole Kangoo ook als rivaal van andere Franse lef-ontwerpen als de Citroën C3 Pluriel en de Peugeot 1007. En we zien wat er met die auto's gebeurt: ze verkopen nagenoeg niks.

Video

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum