Range Rover Evoque TD4 180 - Op de Rollenbank

Doortimmerde keuze

22 reacties

Video
AutoWeek 32 2021
AutoWeek 32 2021

Je leest het in AutoWeek 32 2021

De vorige keer dat er een product van Land Rover op de rollenbank stond, was die auto een flink percentage van zijn vermogen kwijt. Maar dat was er een uit de jaren 60. In die tijd was het gebruikelijk dat het opgegeven vermogen van een Engelse auto niet in de buurt kwam van de meting. Deze Evoque heeft een ontzettend Engelse, maar hypermoderne Ingenium-diesel aan boord, die ook nog is gechiptuned. Eens kijken wat dat oplevert.

De helemaal Engelse Ingenium-motor is juist waarom Numan Okan deze Range Rover graag wilde hebben. “Ik heb hem samen met mijn vader. Hij vond de Evoque altijd al een interessante auto.

Maar de modellen van voor de facelift spreken mij helemaal niet aan. Die van daarna vind ik juist extra interessant.” Dat vinden we maar een ingewikkelde bewering, want zó anders zijn die auto’s nou ook weer niet. “Maar het zit ’m erin dat de versies van vóór de facelift een dieselmotor van Ford hebben en deze eentje van eigen ontwikkeling. Dit is dus een échte Range Rover en geen halve Ford.”

We hebben goede moed dat de diesel zijn vermogen wel zal halen. Ooit stond hier ook onze duurtest-Jaguar XF op de rollenbank met een diesel uit dezelfde familie. Die haalde keurig zijn cijfers. De Evoque van Numan is ook nog eens getuned. “Bij Tuning Service Huizen is hij stage 1 gechiptuned. Dan wordt er 210 pk en 490 Nm opgegeven.” Dat is een vrij bescheiden 30 pk bovenop de fabrieksopgave. Numan: “De auto is na die kuur wel merkbaar sterker geworden, dus het heeft in elk geval een positief effect. Nu maar eens zien of we het vermogen ook kunnen meten.”

STOERDER

Als Ghisbert de auto insnoert, vertelt Numan nog wat meer over de Land Rover. “Hij komt rechtstreeks van de eerste eigenaar in Duitsland. Vind je het een vrouwenauto? Nee toch? Hij is na de facelift toch echt wel wat stoerder geworden.” Na aankoop hebben Numan en zijn vader de wielen laten poedercoaten; een glascoating van de lak staat nog op de wensenlijst.

Numan vraag aan Ghisbert of het nog effect zal hebben dat hij premium diesel heeft getankt. “Voor een vermogensmeting maakt dat bij diesel niet uit. Maar het is altijd goed om te doen als je je auto tot in lengte van jaren gezond wilt houden.”

De vermogensmeting levert niet op wat er wordt verwacht – al is er geen wereldschokkend verschil. Zou je daarmee terug naar de chiptuner kunnen gaan? “Dat wordt een moeilijk verhaal,” zegt Ghisbert. “Dan had je eigenlijk ook een voormeting moeten hebben gedaan. Ik zou niet weten of zo’n motor af fabriek altijd zijn vermogen haalt. Ik ken de reputatie niet goed. We zien hier niet zo veel Land Rovers.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Land Rover
Model Range Rover Evoque 2.0 Td4 180 4WD Pure
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 9 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 67.195

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.999 cc
Maximaal vermogen 132 kW / 180 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 430 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 54 l
Lengte / breedte / hoogte 4.371 mm / 1.895 mm / 1.635 mm
Wielbasis 2.660 mm
Massa leeg 1.746 kg
Laadvermogen 604 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden225/65R17Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,0 s
Brandstofverbruik 6,2 l/100km
CO2-uitstoot 134 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (22) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum