Profieldiepte - Bandentest

Een band voor het leven

Remweg SUV bandentest
AutoWeek 37 2019
AutoWeek 37 2019

Je leest het in AutoWeek 37 2019

Aquaplaning op de snelweg: met versleten banden kan dat al met een snelheid van 100 km/h levensgevaarlijk zijn.

Zo’n situatie hoop je op de openbare weg nooit mee te maken: we trappen het rempedaal in en er gebeurt … niets! Gelukkig rijden we niet op een drukke snelweg, maar op een afgesloten testcircuit. Hier kunnen we het aquaplaning-gevaar waaraan automobilisten regelmatig worden blootgesteld, nabootsen. Met drie verschillende banden met uiteenlopende profieldieptes (nieuw, 5, 3 en 1,6 millimeter) simuleren we een rit over de snelweg met een maximum snelheid van 130 km/h in de regen. In een stortbui om precies te zijn, zoals we die de laatste tijd steeds vaker meemaken. De ruitenwissers staan op de hoogste stand als de remlichten van de voorligger aangaan. De bestuurder trapt hard het rempedaal in om een veilige tussenafstand aan te houden, je hoort de kleppen van het ABS- en ESP-systeem gejaagd bewegen om grip op de gevaarlijke situatie te krijgen.

Onze testauto met een profieldiepte van net iets meer dan 1,6 mm (het wettelijke minimum in Nederland) vertraagt nauwelijks. De banden zijn het contact met de weg al kwijtgeraakt en reageren niet eens meer op stuurbevelen. Hoewel we het rempedaal uit alle macht intrappen, komt de rode Golf pas na meer dan 150 meter tot stilstand. Tijdig stoppen voor de barrière lukt niet meer, met een snelheid van 106 km/h knalt onze Volkswagen door de stapel met kartonnen dozen. Als we in de spiegel kijken, zien we dat de andere Golf, uitgerust met banden met de maximale profieldiepte, na slechts 60 meter tot stilstand is gekomen. Ruim voor de dozenmuur.

Officieel heet het aquaplaning, het verschijnsel dat de banden het wegcontact verliezen. Als dat fenomeen de kop opsteekt, kunnen ook elektronische beschermengelen als ABS en ESP weinig meer uitrichten. Het is een absolute nachtmerrie voor automobilisten en als we zo naar de omver gereden dozenmuur kijken, kunnen we niet anders concluderen dan dat dit in het echte leven fataal had kunnen aflopen.

Nu is het niet ons doel om je met deze test angst aan te jagen. We beseffen dat nieuwe banden een hoop geld kosten en ook met het oog op het grondstoffengebruik niet voortijdig moeten worden vervangen. Daarbij komt nog eens dat bij een afnemende profieldiepte de rijeigenschappen op droog wegdek (remmen/rijgedrag) steeds beter worden, net als de rolweerstand en het afrolgeluid. Het is echter belangrijk dat je de profieldiepte van de banden regelmatig laat controleren. En als het hard regent en het gevaar van aquaplaning op de loer ligt, is het natuurlijk ook raadzaam om je snelheid te verlagen. Zo simpel kan het zijn!

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren