Praktijkervaring MG 4 – Zo beoordelen eigenaren hun elektrische hatchback

'Stil, maar juist daarom vallen wind- & bandengeruis op'

MG 4 Electric

De MG ZS EV bezorgde het merk MG een vliegende nieuwe start. Met zijn ‘veel voor weinig’-concept wist deze cross-over veel Nederlanders voor zich te winnen. De MG 4 belooft meer van hetzelfde, maar dan in een hatchback-koets. Wat vinden eigenaren daarvan? 

Goed, zo populair als de ZS EV is de MG 4 niet. Toch is het wel de op één na bestverkochte MG in ons land, waarvan er inmiddels zo’n 3.600 exemplaren rondrijden. De MG 4 komt in verschillende configuraties. Instapper Standard Range biedt 51 kWh bruto (50,8 kWh netto) batterijcapaciteit, de Long Range heeft bruto 64 kWh, netto 61,7 kWh te vergeven. Even later lanceerde MG de Extended Range. Deze belooft met 77 kWh aan bruto capaciteit (en 74,4 netto) een WLTP-actieradius tot 520 kilometer. Voor de Long Range en Standard Range zijn dit respectievelijk 450 en 350 kilometer. In dit artikel gaan we niet in op de door rijders behaalde waarden. Daarvoor kun je terecht bij het volgende artikel: Zo ver komt de MG 4 in de praktijk

Voorzieningen aan boord 

Wel kijken we naar wat de MG 4 zijn inzittenden biedt. Daarover is de volgende Long Range-rijder duidelijk: “Ruimte is er zowel voor- als achterin meer dan voldoende.” De eigenaar van een vergelijkbaar uitgevoerd exemplaar geeft aan: “We hebben straks een gezin van vier en dan zal het in de MG4 niet overhouden qua ruimte, maar dat moet ook wel lukken. Ik heb al gekeken of de kinderwagen met reiswieg in de kofferbak kunnen, en dat kan. Negentig procent van de tijd rij ik in mijn eentje in de auto (circa 25.000 km per jaar).” Op het zitmeubilair is weinig commentaar. Eén rijder laat weten de stoelzittingen wat te kort te vinden. 

Over een ander belangrijk comfortaspect zijn rijders minder goed te spreken. “De verwarming werkt slecht en je moet de temperatuur op 25 graden zetten om het warm te krijgen”, aldus opnieuw een MG 4 Long Range-rijder. “De verwarming en airco zijn traag en het is lastig om de juiste temperatuur te vinden”, ervaart een andere bestuurder. Ook het infotainment krijgt de handen niet op elkaar. “Het multimediasysteem is ook bij deze MG traag en onhandig en onoverzichtelijk en vergt elke keer opnieuw veel handelingen.” Dat merkt ook een derde Long Range-eigenaar op. “Het opstarten blijft voor mij te traag. Dat wil zeggen: het duurt even voor je weg kunt rijden.”  

Hoe rijdt de MG 4? 

Over het rijden van de MG 4 zijn eigenaren en gebruikers overwegend tevreden. De volgende rijder stapte over vanuit een MG ZS EV. “De auto is veel stabieler en wegligging een stuk beter (achterwielaandrijving en lager). De besturing is daardoor ook prettiger”, vergelijkt hij. Een tweede rijder gaat dieper in op het ervaren weggedrag. “Het rijden van de MG op zich is een feestje. Hij ligt strak op de weg en de ophanging dempt de kuilen en richels in het Duitse wegdek soepel weg”, vindt hij. “Hij is stevig gedempt, maar blijft comfortabel en helt in bochten nauwelijks over. De achterwielaandrijving en de precieze stuurinrichting van Bosch zorgen voor een fijn bochtengedrag en maken alles voorspelbaar, terwijl het vertrouwen geeft in het geheel.” Dan iets wat als kritiek  kan worden ervaren: “Op de snelweg hoor je banden- en windgeluid, maar dit blijft ook op hogere snelheid op de achtergrond, wat het geen probleem maakt om langere stukken in de 4 te rijden.” 

Dit windgeruis lijkt een kwestie van perceptie. Enkele andere rijders storen zich er wel aan. “De auto stuurt ontzettend fijn, zeker op de binnenwegen. Windgeruis is wel hinderlijk aanwezig bij snelheden van boven 120 km/h. Daar moet ik wel bij zeggen dat het tijdens mijn vakantie flink waaide met windkracht 4-5. In Nederland is de auto voldoende stil”, luidt de conclusie van een van hen. “Stil, maar juist daarom vallen wind- en bandengeruis op”, vat een MG 4 Extended Range-rijder het samen. 

Kritiek op hulp- en veiligheidssystemen 

Het weggedrag kan dus op goedkeuring rekenen. Een ander aspect dat invloed heeft op het rijden maakt onze rijders minder enthousiast. “De rijhulpsystemen”, benadrukt een Long Range-chauffeur. “Wanneer deze ingrijpen, jagen ze mij regelmatig de stuipen op het lijf! Levensgevaarlijk! MG, doe hier wat aan!” Andere rijders gebruiken iets bedektere termen om hetzelfde te zeggen. De volgende rijder zet twee minpunten op een rijtje: “Op één is dat de lane assist. Inmiddels ben ik er aan gewend, maar mijn vrouw raakt erg zenuwachtig van de piepjes en zet deze dan ook voor de rit uit. Op twee staat de adaptieve cruisecontrol, die voor mijn smaak erg abrupt reageert.” Een ervaring die nog een andere eigenaar deelt. “Vooral de Lane Keeping Assist is slecht, dus zet ik het meestal uit. De adaptieve cruisecontrol werkt te bruusk.” Een ander is evenmin enthousiast. “De rijhulpsystemen zijn eerder een last dan een hulpmiddel.” 

Het systeem lijkt met de tijd soepeler afgesteld, ervaart tenminste de eigenaar van een MG 4 Long Range Comfort. “De Lane Keeping Assist is een hot-topic op forums over deze auto; eerdere versies grepen netjes gezegd fors in bij onduidelijke lijnen en fietssuggestiestroken, wat tot gevaarlijke situaties kon leiden. De versie die met mij meekijkt, is soepeler, maar doet zijn werk niet ongemerkt.” Deze rijder geeft daarnaast aandacht aan een interessante functie. “De One Pedal Drive is er een die ik niet mag vergeten. Dit vinkje, dat overigens ook elke rit moet worden aangezet , vind ik een heel prettige! Het zorgt ervoor dat je het rempedaal alleen maar hoeft te gebruiken bij een noodstop” 

Onderhoud, storingen en irritaties 

De MG 4 is een vrij jonge EV en voor wie thuis is in deze rubriek weet dat dat geen voordeel hoeft te zijn. Toch doet de MG het bij onze rijders heel aardig, net als we eerder al zagen bij de ZS EV. Eén rijder meldt echter een opvallend probleem met zijn nieuwe MG 4: “Ik heb grote lekkage gehad in de kofferbak en daar kwam ik pas na vijf maanden achter. Dat is goed opgelost door Van Mossel Tiel.” 

Een andere rijder maakte in eerste instantie enkel een review aan om te melden hoe slecht de auto bevalt. Na een flinke ronde software-updates draaide hij 180 graden: “Het is een wereld van verschil. Ik ben te snel geweest om de auto af te kraken, ik moet mijn mening herzien”, laat hij weten. Ook een andere eigenaar had last van opstartproblemen. We zouden graag vernemen of deze inmiddels zijn opgelost. 

De MG 4 rijdt dus prima, is onder de meeste omstandigheden stil genoeg en is voor zijn gebruikers voldoende ruim. Bemoeizuchtige rijhulpsystemen en een bruusk ingrijpende adaptieve cruisecontrol doen weer wat afbreuk aan het feestje, net als een traag opstartend infotainmentsysteem en een wispelturige klimaatregeling. Daarbij melden enkele rijders softwarematige problemen, die veelal na een update verdwijnen. Desondanks zijn gebruikers overwegend tevreden met hun MG. 

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

PRIVATE LEASE MG 4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (27) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum