Porsche Macan Diesel S (2014)
Sportwagen in SUV-outfit
De Macan beweegt zich in het segment van de midi-SUV's, waar ook de Range Rover Evoque, de gloednieuwe BMW X4 en de Audi Q5 opereren. Wel plaatst Porsche zich in een buitencategorie door de enorm krachtige motoren waarmee de Macan leverbaar is.
Hoewel de Macan Diesel S in deze test is de minst vermogende versie is, biedt hij nog altijd 258 pk. Door de koplampen in 911-stijl en een neus die erg doet denken aan die van de Cayenne, is de auto duidelijk herkenbaar als Porsche. De auto heeft standaard vierwielaandrijving, waarbij normaliter 90 procent van alle kracht naar achteren gaat. Zo nodig worden de voorwielen bijgeschakeld. Ditzelfde systeem kennen we uit vierwielaangedreven 911's. Tijdens het rijden geeft dit een enorm gevoel van stabiliteit. En dan volgt de eerste bocht. De Macan is verbluffend. Bij andere sportieve SUV's voel je dat ze zijn aangepast om hard door een bocht te kunnen. In de Macan voel je dat hij is ontworpen om dit te doen, terwijl de auto met zijn ruim 1.800 kilo geen lichtgewicht is. De auto biedt de balans van een sportwagen. En denk niet dat je per se hard moet gaan om hiervan te genieten. Juist omdat de auto altijd zo soepel en direct reageert, is elke bocht bij elk tempo prettig. Met zijn 258 pk levert de V6-diesel genoeg vermogen, maar er zijn krachtiger concurrenten leverbaar. Toch valt er weinig te klagen: de sprint van 0-100 km/h is in slechts 6,4 seconden geklaard en ook de tussensprints verlopen bijzonder vlot. Dat is mede te danken aan de standaard geleverde automaat met dubbele koppeling. Deze schakelt vlot en sportief, maar voelt af en toe wel wat nerveus aan. Gezien de prestaties is het gemiddeld verbruik van 1 op 11,2 heel acceptabel. De materialen en de afwerking van het interieur zijn subliem. Daarbij zorgen het mooie leer en het strakke design voor een enorme wauwfactor. Minpuntje is het wel erg grote aantal knoppen, dat de overzichtelijk niet ten goede komt. Op de achterbank is voldoende ruimte voor twee volwassenen, de kofferbak is met een inhoud van 500 liter zeker SUV-waardig. Met een vanafprijs van € 75.400 is de Macan geen koopje, en dat is nog maar het begin; inclusief accessoires kost de testauto maar liefst € 116.468.
Oordeel
De combinatie van praktische SUV-eigenschappen en scherpe sportwagentrekjes maakt de Macan tot een bijzondere auto. Voor de echte SUV-liefhebber is deze Porsche misschien wel iets té sportief.
Signalement
Merk | Porsche |
---|---|
Model | Macan S Diesel |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 84.160 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.967 cc |
Maximaal vermogen | 190 kW / 258 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 580 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.697 mm / 1.923 mm / 1.624 mm |
Wielbasis | 2.807 mm |
Massa leeg | 1.855 kg |
Laadvermogen | 720 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.400 kg / 750 kg |
Banden voor | 235/60R18Prijzen |
Banden achter | 255/55R18Prijzen |
Topsnelheid | 230 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,4 s (fabrieksopgave: 6,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 4,6s |
Brandstofverbruik | 6,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 161 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.