Praktijkervaring Peugeot 308: slaat vernieuwde merkbeleving aan?

“De wegligging is vele malen beter dan die van het oude model.”

Peugeot 308

De Peugeot 308 is al sinds 2007 een vaste waarde in het Peugeot-gamma. Sindsdien droegen drie generaties dezelfde naam, waarbij het meest recente wapenfeit uit 2022 stamt. Het was deze auto waarop Peugeots nieuwe logo zijn opwachting maakte, en ook het eerste model met een compleet nieuw infotainmentsysteem. Hoe beleven rijders deze stappen? 

Peugeots nieuwe, gewenste identiteit gaat verder dan het nieuwe logo. Het merk moet meer luxe en sportiviteit uitstralen, een ambitie die we in de autobranche nóóit eerder hebben gehoord. Goed, de 308 dus, dat is allang niet meer de hardloper van weleer. In topjaar 2015 wisten de Fransen in ons land maar liefst 29.054 (!) exemplaren te slijten, vooral met dank aan een heel gunstig bijtellingsklimaat voor zakelijke rijders. In 2023 liep de interesse terug naar 2.270 stuks, al is dat nog altijd meer dan er van de Peugeot 3008 werden verkocht. Daardoor lijkt de directe SUV-kannibalisatie bij Peugeot beperkt.  

Peugeot 308

Geen pakezel meer? 

Dat de Peugeot 308, en vooral de 308 SW, in 2015 zo populair waren had natuurlijk mede te maken met de hoeveelheid ruimte in relatie tot de prijs. De vorige 308 was dan ook een pakezel bij uitstek. Daarom is het des te opvallender dat rijders van de nieuwe 308 in hun reviews níets schrijven over gebruiksgemak. Zou het door Peugeot gewenste, opgewaardeerde imago dan écht zijn vruchten afwerpen?  

Bij een voorname auto horen in ieder geval goede stoelen. Op dat gebied lijkt Peugeot geslaagd. Zolang je tenminste voor optioneel meubilair kiest. “De AGR-stoelen met massagefunctie zitten perfect, je kunt behoorlijk diep wegzakken en met mijn 1,96 meter hoeft de stoel nog niet eens in de achterste stand”, schrijft de tevreden bestuurder van een 308 GT HYbrid. Over de positie in de cockpit: “De afstelling van het stuur was snel gevonden, wel wat lager dan in mijn vorige auto (een 208, ook met klein stuur), maar geeft een goede zitpositie.” 

Een 308 SW-rijder deelt de ervaring met deze optionele stoelen. “De keuze voor de AGR-stoel ben ik erg blij mee. De mogelijkheden voor instellen zijn eindeloos en na wat aanpassen in de eerste weken hebben we inmiddels de juiste stand gevonden. Vooral de zetelverlengers zijn voor mij, met m'n 1,86 meter lengte, een fijne aanvulling op de standaard stoelen. Ik zou ze altijd adviseren.” Over het interieur in het algemeen: “Dat maakt überhaupt een goede indruk op me. Het design is modern maar toch overzichtelijk. Met het kleine stuurtje hadden we ervaring, daar waren we zo weer aan gewend, en de materialen maken een degelijke indruk. 

Toch is niet elke lange rijder helemaal tevreden. “Wat wel een groot nadeel is, is de lage instap en de hele korte stoelzittingen (ondanks een ‘zittingverlenger’)”, schrijft de rijder van een 308 Allure. “Omdat ik 1,98 meter lang ben en de wederhelft 1,60 is het altijd flink verstellen. Zij kan een prima houding vinden, ik heb er in het begin veel mee geworsteld maar uiteindelijk een compromis gekozen”, schrijft hij. Hoe dat eruitziet: “Zitting op zijn laagst, stoel nog ver naar voren geschoven (dus knieën zijn flink gebogen) en het stuur zo ver mogelijk naar me toe. Als ik de stoel namelijk verder naar achter zet dan kan ik met mijn armen niet meer comfortabel bij het stuur.” Het is niet allemaal kommer en kwel. “Voordeel is dat het kleine stuurtje snel went, de tellers altijd zichtbaar zijn en dat de middenconsole lekker handig en zacht leunt.” 

Infotainment en bediening Peugeot 308

Met de nieuwe generatie 308 introduceerde Peugeot ook een nieuw infotainmentsysteem, toch steeds meer het zenuwcentrum van de moderne auto. “De digitale cockpit is duidelijk, fel en scherp”, schrijft de rijder van een 308 Allure met businesspack. “Het bevat alle essentiële informatie en is zelf instelbaar met widgets. Ook met polaroidglazen zijn dit scherm en het centrale touchscreen perfect zichtbaar, niet onbelangrijk!” Hoe de verdere ervaring is? “Het centrale touchscreen is responsief genoeg, maar niet zo snappy als een moderne telefoon. De extra i-Toggles onder het hoofdscherm zijn daarbij een genot en ook instelbaar. Hieronder hebben we enkele favoriete snelkoppelingen zoals Android Auto, Airco aan/uit, 360 graden-camera en stoelinstellingen (verwarming).”  

Wel heeft deze rijder kritiek op de verlichting van deze schermen. “De helderheid van de digitale cockpit en touchscreen is overdag altijd maximaal. Pas wanneer de auto het te donker vindt schakelt het scherm naar donkere modus, dan kan men de helderheid van het infotainment en cockpit aanpassen. Hier zitten echter geen gradaties in, dus als je onder wat bomen doorrijdt gaat nachtmodus aan. Op dat moment zet je de instelling dus feller. Diezelfde avond wil je wegrijden en branden de schermen dus volle bak. De auto kan dus niet halfdonker t.o.v. volledig donker detecteren, verschrikkelijk irritant!” 

Een andere gebruiker kan minder goed wennen aan de bediening of nam niet de tijd om het systeem, zoals de vorige bestuurder, naar eigen hand te zetten. “De cockpit oogt prachtig, maar daar blijft het ook bij. De opties zijn niet intuïtief te bedienen, wat ertoe leidt dat het soms gewoonweg gevaarlijk is om tijdens het rijden de kachel iets hoger te zetten, een radiostation op te zoeken of je iets anders simpels wil doen.” Ook de stembediening kan rekenen op weinig sympathie. “De mevrouw die is ingebouwd reageert negen van de tien keer met ‘ik begrijp u niet’, hoogst irritant. En een opdracht als ‘stoelverwarming aan’ snapt ze wel, maar ‘massage aan’ weer niet. Een klacht die we overigens in meerdere reviews lezen. 

Rijden met de nieuwe 308 

Als het om rijden gaat heeft Peugeot de lat hoog gelegd, en volgens rijders van de nieuwe 308 ligt deze nu weer hoger. Zo schrijft de rijder van een 308 SW 1.2 PureTech 130: “Met name het rijgedrag, waarmee ik het stuurgevoel maar ook de vering en demping bedoel, sluit beter aan bij wat mijn vrouw en ik prettig vinden. De 308 gaat meer de dynamische kant op dan onze vorige Skoda Octavia, die die toch vooral op comfort gericht is.” Hoe dit zich uit? “Vooral bij het bochtenwerk is er meer gevoel in het stuur en drempels of andere korte oneffenheden worden 'strakker' door de auto verwerkt. De Octavia wilde nog wel eens een halve slag nadeinen, de 308 is direct weer bij de les zonder hard en stuiterig te zijn. Een mooi compromis.” 

Een andere rijder, die een vergelijkbare uitvoering rijdt, gaat nog een stap verder. “Inmiddels heb ik 5.000 km gereden met deze auto. De wegligging is vele malen beter dan het oude model. Hiervoor heb ik tijdelijk een Ford Focus gehad en ik moet zeggen dat ik de Peugeot een betere wegligging vind hebben. En dat wil wat zeggen.” Inderdaad, ook Fords staan hoog aangeschreven als het om rijden gaat. 

De 1,2-liter driecilinder valt eveneens in de smaak. “Ten aanzien van de techniek: 130 pk is prima voor ons landje. De automaat is van het traditionele type, in tegenstelling tot de DSG van de Octavia, en is prima bij de les. Het juiste verzet wordt goed gekozen en geen moment de behoefte gehad met de flippers handmatig te schakelen”, laat de voormalig Skodarijder weten. 

“Handmatig flipperen/schakelen heeft weinig zin”, schrijft een andere rijder, “de flippers reageren niet snel en je kan niet meerdere keren op- of terugschakelen achter elkaar.” Toch is-ie over het algemeen behoorlijk tevreden. “In de bergen rijdt deze auto overigens voldoende goed. Bergop heb je voldoende pit om vaart te maken, ook met iemand achterin en een gevulde kofferbak. De sportmodus is hier handig omdat de versnellingsbak dan scherper is om het juiste koppel te bieden na bochten.”  

Zaligmakend blijkt deze rijmodus niet. “De sportmodus maakt ook het sturen onnatuurlijk zwaarder, wat gewoon heel belabberd rijdt. Met dat kleine stuurtje heb je weinig hefboom waardoor het een klus wordt bochten te maken, en het is ook niet dat je hierdoor meer ‘gevoel’ hebt.” Het onderstel wordt als ‘goed met voorwaarden’ bevonden. “Het onderstel van deze 308 met twee personen prima te noemen, zodra er twee volwassenen achterin zitten voel je gelijk dat drempels en wegen met kinderkopjes of slecht wegdek aanzienlijk minder comfortabel zijn!” 

Onderhoud, storingen en irritaties 

Gebruikers melden relatief weinig problemen met hun 308, de auto lijkt in ieder geval betrouwbaar. De grootste ergernissen hebben betrekking op het nieuwe infotainmentsysteem. “Eén keer bleven alle beeldschermen zwart. Pas na uitschakelen, 10 minuten wachten en weer inschakelen doet ie het weer”, schrijft een rijder die dit meemaakte daarover. “Een andere keer gaf het systeem aan dat de software niet bij de auto hoorde. Weer uitschakelen, dit keer duurde het tot de volgende dag tot ie weer deed.” Een andere ergernis, die we eveneens bij anderen lezen: “Het opstarten van het systeem is erg traag. Als je de vorige keer de radio vrij hard aan had staan begint ie ook weer met dat volume. En met dat trage opstarten kun je dus niet even snel het volume aanpassen.” 

Eén rijder meldt nog meer pech. “Op een ochtend sloeg de auto op hol bij het op contact zetten, letterlijk alle alarmen gingen af. Ook konden we de auto niet meer op slot krijgen omdat ook keyless entry faalde. Toen bleek dat de accu het had begeven, terwijl de auto nog maar 3 maanden oud was.” Kan gebeuren natuurlijk, maar je hoopt dat zo’n onderdeel het langer volhoudt. 

Het lijkt erop dat Peugeot met de nieuwe 308 succes heeft op de gebieden waar dit merk het wil. De nieuwe generatie wordt door zijn kopers niet langer gezien als praktische pakezel, maar meer als luxegoed. Als het om rijden gaat houdt de auto dat gewenste imago zeker op, ook de interieurafwerking en het optionele AGR-zitmeubilair scoren punten. Opvallend: niemand klaagt over het kleine stuurwiel en de afleesbaarheid van het instrumentarium. Het nieuwe infotainmentsysteem wordt wisselend ontvangen, maar komt beter uit de verf als rijders de tijd nemen om het naar eigen behoefte in te delen. Wel zou het systeem sneller mogen opstarten en is te hopen dat het, na de nodige updates, stabieler wordt. Dat zou de beleving voor veel rijders in ieder geval aanzienlijk verbeteren. 

    PRIVATE LEASE Peugeot 308

    Lezersreacties (70) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Praat verder op het forum