Praktijkervaring Renault Austral: wordt eigenheid gewaardeerd door gebruikers?
Eigenaren over hun Austral
- Elco van der Meer
- Praktijkervaring
In 2015 kwam Renault voor de tweede keer met een iets grotere cross-over. De Kadjar moest de eerste Koleos doen vergeten. De nieuwe poging werd op basis van de Nissan Qashqai ontwikkeld en had, net als zijn Japanse evenknie, succes. Zijn opvolger gaat door het leven als Austral en is veel meer eigen, maar doet dat ‘m ook goed? Eigenaren en gebruikers geven het antwoord.
Ondanks inspanningen van de designafdeling herkende je in de Kadjar nog best veel Nissan, ook vanbinnen. Bij de Austral is dat helemaal anders. Niet alleen het uiterlijk past perfect binnen het gamma, ook technisch is de auto op en top Renault. Zo vind je in dit model, naast gangbare mild-hybride benzinemotoren, ook de technisch vernuftige hybride aandrijflijn met 1,2-liter driecilinder turbomotor en kun je kiezen voor 4Control vierwielsturing, uniek in dit segment.
Hoe rijdt de Austral?
We beginnen met de eigenaar van een Austral Hybrid 200 Iconic Esprit Alpine, het topmodel van de serie, voorzien van 4Control. “Het is een zeer comfortabele reisauto”, concludeert hij, “op de snelweg is hij briljant, koersvast (4Control), stil, altijd voldoende vermogen.” Ook in de stad presteert de auto naar wens. “Superwendbaar, licht sturend maar niet vaag, altijd voldoende vermogen en snel optrekken door de EV-ondersteuning.” Een Austral Mild Hybrid-rijder is er kort over: “Auto rijdt fijn, goede wegligging en je hebt niet in de gaten dat het een grote auto is.”
Ook de eigenaar van een Austral Hybrid in Techno-trim is enthousiast over het weggedrag van zijn Renault. “Het rijcomfort is boven verwachting en geruisloos. Eigenlijk ben ik op alle punten heel positief enthousiast. Zelfs de 19" wielen zijn niet hinderlijk bij drempels.” De eigenaar van een vergelijkbaar uitgevoerde Austral is minder te spreken over het comfort. “Op lagere snelheden én vooral op klinkerwegen is de auto naar mijn smaak te straf afgesteld.”
Daar staat een positieve beoordeling op gladder asfalt tegenover. “Het rijgedrag op snelheid (Duitse Autobahn) is prima. Boven de 130 km/h is er geen overgang van benzine naar elektrisch. Dat komt de rust aan boord ten goede. Ook het rijgedrag zelf is op rechte stukken en snellere bochten prima.” Wel maken deze en enkele andere rijders opmerkingen over het windgeruis op hogere snelheden.
Meningen aandrijflijn verdeeld
De Esprit Alpine 4Control-rijder die overwegend goed te spreken is over zijn auto heeft één belangrijk kritiekpunt. “De 3-cilinder die op de snelweg heerlijk presteert is een vervelende brompot. Bij koude start maakt hij een bak herrie alsof ik met de John Deere van de buurman op pad ben. Bij 50 km/h cruisen gaat hij vaak en langdurig op hoge toeren de accu opladen, dat doet hij bij een vervelend toerental.” Zijn conclusie: fijne aandrijflijn, zolang je uit de stad blijft.
Een andere Hybrid 200-rijder houdt het blad voor zijn mond verder weg. “Samenspel tussen benzinemotor en elektromotor is simpelweg slecht”, schrijft hij. “De overgangen zijn goed voelbaar, de accelaratie verloopt schokkerig (welke modus je ook kiest) en de uiteindelijke rijbeleving is onrustig.” Een Esprit Alpine-rijder beschrijft dit als volgt: “Vertraging soms bij het gas geven, dit is als de Renault niet weet of hij benzine moet bezuinigen, of kracht erbij wil geven bij het volledig gas geven.”
De volgende bestuurder merkt dit samenspel ook bij zijn Hybrid 200 Techno, maar vindt het allesbehalve problematisch. “De automatische aandrijving en schakeling is soms merkbaar aan het werk, maar ik kan er eerlijk gezegd alleen maar van genieten. Opvallend is dat bij files en in de bebouwde kom de auto er heel nadrukkelijk voor kiest om zoveel mogelijk meters volledig elektrisch te rijden en daarvoor dan regelmatig de benzinemotor kortstondig even flink laat draaien om de batterij op te laden.”
Een deel van deze kritiek compenseert de Austral Hybrid 200 met een daadwerkelijk gunstig benzineverbruik. “Ondertussen de 10.000 kilometer gepasseerd met de auto. In deze periode het verbruik bijgehouden en ondertussen rijdt de auto ongeveer 1:18,5. Dat is wanneer ik wisselend snelweg en binnenwegen rijdt”, aldus de eigenaar die niet te spreken is over het samenspel binnen de aandrijflijn. “Het verbruik over 1 jaar is precies 1 op 20 (of 5 liter per 100 km)”, laat een andere rijder weten.
Ruimteaanbod en zitcomfort
Als het gaat om comfort en ruimte scoort de Austral bij zijn gebruikers. “Zitruimte is ruim voldoende”, vindt de eigenaar van een Austral Hybrid 200 Techno. “Je zit wat hoger en rechtop, hebt beter zicht (vooruit) en achterin zitten de kinderen (qua hoofdruimte) beter dan in de Skoda Superb.” Ook de eigenaar van een mild hybride Austral is te spreken over het ruimteaanbod. “Achterin met de verschuifbare achterbank kunnen drie volwassenen zitten, bagageruimte is dan wel op de kleinste stand/ruimte maar nog ruim genoeg voor een paar tassen en jassen.” Wel merken een paar eigenaren op dat de vloer achterin oploopt richting de voorstoelen. “Voelt voor de dames met pumps niet heel erg prettig aan met uitstappen.”
Over het zitcomfort voorin zijn bijna alle eigenaren positief. “Stoelen zitten zoals gewoonlijk goed in een Renault. Goede verstelmogelijkheden zowel omhoog/omlaag als voor/achter”, aldus de mild hybride-rijder. “De zit en de stoelen vind ik geweldig”, schrijft een ander. “Geen centje pijn om 850 km op een dag te rijden.”
Toch zijn er ook kritiekpunten. “Prettige zitpositie gevonden in de elektrische bestuurdersstoel”, begint de eigenaar van een als Techno uitgevoerde Austral. “Ik heb wel de indruk dat de positie van de lendensteun niet mee opgeslagen wordt in het gebruikersprofiel. De drie bestuurders in het gezin hebben elk een eigen profiel in het systeem, wat eigenlijk wel een must is.” Voor een andere Techno-rijder schiet de verstelbaarheid tekort. “De stoel is op veel manieren te verstellen, alleen is de kanteling van de zitting niet instelbaar. Ik ervaar relatief weinig steun achterin de stoel en juist veel (beetje klemmend) gevoel onder de benen.”
Austral scoort met infotainment
Sinds enige tijd werkt Renault met op Android Automotive gebaseerd infotainment. Dit doet het goed bij gebruikers, die vrijwel unaniem enthousiast zijn. Een bestuurder die naar tevredenheid meerdere Renaults versleet schrijft erover: “Software die niet op Renault-eigen manier traag reageert maar gewoon weg door de Google integratie snel is en goed reageert.” Dat ervaart ook een andere bestuurder: “Google-navigatie is echt heel fijn, geweldig om je adres te roepen en gaan. Geen getyp meer, maar gewoon: ‘Hé Google, navigeer naar huis.” Desondanks melden gebruikers ook kleine irritaties. Zo wordt de ingestelde rijmodus niet onthouden na het uitzetten van de auto.
Dit lijkt een kleine frustratie, maar de rijmodus bepaalt ook hoe de auto in sommige situaties reageert. De volgende eigenaar vindt de adaptieve cruisecontrol bijvoorbeeld het fijnst werken in de eco-modus. “Zodra de Eco-mode aanstaat werkt deze een stuk rustiger en is dan zeer comfortabel tijdens het rijden. Al neem ik dan het langzamere versnellen voor wat het is. Daar wen je aan.”
Onderhoud, storingen en irritaties
Over die cruisecontrol gesproken, de eigenaar van een Austral Techno uit 2023 is er niet blij mee. “De adaptieve cruisecontrol werkt niet consistent”, ervaart hij. “Regelmatig grijpt deze onverwacht in terwijl er niets aan de hand is en vervolgens gaat de auto volop in de remmen en/of schakelt de cruisecontrol uit. Ronduit gevaarlijk en irritant voor verkeer achter me.”
Een andere ergernis betreft de over-the-air updates waarmee de volgende rijder te maken krijgt. “Vorige week een update van de multimedia gehad en gelijk zijn er dingen veranderd. Er knalt opeens verkeersinformatie uit de radio terwijl die uit stond en de radio gaat vanzelf harder of zachter. Ik heb dertien instellingen weer moeten terugzetten naar mijn smaak, vind dat erg veel maar ook irritant.”
Twee eigenaren kregen te maken met ernstigere software-issues. “Aan het eind van de afrit van de snelweg af, ineens een groot rood vak op het scherm: "Elektrische motorstoring!" en "STOP". Ik kon nog wat uitrollen om 'm langs de kant te zetten; verder gaf ie geen sjoege meer.” In een update schrijft hij: “Problemen lijken aan de kant van te software te zitten. Er stond een heel rijtje storingen in het systeem; die hebben ze allemaal afgemeld en daarna startte de auto al weer. Vervolgens nog de handelingen uitgevoerd die bij de twee - blijkbaar waren er twee - terugroepacties hoorden.” De andere pechvogel schrijft, nadat zijn auto twee weken bij de dealer doorbracht: “Nieuwe bougies, software-update en alles werkte weer.” Sindsdien lezen we geen meldingen van gestrande eigenaren, het lijkt er dus op dat deze problemen inmiddels tot het verleden behoren.
Ook andere ergernissen zouden vanaf nu geschiedenis moeten zijn, want kortgeleden introduceerde Renault de vernieuwde Austral. Naast een aantal uiterlijke wijzigingen en nieuwe features zijn ook zaken als geluidsisolatie en voorstoelen naar een hoger plan getild. We zijn benieuwd naar ervaringen met deze versie, dus neem je er binnenkort een in ontvangst? Schrijf dan je eigen review en help andere automobilisten op weg naar hun volgende auto.
PRIVATE LEASE Renault Austral
Had je deze auto's al gezien?

Renault Austral 1.2 E-Tech full hybrid 200 iconic esprit Alpine AUTOMAAT NAVI AIRCO CAMERA PARKEERSENSOREN ELECTRISCHE STOELEN+GEHEUGEN 4WIELBESTURING ADAPTIEVE CRUISE CONTROLE HOGE INSTAP ZEER MOOIE AUTO
- 2022
- 14.802 km

Renault Austral 1.2 mild hybrid 160 X-Tronic techno | trekhaak | panoramadak | elektr. achterklep | tijdelijk gratis Top Afleverpakket twv Eur 695
- 2024
- 7.892 km

Renault Austral 160 PK X-Tronic techno | 1.800 kg aanhanger | panoramadak | adaptive cruise | elektr. achterklep | tijdelijk gratis Top Afleverpakket twv Eur 695
- 2024
- 4.196 km