Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Range Rover Evoque Convertible

Showboy

17
Range Rover Evoque Convertible
Range Rover Evoque ConvertibleRange Rover Evoque ConvertibleRange Rover Evoque ConvertibleRange Rover Evoque ConvertibleRange Rover Evoque ConvertibleRange Rover Evoque ConvertibleRange Rover Evoque ConvertibleRange Rover Evoque ConvertibleRange Rover Evoque Convertible
  • Roy Kleijwegt
  • Eerste rijtest
5 mei 2016 om 09:11
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 13 2016
AutoWeek 13 2016

Je leest het in AutoWeek 13 2016

Waar een markt is, is een auto. En als Land Rover denkt dat er kopers voor een cabrio-SUV zijn, dan maakt het die! Na de eerste verbazing blijkt de Range Rover Evoque Convertible bovendien meer dan alleen een showboy.
Toen Land Rover in 2012 de conceptversie van de Evoque-cabrio toonde, werd die met de nodige scepsis ontvangen. Het paste gewoon niet bij het robuuste Land Rover, was een veelgehoorde klacht. En bovendien, hoe raar is het idee van een cabrio-SUV wel niet! Zitten daar überhaupt mensen op te wachten? Dat is natuurlijk een vrij naïeve gedachte. Een autofabrikant als Land Rover zet heus geen verzinsel op de markt zonder vooronderzoek. Daar komt bij: hoe revolutionair is het concept nu eigenlijk? Ja, er was natuurlijk al die wat rare Nissan Murano met open dak, maar zodra we in levenden lijve tegenover de geopende Evoque staan, schieten ineens allerlei beelden te binnen van Amerikanen van weleer. Trucks en pick-ups die je ook gewoon met open dak had. Modellen als de Chevrolet Blazer. Dak eraf en gaan. En met een goede kleur, dikke wielen en mooie omgeving is er absoluut niets lulligs aan de Range Rover Evoque Convertible. Sterker nog, de auto klopt veel meer dan we in eerste instantie hadden gedacht. Een rijtje open Evoques geparkeerd naast een fijn strand, de paardenrenbaan of in een duur skigebied, het voelt meteen vertrouwd. Hij heeft de looks, die niet minder worden met de kap eraf. Uiteraard zit er wel wat werk aan het dakloos maken van een auto. Land Rovers constructie met stoffen kap betekent dat het voor de laadruimte in elk geval niet uitmaakt of je met het dak open of gesloten rijdt. Wel is de kofferbak fors kleiner dan in de dichte variant: je hebt nog 251 liter over. De stoffen kap is volgens het merk de grootste in zijn soort, waarschijnlijk met de nieuwe Mercedes S-klasse cabriolet als goede concurrent. Het sluiten van het dak duurt 21 seconden, openen gaat met 18 seconden iets sneller. Een fijne bijkomstigheid is dat dit ook rijdend kan gebeuren, tot 50 km/h. De schouderlijn van de koets loopt opvallend veel omhoog, waardoor je geen enorme stoot aan vouwdak ziet. Om te zeggen dat de auto met het dak dicht mooi is, gaat te ver, maar het had erger gekund. Omdat je vrij diep zit, is de windoverlast zeer beperkt als je met het dak open rijdt, zelfs op snelwegtempo. Overgewicht Stijfheid is sowieso een probleem bij een cabriolet, maar bij deze Evoque komt daar nog eens bij dat hij ook tijdens terreinrijden goed in vorm moet blijven. Er zijn daarom forse verstevigingen doorgevoerd, met een meergewicht van ruim 250 kilo tot gevolg. Het totaalgewicht voor de dieselversie die wij reden, komt daarmee op 1.967 kilo. Je merkt dit vooral met hard aanremmen, waarbij de auto behoorlijk doorduwt. Wel zijn de terreinkwaliteiten nog altijd boven par. Geholpen door het bekende Terrain Response-systeem tackelt de auto hellingen, modder sneeuw en heuvels zonder moeite waarbij het de gasrepons, de krachtverdeling tussen de wielen en ESP naar eigen inzicht aanpast. Het al op de Range Rover Sport verkrijgbare Progress Control voegt daar een prachtige optie aan toe: het is een soort cruisecontrol voor terreinrijden, waarbij je een tempo kiest, waarna de auto zelf gas en rem hanteert om dat tempo gestructureerd aan te houden, of je nu daalt, stijgt of door de prut rijdt. Het gaat veel vloeiender dan wanneer je zelf het gaspedaal zou bedienen. Op termijn wordt deze optie voor het hele Land Rover-gamma beschikbaar. Op de weg blijkt de auto net als zijn dichte broer aan de stevige kant geveerd, maar zonder dat hij extreem oncomfortabel is. Verwacht echter niet de dynamische kwaliteiten van bijvoorbeeld een BMW X3 of de verfijning van een Mercedes GLC. De nieuwe negentrapsautomaat past zeer goed bij de 2,0-liter dieselmotor met 180 pk die wij probeerden, maar werkt het beste als je zelf je schakelmoment kiest: de kickdown reageert soms net wat te langzaam. De motor kennen we al uit de Jaguar XE, maar je kunt merken dat hij in de Evoque veel beter geïsoleerd is. Ook met de kap open is de dieseldreun nooit storend. Het vermogen is afdoende, zonder van de SUV een strepentrekker te maken. Het nieuwe multimediasysteem is een gigantische verbetering ten opzichte van het oude van Jaguar en Land Rover. Het menu is strak en de bediening sneller en prettig. Eén van de grootste nadelen van beide merken is hiermee verdwenen. De open Evoque vult een niche waarin op dit moment nog weinig te krijgen is. Land Rover heeft er alle vertrouwen in dat de klanten het bijzondere model zullen weten te vinden. Aan de kwaliteit van de auto zal het niet liggen, en wij verwachten binnen een paar jaar navolging van concurrenten. Half juli staat de auto bij de dealers.
Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Land Rover Range Rover Evoque
Land Rover Land Rover Range Rover Evoque

Uitgelicht aanbod

    Land Rover Range Rover Evoque 2.0 Si 4WD Prestige | 241 PK | NAVI | MERIDIAN | PANO | LEDER | CRUISE | CLIMATE | LMV | TREKHAAK |

    Land Rover Range Rover Evoque 2.0 Si 4WD Prestige | 241 PK | NAVI | MERIDIAN | PANO | LEDER | CRUISE | CLIMATE | LMV | TREKHAAK |

    • 2012
    • 115.643 km

    € 25.945

    Land Rover Range Rover Evoque 2.0 P300e AWD SE Limited | Zwart Leder | 360° Camera | Navigatie | Nieuw € 89.000,-

    Land Rover Range Rover Evoque 2.0 P300e AWD SE Limited | Zwart Leder | 360° Camera | Navigatie | Nieuw € 89.000,-

    • 2021
    • 8.964 km

    € 78.480

    Land Rover Range Rover Evoque 2.2 eD4 150pk 2WD Prestige

    Land Rover Range Rover Evoque 2.2 eD4 150pk 2WD Prestige

    • 2013
    • 195.743 km

    € 15.950

Meer Land Rover Range Rover Evoque occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Range Rover Evoque

    16
    • 22 juni 2021

Lezersreacties (17) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Land Rover Range Rover Evoque specificaties
  • Land Rover Range Rover Evoque occasions
  • Land Rover Range Rover Evoque video's
Advies en informatie
  • Land Rover Range Rover Evoque tests
  • Land Rover Range Rover Evoque gebruikersreviews
  • Land Rover Range Rover Evoque index
PREMIUM
Volkswagen T-Roc Cabrio – Range Rover Evoque Convertible (occasion) - Dubbeltest

Volkswagen T-Roc Cabrio – Range Rover Evoque Convertible (occasion) - Dubbeltest

Als open SUV neemt de nieuwe Volkswagen T-Roc cabrio het stokje over van de Range Rover Evoque...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Land Rover Range Rover Evoque 2.0 TD4 150 4WD SE (2015)

    Land Rover Range Rover Evoque 2.0 TD4 150...

    • 2 december 2015
  • Gebruikersreview
    Land Rover Range Rover Evoque 2.2 eD4 2WD Pure Business Editi (2014)

    Land Rover Range Rover Evoque 2.2 eD4 2WD...

    13
    • 18 augustus 2014
  • Gebruikersreview
    Land Rover Range Rover Evoque 2.2 SD4 4WD Dynamic (2012)

    Land Rover Range Rover Evoque 2.2 SD4 4WD...

    11
    • 19 juni 2013
  • Gebruikersreview
    Land Rover Range Rover Evoque 2.2 TD4 4WD Pure (2012)

    Land Rover Range Rover Evoque 2.2 TD4 4WD...

    44
    • 15 januari 2012
  • Gebruikersreview
    Land Rover Range Rover Evoque 2.2 TD4 4WD Prestige (2012)

    Land Rover Range Rover Evoque 2.2 TD4 4WD...

    33
    • 29 oktober 2011
meer reviews
Rij-impressie - Range Rover Evoque Convertible

Rij-impressie - Range Rover Evoque Convertible

47

De open versie van de Range Rover Evoque is zonder twijfel één van de meest bijzondere...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Lexus NX 450h+ vs. Range Rover Evoque - Dubbeltest

    Lexus NX 450h+ vs. Range Rover Evoque -...

    • 22 maart 2022
  • Achteruitkijkspiegel - 'MPV's waren best leuk, zonde dat ze verdwijnen'

    Achteruitkijkspiegel - 'MPV's waren best...

    48
    • 5 maart 2022
  • Reportage
    Is een plug-in hybride geschikt voor terreinrijden?

    Is een plug-in hybride geschikt voor terreinrijden?

    18
    • 12 september 2021
  • PREMIUM
    4x4 met een elektrische duw - Kia Sorento PHEV - Range Rover Evoque P300e - Jeep Wrangler 4xe - Reportage

    4x4 met een elektrische duw - Kia Sorento...

    • 24 augustus 2021
  • Range Rover Evoque TD4 180 - Op de Rollenbank

    Range Rover Evoque TD4 180 - Op de Rollenbank

    • 12 augustus 2021
  • Nieuws
    Range Rover Evoque als LWB met lange wielbasis

    Range Rover Evoque als LWB met lange wielbasis

    3
    • 19 juli 2021
  • Nieuws
    Range Rover Evoque als Evoque HST en Bronze Collection

    Range Rover Evoque als Evoque HST en Bronze...

    2
    • 12 mei 2021
Merk
Merk
  • Range Rover Sport - Eerste kennismaking

    Range Rover Sport - Eerste kennismaking

    33
    • 9 juni 2022
  • Nieuws
    Land Rover Defender 130: extra lang, extra riant

    Land Rover Defender 130: extra lang, extra...

    51
    • 31 mei 2022
  • Nieuws
    Land Rover Discovery – Back to Basics

    Land Rover Discovery – Back to Basics

    56
    • 21 mei 2022
  • Nieuws
    Land Rover Defender 130: 5,10 meter lang en plek voor acht

    Land Rover Defender 130: 5,10 meter lang...

    25
    • 18 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Range Rover Sport: plug-ins, V8 én elektrisch!

    Nieuwe Range Rover Sport: plug-ins, V8...

    92
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Range Rover Sport gelekt

    Nieuwe Range Rover Sport gelekt

    13
    • 28 april 2022
  • Nieuws
    Land Rover werkt aan ruigere Defender

    Land Rover werkt aan ruigere Defender

    9
    • 27 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden